شناسهٔ خبر: 66443770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

واکنش مرکز پژوهش‌های مجلس به انتقادات از سوی رسانه‌های دولت: هرگز شرافت حرفه‌ای خود را به مسلخ بازی های سیاسی نمی‌بریم

مرکز پژوهش های مجلس طی جوابیه ای در خصوص هجمه های اخیر نسبت به این مرکز عنوان کرد که مرکز پژوهش های مجلس هرگز شرافت حرفه ای خود را به مسلخ بازی های سیاسی نمی برد و تاکید کرد: برخلاف هجمه رسانه‌ای خبرگزاری و روزنامه رسمی دولت، گزارش‌ها و همکاری های تخصصی پژوهشگران مرکز پژوهش ها در جلسات مختلف نظام، همواره مورد توجه، تقدیر و ابلاغ و پیگیری مسئولان ارشد کشور بوده و تاکنون بیش از ۶۰۰ بسته پیشنهادی عملیاتی در موضوعات مختلف، در ۲ سال و نیم گذشته با مکاتبات رسمی در اختیار بخش های مختلف دولت انقلابی و زحمتکش قرار گرفته است و ما همچنان حمایت تخصصی و کارشناسی نظام و قوای سه گانه را وظیفه انقلابی خود می دانیم و این بی مهری‌های رسانه‌ای و شلیک به همسنگری، ذره‌ای خلل در اراده ما برای کمک به دولت انقلابی ایجاد نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پس از همجه‌های اخیر خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران نسبت به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این مرکز جوابیه‌ای را جهت پاسخ و درج در این رسانه‌ها صادر کرد.

متن این جوابیه به شرح زیر است؛

مدیرعامل محترم خبرگزاری ایرنا

مدیرمسئول محترم روزنامه ایران

با سلام و تحیت؛

ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون، احتراما پیرو انتشار خبر شماره ۸۵۴۶۱۰۳۶ در تاریخ ۱۴۰۳.۲.۱۰ در مورد تخریب عملکرد مرکز پژوهش ها با عناوینی نظیر «خروج مرکز پژوهش ها از ریل پژوهش» و «سیگنال‌سازی علیه بازارهای اقتصادی» و مصاحبه‌های در این مسیر، به استناد ماده ۲۳ قانون مطبوعات شایسته است پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مطابق این ماده در آن رسانه محترم منتشر گردد. 

 

جوانان پرشور و فعالان رسانه‌ای خبرگزاری رسمی کشور و روزنامه وزین ایران؛

۱.رهبر حکیم و فرزانه انقلاب همواره بر وحدت و همدلی ارکان و دستگاه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی تأکید فراوان نموده‌اند. در این راستا شاید انتشار چنین هجمه رسانه‌ای به بازوی کارشناسی و تخصصی مجلس شورای اسلامی و انتشار گسترده آن در تعداد فراوانی از گروه‌ها و کانال‌های مجازی، واضحا حرکت در خلاف جهت رهنمودهای رهبری و القا کننده تفرقه و اختلاف بین قوای سه گانه است که این امر شاید دشمن شاد کن ترین حرکتی باشد که خبرگزاری و روزنامه رسمی دولت می تواند به آن دست زند که به هیچ عنوان زیبنده رسانه دولت انقلابی نیست. 

۲.مرکز پژوهش‌های مجلس با سه دهه سابقه همواره اثبات کرده است که سرباز تمام عیار انقلاب و ولایت بوده و همواره بر عهدی که با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت عظیم‌الشأن ایران برای دفاع از منافع ملی و حقوق مردم در منشور اخلاق حرفه ای خود بسته است، استوار و ثابت قدم بوده و هرگز شرافت حرفه‌ای خود را به مسلخ سیاست بازی‌های سخیف در هیچ دوره‌ای نبرده و همواره از استقلال کارشناسی و علمی خود در همه دوره‌ها صیانت کرده است و برچسب سیاست‌بازی هرگز به این مرکز علمی نمی‌چسبد. انتشار گزارش‌های نظارتی و ارزیابی و آسیب‌شناسی مسائل مختلف کشور وظیفه رایج این مرکز در سه دهه گذشته بوده و بر خلاف ادعای آن رسانه پدیده جدیدی نیست که اختصاص به دو سال اخیر داشته باشد و مشابه گزارش‌هایی که مورد اشاره بوده، به کرات در دولت‌های قبل هم منتشر شده که دستیابی به آنها، نظیر گزارش‌های ادواری وضعیت فقر، به راحتی و با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌های مجلس قابل اثبات است. شایسته است خبرگزاری رسمی کشور با مروری بر تجارب ادوار گذشته در قبال گزارش‌های علمی و تخصصی با صبوری بیشتر برخورد کرده و چنین هجمه‌های سنگین رسانه‌ای و سیاسی علیه گزارش‌های این مرکز راه نیندازند. 

