شناسهٔ خبر: 66440435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

اعضای هیات دولت در حاشیه نشست دولت چه گفتند؟

از پرتاب ماهواره به فضا از پایگاه چابهار تا اعلام سیاست دولت در کنترل نوسانات ارزی به مجلس/ حقوق بازنشستگان ۳۵ درصد افزایش یافت

اعضای هیات دولت امروز در حاشیه نشست هیات دولت پاسخگوی خبرنگاران بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اعضای هیات دولت امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه در حاشیه نشست هیات دولت پاسخگوی خبرنگاران بودند.

 

وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است

احمد وحیدی، وزیر کشور  امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع انسداد مرزها گفت: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و کار در مقاطع مختلفی دنبال و بعضا رها شده است. اکنون رئیس‌جمهور در این خصوص تصمیمات مهمی گرفته‌اند و برای آن منابع جدیدی پیش‌بینی شده تا این کار با همت بیشتری انجام شود که در دست اجراست.

وی با بیان اینکه موضوع استان تهران شرقی و غربی در دست بررسی است، گفت: برنامه تقسیمات کشوری، براساس نیازهای هر منطقه به توسعه و اداره بهتر با توجه به میزان جمعیت، طراحی می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره توافق با پاکستان برای ورود به خاک این کشور به منظور مبارزه تروریست‌ها، گفت: مقامات پاکستانی کاملا اظهار آمادگی کردند که با هماهنگی هم اقداماتی هم انجام دهیم. الان بحث ادامه عملیات مطرح نیست؛ موضوع مهم این است که آنها هم کاملا با جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با تروریسم هم‌نظر هستند. بعد از سفر رئیس جمهور گام‌های خوبی برداشته می‌شود.

وحیدی با اشاره به تخصیص اعتبار برای بازسازی خرابی‌های پس از سیل استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: فعلا دولت مصوب کرد که ۱.۵ همت اعتبار تخصیص پیدا کند، البته طبیعتاً ممکن است بیش از اینها نیاز باشد که در وقت مقتضی با ارزیابی‌های مجدد، تخصیص اعتبار خواهد کرد.

وزیر کشور گفت: «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است که فراجا به عنوان مقام ضابط قوه قضائیه انجام می دهد البته دستگاه های دیگر هم مسئولیت هایی دارند. همه دستگاه ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و باید از ناهنجاری های تحمیلی جلوگیری شود

وحیدی تأکید کرد: طرح نور تا الان مورد تشویق و استقبال مردم، نمایندگان مجلس، دستگاه های مرتبط و قوای سه گانه قرار گرفته است.

وی هدف شهرداری از عقد قرارداد با چینی‌ها نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دانشت و ابراز امیدواری کرد که مرحله اجرا طبق برنامه‌ها محقق شود.

وزیر کشور تأکید کرد: هیچ نقاط منفی در رابطه با این قرارداد وجود ندارد و کار خیلی خوبی است.

وحیدی یادآور شد: که اصل برای ما حمایت از تولید داخل است و هر مقدار در داخل تولید شود اولویت با آن است و هر چقدر هم لازم باشد می توان وارد کرد؛ بحث هوای پاک در تهران بسیار مهم است.

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات مرحله دوم در ۲۲ حوزه و حدود ۱۱ هزار شعبه برگزار می‌شود، گفت: از همه مردم دعوت می‌کنیم که در این انتخابات شرکت کنند. مرحله دوم مثل مرحله اول مهم است. همه گروه ها و سلایق و جریان ها به میدان بیایند و مردم را به حضور تشویق کنند.

 

وزیر تعاون: بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و قرارداد کارگران گفت: این موضوع در کمیسیون مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره دائمی شدن قرارداد کارگران اظهار کرد: موضوع دائمی شدن قراردادها در کمیسیون اصلی دولت تصویب شده است و در دستور کار دولت است و ان‌شاءالله هر وقت نوبت‌اش شود، مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی‌ با بیان اینکه در رابطه با بیمه کارگران ما افزایش لازم را انجام داده‌ایم، توضیح داد: پیشنهاد نمایندگان کارفرمایان و کارگران این بود که آنچه افزایش پیدا می‌کند، مبنایی باشد تا در دوران بازنشستگی اثر داشته باشد و ما افزایش ها را روی ردیف های مبنا انجام دادیم که افزایش بیش از  ۳۵  درصدی اعمال شد یعنی تقریبا نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۹ درصد بیشتر از سال قبل افزایش داده شد و امیدواریم با مدیریتی که در حوزه اقتصاد صورت می گیرد و با مهار تورم و از طرفی با کمک های معیشتی که دولت در برنامه دارد و به آحاد مردم به ویژه جامعه کارگری کمک می کند، بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم. نماینده کارگران و کارفرمایان در جلسات مربوطه پیشنهاد داده بودند که افزایش بیمه طبق مبنای درستی انجام شود تا در دوران بازنشستگی کارگران اثر داشته باشد. بر همین اساس افزایش‌ها در ردیف‌های مبنا انجام شد که بیش از ۳۵ درصد است و نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

مرتضوی درباره مسکن کارگری اظهار داشت: در این خصوص قرارگاه مسکن تشکیل داده شد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مدیران کارخانجات تلاش می‌کنند تا فرآیندها کوتاه شود. بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونی‌های کارگری شد که گام مهمی به جلو است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره لایحه جامع اشتغال توضیح داد: سامانه‌ای در حوزه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند و در آینده نزدیک از این سامانه رونمایی می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با مدیریت مهار تورم و کمک‌های معیشتی دولت به همه آحاد جامعه به ویژه جامعه کارگری، قدری از مشکلات کارگران رفع شود.

 

وزیر جهاد کشاورزی: نوسانات بازار را با تولید به حداقل می‌رسانیم

محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی امروز- چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت- در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای تنظیم بازار بستر سازی تولید را دنبال می کنیم تا بتوانیم از طریق یکنواختی تولید، نوسانات بازار را از نظر کمی و قیمتی به حداقل برسانیم.

وزیر کشاورزی تصریح کرد: عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

نیکبخت با بیان اینکه برخی کارهای بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالاهای اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالاهای اساسی بود و ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت با اشاره به اینکه تا امروز توسط کارخانه های تولید روغن و بازرگانان ۷۰ هزار تن دانه های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، یادآورشد: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی شود، کالاها تامین شده و گرانی برخی کالاها ناشی از کمبود کالا نیست.

وی بیان داشت: وقتی حداکثر سازی  تولید اتفاق می افتد قطعا بر اساس قانون عرضه و تقاضا،  قیمت به تعادل می رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک به تک محصولات را رصد می کنیم، گفت: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می کنیم و  بر اساس پیش بینی های که  صورت می گیرد اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم ما بدون هیچ گونه محدودیتی صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می دهیم.

نیکبخت در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را به سمت صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم در سنوات آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا می کنیم، اضافه کرد: صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسئولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد مورد توجه ما است و باید در خدمت تولید کننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با هماهنگی که با صاحبان صنایع به صورت مرتب انجام می شود  به دنبال آن هستیم که آنها  به سمتی بروند که محصولات مازاد کشاورزان را بخرند. 

نیکبخت افزود: در مورد برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه های روغنی سیاست ما بر این است که تا می توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی ورود پیدا نکند تا بازرگانانی که کار واردات این محصولات را انجام می دهند و  یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

 

وزیر بهداشت: رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  نیز در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن 7 سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در 7 سال اول زندگی او ایجاد می‌‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد.

وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در 7 سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن 7 سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید.  این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا 7 سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند.

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در 10 یا 20 سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص کمبود دارو برای بیماران تالاسمی بیان کرد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تأمین کنیم. در زمینه داروی بیماری تالاسمی افزایش تولید داشته‌ایم ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که پزشک باید این را تشخیص دهد. کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تأمین خواهیم کرد.

