شناسهٔ خبر: 66440421 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخشی از نیاز کشور به محور چرخ خودرو در چهارمحال و بختیاری تامین شد

شهرکرد- ایرنا- معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: نیاز کشور به محور چرخ خودرو با تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو به روش هیدرو فورمینگ در یکی از واحدهای صنعتی دانش‌بنیان استان تامین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به‌ نقل از اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، بهنام خسروی روز چهارشنبه در خصوص تامین نیاز کشور به محور چرخ خودرو به روش هیدرو فورمینگ در شهرکرد تاکید کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در شهرکرد با تولید انبوه توانسته نیاز کشور به محور چرخ خودرو یا همان اکسل را به‌روش دانش‌بنیان تأمین کند.

وی افزود: این شرکت با درجه دانش‌بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودروهای پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.

خسروی به ساخت دستگاه هیدروفورمینگ در همین شرکت دانش‌بنیاد اشاره و تصریح کرد: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.

وی سرمایه‌گذاری این طرح را حدود ۲ هزار میلیارد ریال دانست و یادآور شد: پس از تحریم‌ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه به ایران خودداری کرد که صنعت‌گران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان در مدت سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمینگ شدند.

معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاربردی بودن این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی دنیا اظهار داشت: استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به‌صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود.

خسروی گفت: محصولات این واحد تولیدی بسیار سبک با تمرکز تنش پایین است و از فناوری ها( تکنولوژی‌ها)ی سنتی تبعیت نمی‌کند و همین عامل باعث می‌شود تا خودرو بهره‌مند از این محصول، وزن سبک‌تری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر یک‌هزار واحد صنعتی در حال دارد که ۳۶ واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحدهای صنعتی کوچک است.

تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تاسیس و افزون‌بر ۴۰۰ طرح با سرمایه‌گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است که در برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم‌خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

نظر شما