شناسهٔ خبر: 66443960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۵۰هزار نابینا و کم بینا در کشور از خدمات بهزیستی بهره می‌گیرند

کرمان- ایرنا- مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: از جمع یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی تعداد ۲۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت کم بینایی و نابینایی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان، افروز صفاری فرد روز چهارشنبه در جمع گروهی از افراد دارای معلولیت کم بینایی و نابینایی استان کرمان با تشریح برخی خدمات بهزیستی در بخش‌های متعدد به ویژه افراد کم بینا و نابینا اظهار کرد: بیش ار ۲۰ هزار نفر از کودکان در طرح غربالگری و درمان تنبلی چشم برای کنترل لازم به مراکز مربوطه ارجاع شده‌اند.

وی به فعالیت‌های آگاهسازی به منظور پیشگیری از گسترش و شیوع انواع معلولیت‌ها از جمله حمایت از انجام آزمایشات ژنتیک و انجام مشاوره‌های مربوطه اشاره کرد و افزود: برگزاری کمیسیون‌های پزشکی به منظور شناسایی و تحت حمایت قرار دادن افراد دارای معلولیت از دیگر خدمات سازمان بهزیستی است.

صفاری فرد ادامه داد: تهیه و توزیع لوازم کمک توانبخشی از دیگر خدمات بهزیستی به افراد دارای معلولیت است که در حوزه معلولیت‌های نابینایی به لحاظ گرانی و خاص بودن اغلب این وسایل، تلاش شده تا با پیگیری های مستمر بخشی از این وسایل تهیه و با همکاری انجمن‌های نابینایان قسمتی از نیاز این عزیزان رفع شود.

وی افزود: از جمله دیگر خدمات بهزیستی در راستای رفع نیاز این قشر از افراد دارای معلولیت، گسترش و پویا کردن گنجینه منابع مطالعاتی و علمی بریل بوده است که باوجود فعال بودن چند مرکز در این حوزه به دلیل نیاز مبرم به اینگونه مراکز از تاسیس و راه اندازی این مجموعه‌ها در سایر استان‌ها استقبال و حمایت می‌کنیم.

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور توضیحاتی پیرامون روند اجرای طرح‌های توانمند سازی افراد دارای معلولیت، پیگیری مبحث مهم مناسب سازی و اقدامات نظارتی و حمایتی اجرای این مبحث در اماکن و معابر عمومی و منازل مسکونی افراد دارای معلولیت ارائه کرد.

وی همچنین طرح ها و برنامه های پرداخت کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان دارای معلولیت جسمی حرکتی و حسی در کنار تلاش و اقدام به فراهم کردن تسهیلات و امکانات کمکی و حمایتی به منظور حضور فعال و پویای افراد دارای معلولیت به ویژه نابینایان و کم بینایان در آزمونهای علمی و تخصصی را تشریح کرد.

صفاری فرد به طرح کار آمد و موثر CBR اشاره کرد و افزود: در قالب طرح CBR علاوه بر شناسایی و حمایت افراد دارای معلولیت و هدایت آنان به مسیرهای متعدد حمایتی، حرفه آموزی، ارتقا توان حرفه‌ای و نهایتا اشتغال آنان پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: به موازات انجام این طرح ارتقا و حفظ توانمندی و روحیه شادی و نشاط و پویایی این عزیزان در قالب اجرای جشنواره‌های ورزشی و مسابقات گوناگون به انجام رسیده و همچنان در حال اجرا و پیگیری است ضمن اینکه از مهمترین اهداف اجرای این طرح ارزشمند کمک به ارتقا و بالارفتن سطح آگاهی به ویژه در بین خانواده افراد دارای معلولیت بوده است.

نظر شما