وزیر بهداشت درباره اهمیت تولید پانسمان برای بیماران پروانه‌ای خاطرنشان کرد: ما ابتدای دولت 700 شرکت دانش بنیان داشتیم که این میزان هم‌اکنون به 1400 شرکت رسیده که به‌نوعی رکورد است. با حمایت دولت تعداد این شرکت‌ها باز هم افزایش خواهد داشت که یکی از دستاوردهای همین شرکت‌ها، تولید این پانسمان بوده است. البته این کار در مرحله پژوهشی است و امیدواریم به مرحله تجاری‌سازی برسد.

 

وزیر ورزش و جوانان: تغییر نام باشگاه استقلال باید با طی مراحل قانونی انجام شود

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان  نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در باره تغییر نام باشگاه استقلال گفت: واقعیت این است که دو باشگاه استقلال و پیروزی واگذار شده اند و متولی خاص خودشان را دارند اما هر باشگاهی بخواهد تغییر نام پیدا کند باید روال کار را طی کند.

وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: ما کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۵ باشگاه ها داریم و هر باشگاهی چه استقلال و چه باشگاه دیگری بخواهد تغییر نام داشته باشد باید مسیر قانونی را طی کند.

وی در پاسخ به سؤالی در باره حق پخش مسابقات تیم‌های استقلال و پیروزی اظهار داشت: حق پخش فقط متعلق به این دو باشگاه نیست حق پخش متعلق به ورزش کشور و گره کار ورزش است؛ این گروه باید باز شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در لایحه برنامه هفتم توسعه موضوع حق پخش برنامه های ورزشی دیده شده و به آیین نامه ای که با کمک وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تدوین می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد موکول شده است.

وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: حق پخش حق ورزش است و باید به ورزش داده شود و طبیعی است که اگر حق پخش پرداخت شود، می‌تواند به حل بسیاری از مشکلاتی که در مسیر ورود بخش خصوصی به ورزش وجود دارد، کمک کند.

وی افزود: مراسمی با حضور قهرمانان و دست اندرکارانی که سال گذشته برای کشور افتخار آفرینی کردند، برگزار خواهد شد و پاداش آنها که مبلغی معادل ۲۳۰ میلیارد تومان است به آنها پرداخت می شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: جامعه ورزش به رشته هایی که سهمیه المپیک دارند، کمک می کند و بنا است که پس از ۲۰ سال ناوگان تجهیزاتی این رشته های ورزشی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی که با هماهنگی وزارت نفت در نظر گرفته شده ارسال شود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:  پایگاه پرتاب فضایی چابهار استراتژیک است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم  در حاشیه جلسه هیأت وزیران و در جمع خبرنگاران با تبریک روز معلم گفت: برای معلمان عزیزی که از طریق شاد با دانش‌آموزان در ارتباط هستند یک بسته هدیه اینترنت در نظر گرفتیم و تا سقف ۳۰ گیگابایت می‌توانند رایگان استفاده کنند.

وی افزود: این بسته به صورت اتوماتیک برای کسانی که در شاد هستند، فعال می‌شود و نیازی به ثبت‌نام ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه پایگاه پرتاب جدیدی که در جنوب کشور در حال ساخت است، در همین دولت کلید خورد، اظهار کرد: امیدواریم امسال بتوانیم فاز اول آن را به اتمام برسانیم و اولین پرتاب را تا پایان سال از پایگاه فضایی جدید انجام دهیم که پایگاه بسیار راهبردی و استراتژیکی در حوزه صنعت فضایی کشور خواهد بود.

زارع‌پور گفت: پایگاه پرتاب فضایی چابهار،بسیار پایگاه استراتژیک و راهبردی در حوزه صنعت فضایی کشور خواهد بود.

 

توضیحات رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره برنامه‌های استخدامی دولت

 میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی نیز  در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر ممنوعیت دریافت هدیه توسط کارکنان دولت به خبرنگاران گفت: بخشنامه‌ای از طرف دفتر سلامت اداری و فرهنگی سازمان اداری و استخدامی به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده که بر اساس آن دریافت هرگونه هدیه توسط کارکنان دولت ممنوع است. امیدواریم با این کار سلامت اداری افزایش و فساد کاهش پیدا کند.