۳.روال مرسوم گزارش‌های تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس تبیین مسئله، تحلیل ریشه‌های مسئله و ارائه راهکارهای مواجهه با آن است که تمامی این موارد به استناد به آمارهای مرکز ملی آمار ایران و یا آمارهای نهادها و وزارتخانه‌های دولتی که در وبسایت آنها هم قابل دسترس است، تهیه می‌شود. عملا در مرکز گزارشی بدون پیشنهاد راهکار سیاستی منتشر نمی‌شود. همچنین در تبیین مسئله نقاط قوت و ضعف باهم دیده می‌شود. مشکل آنجا ایجاد می‌شود که رسانه های معاند انقلاب و جریان‌های رسانه‌ای رقیب دولت با اختصاص وقت کافی برای خواندن گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، نقاط ضعف مرتبط با مسائل را استخراج کرده، تحریفات خود را به آن اضافه و آن را نشر عمومی می‌دهند ولی جریان رسانه‌ای دولت در احصای نقاط مثبت گزارش‌ها در راستای عملکرد خوب دولت ناتوان رفتار می‌کند و عملا نشر عمومی نمی‌یابد. حضرت آیت الله رئیسی و دولت محترم ایشان عملکردهای مثبت قابل توجهی دارند که ده‌ها مورد آن در گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درج شده ولی عملا هیچ کدام از آنها مورد استفاده رسانه‌های دولت جهت نشر عمومی در سطح افکار عمومی مردم قرار نگرفته است. حدود ۵۰ مورد از این موارد که عملکرد خوب دولت مورد تأیید و انتشار از سوی مرکز پژوهش‌ها قرار گرفته، احصا گردیده است که امیدواریم حداقل از امروز به بعد مورد استفاده و توجه قرار گیرد و از برچسب سیاست بازی در راستای تخریب عملکرد دولت انقلابی به این مرکز پرهیز شود. 

۴.برخلاف هجمه رسانه‌ای خبرگزاری و روزنامه رسمی دولت، گزارش‌ها و همکاری های تخصصی پژوهشگران مرکز پژوهش ها در جلسات مختلف نظام، همواره مورد توجه، تقدیر و ابلاغ و پیگیری مسئولان ارشد کشور بوده و تاکنون بیش از ۶۰۰ بسته پیشنهادی عملیاتی در موضوعات مختلف، در ۲ سال و نیم گذشته با مکاتبات رسمی در اختیار بخش های مختلف دولت انقلابی و زحمتکش قرار گرفته است و ما همچنان حمایت تخصصی و کارشناسی نظام و قوای سه گانه را وظیفه انقلابی خود می دانیم و این بی مهری‌های رسانه‌ای و شلیک به همسنگری، ذره‌ای خلل در اراده ما برای کمک به دولت انقلابی و دلسوز حضرت آیت الله رئیسی ایجاد نمی‌کند ولی این بدان معنی نیست که مرکز پژوهش‌های مجلس، استقلال کارشناسی خود را کنار بگذارد و هرجا جمع‌بندی تخصصی ما در خصوص منافع ملی و حقوق مردم مخالف نظر دولت و حتی مجلس باشد، از اظهار آن خودداری کنیم. همچنان که ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف هم در تمام طول مجلس یازدهم به استقلال کارشناسی مرکز تأکید و احترام گذشته‌اند، امیدوارم تلاش های صادقانه و مجاهدانه همکاران مرکز پژوهش‌های مجلس، مقبول درگاه حق و ولی امر مسلمین قرار گیرد. 

۵.به عنوان آخرین نکته یادآوری می کنیم که رفتار حرفه‌ای در تنظیم خبر اقتضا می‌کند هدف اصلی خبر به طور علنی اعلام نشود و مخاطب پس از مطالعه خبر، خود به آن جمع بندی برسد. اینکه خبرگزاری ایرنا در انتهای خبر بطور علنی هدف خود را از تنظیم این خبر تلاش برای تغییر رئیس مرکز پژوهش های مجلس و تغییر در انتخابات مجلس اعلام می کند، اولا دخالت در عزل و نصب در قوه مقننه تلقی شده و با استقلال قوا منافات دارد و ثانیا رفتار ناشیانه و غیرحرفه ای تلقی می شود که زیبنده خبرگزاری رسمی دولت نیست. 

 

والعاقبة للمتقین

روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما