در بسیاری از مناطق روستایی کشور، به دلایل مختلفی مانند مهاجرت به شهرها و یا همراهی کودکان و نوجوانان در امرار معاش خانواده، تعداد دانشآموزان یک پایۀ درسی آن قدر کم میشود که امکان تشکیل کلاسهای تک پایه برای آنها وجود ندارد. همچنین به دلیل کمبود وسیلۀ نقلیۀ عمومی یا نامناسب بودن راههای ارتباطی، بسیاری از این دانشآموزان نمیتوانند از کلاسهای تک پایه در مدارسِ سایر روستاها و مناطق استفاده کنند. در چنین شرایطی، تنها راهکاری که وجود دارد، تشکیل کلاسهای چند پایه است. از آن جا که کلاسهای چند پایه به لحاظ سن دانشآموزان، جنسیت آنها و تعداد پایهها، شرایط متفاوتی نسبت به کلاسهای تک پایه دارند، وظایف و نقشهای معلمان نیز در این کلاسها بیشتر است. معلم کلاس چند پایه برای نیازهای دانش آموزان و جامعهی محلی باید از مهارتهای پژوهش آگاه باشد. دانش آموزان خود را بشناسد و تجربیات آنها را بداند و راهکارهایی را به کار بندد که فرآیند یادگیری را جذاب و مؤثر کند و هم چنین باید در شناخت و توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان توانا باشد. او نقش مهمی را به عنوان یک مشاور و رابط اجتماعی برای دانش آموزان و جامعهی محلی دارد. معلم کلاس چند پایه اغلب تحصیل کردهترین فرد است که میتواند در زمینههای مختلفی از جمله: رفع اختلافات بین مردم و برقراری روابط سالم و سازنده بین آنان تأثیر گذار باشد. مدرسه حقیقت روستای قاضده در استان گیلان ۱۷ دانش آموزِ در شش پایه ابتدایی دارد. این مدرسه با دو معلم چند پایه اداره میشود. مدیر مدرسه و معلم پایه اول، دوم و سوم خانم پرسون و خانم علیزاده معلم چهارم، پنجم و ششم این مدرسه هستند. قاضده، روستایی از توابع بخش مرکزی صومعه سرا در استان گیلان است./عکاس :آزاده عزیزیان
نظر شما