وی افزود: ۱۴ اردیبهشت آزمون استخدامی کیفیت بخشی به آموزش و پرورش برگزار می‌شود، در این آزمون بعد از ۱۰ سال ۱۹۱۱۲ نفر در رشته مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان ـ امور تربیتی و سبک زندگی، مربیان سلامت و مربیان تربیت بدنی ـ جذب خواهیم داشت. ۱۰ سال بود این مجوز داده نشده بود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان این‌که حدود ۴۰۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و جهاد دانشگاهی آزمون را برگزار می‌کند، ابراز امیدواری کرد: تا نیمه خرداد نتایج آن اعلام و اول مهر این افراد در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار شوند.

لطیفی تأکید کرد: این کار تدبیر و دستور مقام معظم رهبری بود که برای کیفیت بخشی، مربیان پرورشی را در آموزش و پروش جذب کنیم.

وی در مورد استخدام سرایدارارن یا نیروهای خدماتی در مدارس تحت عنوان بابای مدرسه اظهار کرد: در این زمینه قرار بود تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه مشخص شود، ما در سقف تأمین اعتبار کمک می‌کنیم و مدارسی که جمعیت بیشتری دارند و در مناطق محروم هستند در اولویت هستند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست : تاکنون۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم  در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حقابه هیرمند به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب شده است.

وی تصریح کرد: از طرفی بارش های مناسب و سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا تالاب هامون شرایط بهتری یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیرهایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امید است بتوانیم با توافق هیات حاکمه افغانستان مسدود کنیم چرا که وضعیت تالاب ها مناسب تر خواهد شد.

سلاجقه یادآورشد: مرطوب سازی دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم است و تاکنون ۵۰ در صد تالاب هامون آبگیری شده است.

وی درباره نظارت سازمان محیط زیست برای کاهش پلاستیک ها گفت: روی موضوع کاهش پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون کاملا نظارت می‌کنیم و در این زمینه با تمام روسای شرکت های اصلی جلسه برگزار شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ژن توله یوز هم گفت: یکی از راه های تکثیر در موضوع حیات وحش استفاده از مسائل سلولی و مولکولی است که ژن توله یوز در بخش رویان ذخیره شده است.

 

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری: طرح زیست عفیفانه از سوی معاونت امور زنان پیگیری می‌شود

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در حوزه حجاب و عفاف، گفت: طرح زیست عفیفانه با عنوان زندگی و بالندگی در این معاونت پیگیری می‌شود و مربیانی از سراسر کشور با همکاری آستان قدس رضوی آموزش می‌بینند تا به والدین آموزش‌های لازم را دهند.

وی افزود: تاکنون چهار دوره آموزشی برگزار شده است که این مربیان ابتدا برای والدین و در ادامه برای دانش آموزان آموزش‌ها را ارائه خواهند داد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: هویت دختران و کمک به مهارت آموزی دانش آموزان در حوزه‌های سبک زندگی از دیگر برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است که در حال انجام است.

خزعلی با اشاره به طرح‌هایی که این معاونت با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری می‌کند، گفت: از آنجا که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دستگاه اجرایی نیست، بیشتر در حوزه قانون‌گذاری و سیاستگذاری فعالیت می‌کند و طرح‌هایی را با همکاری وزارت علوم در کمیسیون‌های مرتبط مجلس پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه‌هایی است که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پیگیری می‌شود.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور: سیاست دولت در کنترل نوسانات ارزی به مجلس اعلام شد

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور روز چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت ماه - در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در برخی کمیسیون های تخصصی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی بحث‌هایی مطرح بود که با همکاری دو قوه نوسانات ارزی کنترل شود.

وی افزود: همچنین مطرح شد که اگر دولت در این خصوص اعلام نظر نکرده و برنامه خود را اعلام نکند مجلس اقداماتی انجام خواهد داد که بر همان مبنا هم پاسخی تهیه شد و مجموعه کارهایی که در حال انجام است و یا در آینده مدنظر است ، تبیین شد و فکر می‌کنم در حال حاضر مساله خاصی وجود نداشته باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره چگونگی تعامل دولت و مجلس جدید با ابراز امیدواری از اینکه مجلس دوازدهم بهتر از مجلس فعلی خواهد بود، تصریح کرد: البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم.

حسینی یادآورشد: البته از مجلس آینده هم انتظار داریم همکاری بسیار خوبی با دولت داشته باشند و با اقداماتی که دولت طی نزدیک این سه سال انجام داده مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور: زیرساخت‌ها و تجهیزات اصلی جت ۱۰۰ نفره فراهم شده است

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت درباره هواپیمای ۷۲ نفره پروژه دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر به خبرنگاران اظهار داشت: در کشور پروژه‌های متعدد دانشگاهی، غیر دانشگاهی و صنعتی برای ارتقای صنعت هواپیمایی کشوری در دستور کار است که از جمله آنها پروژه هواپیمای ۷۲ نفره است که در ادامه ارتقای هواپیمای ۱۴۱ در دستور قرار دارد.

وی افزود: البته آن پروژه متوقف شد و تیم آن در بخش دیگری مشغول به فعالیت هستند. ولی رسانه استعمار پیر( بی بی سی) که کارش دروغ پراکنی است، بدون توجه، پروژه هواپیمای ۷۲ نفره را همان پروژه هواپیمای ۱۰۰ نفره که کارگروه آن را رییس جمهور تشکیل داده است، عنوان کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: رییس جمهور دستور تشکیل کارگروهی در خصوص پروژه هواپیمای ۱۰۰ نفره را دادند و وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت)، وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌های معتبر در این کارگروه حضور داشتند و جمع بندی این کارگروه بر این شد که هواپیمای به‌روز جت با حداقل ۱۰۰ نفر سرنشین طراحی شود و کار آن در حال انجام است.

دهقانی فیروزآبادی بیان داشت: زیرساخت‌ها و تجهیزات اصلی جت ۱۰۰ نفره احصا شده و پیش قراردادهای ۱۰ تا ۱۲ نمونه از آن تهیه شده است و به صورت محکم و جدی کار درحال پیش روی است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: المپیاد مخترعین جهان این هفته در سوئیس برگزارشد و مدارس انرژی اتمی هم درآن ثبت نام کردند و ۵ دانش آموز ما مفتخر به دریافت مدال شدند. یک مدال طلا، یک مدال نقره و سه برنز و در این بخش، دانش آموزان ما مقام اول را کسب کردند که این افتخار را به مردم عزیز و خانواده های آنها تبریک می‌گویم.

وی در مورد سفر «رافائل گروسی» به ایران و حل مسائل پادمانی، افزود:  مسائل پادمانی آن گونه که تعریف و وضع شده، همواره در حال تعامل و گفت‌وگو بودیم.  این مسائل از زمان آغاز تاکنون چهار مکان بود، دو مکان حل و فصل شده و درباره دو مکان در حال تبادل نظر و گفت‌وگو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی بر بیانیه اسفند ماه ۱۴۰۱ همچنان پابرجا هست و در چارچوب آن بیانیه تعامل داریم، این  موضوع هم مورد پرسش بوده چون توسط جریان مخربی که در غرب علیه این برنامه فعالیت می کنند زیر سوال رفته بود و  در پایدار بودن آن تشکیک می‌کردند!

اسلامی اعلام کرد: آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و ما می‌توانیم در چهارچوب پادمان و NPT روابط خود را با آژانس  تقویت کنیم.

وی در مورد همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم. ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند و می‌توانند برای بازرسی حضور داشته باشند. بازرسی آژانس در چارچوب پادمان آنها در حال انجام است و این مساله  اصلا سیاسی نیست و ما در فرآیندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به این موضوع اذعان دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران، بیان کرد: این‌ها موضع‌گیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی  که مرتب سعی می‌کند به دنیا القا کند که برنامه ایران صلح آمیز نیست، این سوال را پرتکرار می‌پرسند. گروسی همواره گفته که هیچ نشانه‌ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

اسلامی گفت: در هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود. از حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد. گروسی مدیرکل آژانس به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.

 

سخنگوی دولت: دولت ۱۵۰۰ همت برای جبران خسارت سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داد

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز  در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری گفت: امروز روز جهانی کار و  کارگر است و این روز را به خانواده بزرگ، تلاشگر و تولیدآفرین کارگری و هم به جامعه و خانواده کارفرمایی و کارآفرینان کشور تبریک ویژه عرض می‌کنم.

وی افزود: امروز هیات وزیران در جلسه‌ای که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، مصوبات متعددی را داشتند که به برخی از آنها اشاره می‌کنم. به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار که مطابق قانون در اختیار دولت قرار گرفته بود افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان امروز در هیات وزیران تصویب شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: مطابق این پیشنهاد که امروز به تصویب هیات وزیران رسید حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق‌شان ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد به این معنا که بازنشسته‌ای که همسر و یک فرزند داشته باشد بالای ۱۰ میلیون تومان حداقل حقوق وی برای سال جاری خواهد شد. برای سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که مطابق روال هر ساله بود افزایش حقوق در هیات وزیران مقرر شد.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: البته سایر اجزای حقوق مانند حوزه‌هایی که ناظر بر عائله‌بندی و اولاد و سایر کمک‌های هزینه‌های جانبی بود ، افزایش آن از این مقدار هم بیشتر بوده و افزایش قابل قبولی بود.

وی با اشاره به مصوبه دیگر هیات وزیران گفت: با توجه به اینکه اکنون ۶ ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا می‌گذرد و در این ابلاغیه مهلت ۶ ماهه برای دولت مقرر شده بود تا برنامه اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاددریا را در دولت مشخص کند ، امروز در  دومین جلسه صحن دولت اعضای هیات وزیران با این برنامه موافقت کردند و به تصویب دولت رسید.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این برنامه از همان روز ابتدایی ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاددریا از سوی رهبری در بخش‌های مختلف دولت با محوریت معاون اول شروع به تدوین شد و با همکاری وسیعی که سازمان برنامه بودجه و سایر دستگاه‌های اجرای داشتند برنامه تفصیلی، زمانبندی‌شده به صورت بخشی صورت گرفت.

بهادری‌جهرمی اظهار کرد: هر یک از بخش‌ها سهم و وظیفه‌شان در تحقق و اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاددریا مشخص شده و سعی شده که برای آن ساز و کار پیش‌بینی شود که امکان پیگیری و اجرایی‌سازی بندها و مفاد وجود داشته باشد و یک انسجام در اجرایی‌سازی بندهای مختلف صورت بگیرد.

وی افزود: برنامه نسبتا جامع و مبتنی بر یک سند است و احکام متعدد بیش از یک ۴۰ حکم به‌صورت مقرره تصویب شده دارد علاوه بر آن یک برنامه اقدام هم تصویب شده که در راستای اجرایی‌سازی سیاست‌های اقتصاددریا در مهلت مقرر قانونی به تصویب هیات وزیران رسید.

وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی به حوزه انتظام‌بخشی به سیاست‌های حمایتی در کشور اختصاص دارد و امروز آیین‌نامه‌ای در هیات وزیران به منظور ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان و در راستای محور مهم سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به تصویب رسید.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: هیات وزیران امروز با این آیین که به پیشنهاد وزارت کار به هیات وزیران تقدیم شده بود و در جلسات متعدد کمیسیون‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود موافقت کرد که بتوانیم انتزاع‌بخشی مناسبی داشته باشیم و هم کارآمدی و هم انسجام را در خدمت‌رسانی‌ حمایتی به جوامعی که تحت پوشش نهادهای مختلف حمایتی هستند و یا به روش‌های مختلف حمایت‌هایی از آنها انجام می‌گیرد مطابق این مصوبه داشته باشیم.

وی افزود: درخصوص سیل سیستان و بلوچستان که پیش از این گزارش‌هایی در همه جلسات از ابتدای سیل تا امروز وزرای مرتبط در جلسه ارائه کرده بودند امروز به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات وزیران مقرر شد که فعلا میزان هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت تنخواه در اختیار استاندار و وزارت کشور قرار بگیرد تا بتوانند به عنوان هزینه‌های ضروری اولیه در سطح استان هزینه کنند البته مبالغ خسارت که بیش از این برآورد شده بعد از برآورد نهایی توسط مجموعه‌ها و دستگاه‌های مربوطه درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما