شناسهٔ خبر: 66437113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

کارگر، ستون کار و تولید/ از«حشاشین» تا «بابک زنجانی»

روزنامه های امروز کشور موضوع سرنوشت پرونده‌های مفسدان دانه‌درشت اقتصادی در را کانون توجه افکارعمومی قرار داده اند و تیتر اول خود را پیرامون تبدیل مجازات اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس نوشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مطبوعات امروز کشور در صفحه اول به موضوع جنجالی تبدیل مجازات اعدام به 20 سال حبس پرونده بابک زنجانی و پیرامون دیدار معلمان با رهبر انقلاب اسلامی و همین طور هفته کارگر پرداخته‌اند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: رسانه روباه پیر اپوزیسیون لال را شفا داد!

شبکه خبری بی‌بی‌سی (سرویس) جهانی، روز دوشنبه در گزارشی که در سرخط خبری پایگاه اینترنتی این شبکه وابسته به دولت انگلستان جای گرفت، مدعی دستیابی به اسنادی درباره تجاوز و قتل نیکا شاکرمی شده است.

این نامه جعلی به سرعت اپوزیسیونی که در برابر جنایت‌های 7 ماهه اسرائیل و بالاخص در برابر سرکوب وحشیانه دانشگاهیان در آمریکا، لال شده بود را شفا داده و نطق آنان را باز کرد.
پیش‌تر، روزنامه کیهان در شماره سه‌شنبه 11 اردیبهشت در گزارشی تحلیلی با عنوان «همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند؛ اپوزیسیون همچنان لال است» به سکوت وقیحانه اپوزیسیون فارسی‌زبان خارج‌نشین و همچنین تندروهای مدعی اصلاحات در داخل در برابر سرکوب وحشیانه دانشگاهیان در قبله آمال آنان، آمریکا اشاره کرده بود.

در ادامه وطن امروز نوشت: فضاحت با هزینه بی‌بی‌سی

 جمله‌ای منسوب به مارک تواین، نویسنده معروف آمریکایی است که می‌گوید: «اگر همیشه راست بگویید، نیازی نیست چیزی را به ذهن بسپارید». شاید این جمله معروف اشاره‌ای جالب باشد به ادعایی که بتازگی بی‌بی‌سی جهانی درباره یکی از موضوعات مربوط به حوادث پاییز 1401 مطرح کرده است.

به گزارش «وطن امروز»، رسانه انگلیسی دیروز با انتشار یک گزارش مدعی شد به یکسری اسناد دست یافته که نشان می‌دهد نیکا شاکرمی توسط ماموران امنیتی کشته شده است. نام نیکا شاکرمی در حوادث پاییز 1401 مطرح شد؛ دختر نوجوانی که در روزهای پایانی شهریور 1401 جسد بی‌جانش در یک ساختمان در نزدیکی خانه خاله‌اش کشف شد و مانند دیگر سوژه‌های فیک ضد انقلاب (مثل سارینا ابراهیم‌زاده، اسرا پناهی، آیلار حقی و ...) تا مدت‌ها برای برانگیختن احساسات عمومی در ایران، از سوی رسانه‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفت. کیس نیکا شاکرمی به صورت ویژه به شبکه سی‌ان‌ان سپرده شد و این شبکه آمریکایی تا مدت‌ها به داستانسرایی درباره این دختر نوجوان پرداخت.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: 100 برکناری با گشت ارشاد مدیران

حجت‌الاسلام حسن درویشیان «رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور» و «نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی» روز گذشته در گفت‌و‌گویی تفصیلی با «ایرنا» از برکناری بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد دولتی با اجرای طرح «گشت ارشاد مدیران» از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در این باره تشریح کرد: رئیس‌جمهور بارها به صورت ‌عمومی و اختصاصی به بنده اعلام کردند که خط قرمزی در مقابله با فساد نداریم و عهد اخوتی با مدیران نبسته‌ایم و ملاک ما قانون، سیاست‌های کلی نظام و منویات رهبر معظم انقلاب است.

اگر کسی پایبند باشد و رعایت کند دستش را می‌بوسیم و حمایت می‌کنیم و اگر کسی بخواهد سوءاستفاده و تخلف کند و کارآمدی لازم را نداشته باشد دولت به هیچ وجه تعارف ندارد و در هر سطحی که باشد با وی برخورد می‌کند. دولت سیزدهم از سطوح بالا با گزارش‌هایی که ارائه شده اقدام به برکناری کرده تا سطوح میانی که تعداد آنها تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر بوده است.

80 اقدام اساسی برای خشکاندن بسترهای فساد

حجت‌الاسلام درویشیان تدوین «سند تحول دولت» را یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در امر مبارزه با فساد برشمرد و گفت: ذیل این سند، بیش از ۸۰ اقدام مهم برای اصلاح بستر فسادزا تدوین و جزو تکالیف دستگاه‌های اجرایی تعریف شد و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور نیز پیگیر این اقدامات شد و از همان ابتدا نماینده ویژه برای مبارزه با فساد تعیین شد.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: «حشاشین» سریالی تاریخی یا راوی قصه‌ای خیالی؟

در همان ابتدای فیلم که داستان از کودکی شخصیت‌های اصلی فیلم آغاز می‌شود، شاهد دوستی و هم‌درسی سه تن از شخصیت‌های مشهور ایرانی یعنی حسن صباح، حکیم عمر خیام و نظام‌الملک هستیم که با یکدیگر هم‌قسم می‌شوند هر کدام به مقام والایی رسید، دستگیر دو نفر دیگر باشد. هر چند عبدالرحیم کمال به عنوان فیلم نامه‌نویس سریال به این موضوع اشاره نکرده ، اما این داستان تداعی‌گر کتاب «سه یار دبستانی: خیام، نظام‌الملک، حسن صباح» و پیدایش فرقه اسماعیلیه است.

نویسنده در این کتاب دقیقا از همین سه شخصیت برای خلق داستانی خواندنی بهره جسته و به واقع نه یک کتاب تاریخی، بلکه یک رمان خواننده‌پسند را به نگارش درآورده است و جالب این که در فهرست ابتدایی کتاب از بخش اول آن به عنوان افسانه یا تاریخ نام برده و عملا قصه را از وجاهت تاریخی خارج کرده است. نویسنده این کتاب هالدین ماگفال، یکی از افسران ارتش بریتانیا در قرن نوزدهم بوده که علاوه بر فعالیت‌های نظامی به عنوان منتقد، نویسنده رمان و چند کتاب در تاریخ هنر شناخته شده است.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: کارگر؛ ستون کار و تولید

مطابق اظهارات آیت الله رئیسی و همچنین باور فعالان اقتصاد مسکن، یکی از ابزارها و امکانات مهم کشور، زمین است که می‌بایست به درستی از ظرفیت‌های آن بهره گرفته شود. از طرفی دیگر ضرورت دارد تا تمامی مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می‌خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند.

این روند توامان با اجرای تصمیمات وزارت راه و شهرسازی می‌تواند رفع دغدغه مسکن کارگران را به ارمغان بیاورد چراکه امروز نیاز به مسکن به یکی از بزرگترین چالش‌های کارگران تبدیل شده و سهم چشم‌گیری در سبد هزینه خانوار را از آن خود کرده است.
 به تازگی آیت اسدی، یکی از یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار با تاکید براینکه باید نظارت درستی بر اجرای قانون شکل‌گیرد، اعلام داشت که در سال جاری باید نظارت مجلس قوی تر شود و  دولت نیز اجازه دهد که مذاکرات تعیین دستمزد با نمایندگان کارفرمایان به شکل مستقل انجام شود.

جوان نوشت: عبرت‌های «بابک» برای «اکبر»‌ها

سخنگوی دستگاه قضا از تبدیل مجازات اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس خبر داد. اصغر جهانگیر در همان نشست خبری ضمن تأیید بازداشت اکبر رحیمی، مدیرعامل گروه کشت و صنعت دبش، گفته است در پرونده دبش جرم جدیدی کشف شده است. فرار بابک زنجانی از اعدام، درس‌هایی برای متهم فساد دبش دارد. حالا اکبر رحیمی می‌تواند به جرم افساد فی‌الارض در انتظار چوبه دار بماند، یا راه بابک را برای خود برگزیند و امیدوار باشد، فعلاً جان سالم به در ببرد. البته این درسی است که همه مفسدان بالقوه و بالفعل اقتصادی، می‌توانند آویزه گوششان کنند.
همین دو سه سال پیش هم کسی فکرش را نمی­‌کرد بابک زنجانی اعدام نشود؛ همه منتظر اعدامش بودند، فقط روزش را دقیق نمی‌دانستند!

اما کم‌کم ورق برگشت. از گوشه و کنار خبر می‌رسید که او با دستگاه‌های قضایی و امنیتی همکاری می‌کند؛ اموالش را در داخل و خارج فهرست کرده، برای فروش آن‌ها و بازگرداندن پول بیت‌المال همراهی تام و کمال می‌­کند. این خبر‌های گاه‌و‌بی‌گاه بیشتر شد تا اینکه در رسانه‌ها و افکار عمومی پیچید پس کی بابک اعدام می‌شود؟! گویا قرار است زنجانی اعدام نشود و چه و چه.
روز گذشته، سخنگوی دستگاه قضا، بالاخره بر این حرف‌های درگوشی صحه گذاشت و رسماً اعلام کرد بابک زنجانی اعدام نمی‌شود.

در ادامه همشهری نوشت: عاقبت دانه‌درشت‌ها

دی‌ماه 1393بود که مقام‌های قضایی وقت از صدور قرار مجرمیت برای بابک زنجانی خبر دادند؛ مفسد دانه‌درشتی که «افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با رهبری شبکه سازمان‌یافته»، «پولشویی کلان» و «کلاهبرداری گسترده از چند بانک و وزارت نفت» تنها بخشی از اتهام‌های او به‌حساب می‌آمد. رسیدگی به اتهام‌های زنجانی در چیزی حدود 26جلسه دادگاه انجام و در نهایت در اسفندماه1394به اعدام، رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و جزای نقدی معادل یک‌چهارم پولشویی محکوم شد.

دیوان‌عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۵ حکم اعدام این متهم را، با این قید که درصورت استرداد همه اموال می‌تواند از ارفاق‌های قانونی استفاده کند، تأیید کرد. از آن مقطع اقدام‌های گسترده به‌منظور استرداد اموال زنجانی در دستورکار قرار گرفت تا اینکه در آخرین روزهای بهمن‌ماه1402مقام‌های قضایی اعلام کردند اموال این متهم در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شده‌؛ اموالی که بدهی یک‌میلیارد و 967میلیون و 500هزار یورویی او را تسویه کرده‌است.

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: دروغگویی BBC برای خون‌شویی

محوریت جمهوری اسلامی ایران در سازماندهی اقدامات ضد صهیونیستی و برداشتن نقاب از چهره مزورانه و جنگ طلبانه آمریکا تا حدی معادلات را به ضرر آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل رقم زده و کنترل را از اختیار آنها خارج ساخته است که آنها که بازنده میدان و دیپلماسی هستند به ابزارهای دیگری متوسل شده‌اند تا مدیریت افکار عمومی را تحت اختیار خودشان درآورده و هچون دهه‌های گذشته به جنایت غیرانسانی‌شان بپردازند.

گزارش‌های ارسال شده نشان می‌دهد در حال حاضر میلیون‌ها انسان آزاده، فارغ از دین و‌نژاد علیه سیاست‌های استعماری آمریکا و شرکای غربی آن صف آرایی کرده‌اند و با هیچ توپ و تشری هم حاضر به ترک میدان نیستند تا بانیان این شرایط غیرانسانی از سیاست‌های استکباری خود عقب‌نشینی و با توقف جنگ، ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه را تسهیل کنند و غیرنظامیان حاضر در مدارس و مراکز آموزشی از بمباران‌های صهیونیست‌ها در امان باشند.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: درصد GDP خرج آموزش‌وپرورش می‌شود

 امروز ۱۲ اردیبهشت روز «معلم» است. همان کسانی که سال‌ها خون دل خورند تا هر کدام از من و شما امروز به سلاح علم و دانش مجهز باشیم. بدون‌شک زحمات این قشر زحمتکش و فداکار با هیچ منبع مادی قابل جبران نخواهد بود، اما نگاهی به شرایط زندگی بسیاری از معلمان نشان می‌دهد این قشر به‌لحاظ مادی از  وضعیتی که مستحق آن بوده‌اند،   برخوردار نشده‌اند. یکی از مواردی که شاید بتواند نشان دهد معلمان عزیز در ایران دچار چالش‌های مادی هستند، نسبت هزینه‌های عمومی دولت در بخش آموزش‌و‌پرورش است.

آمارها نشان می‌دهد در سال‌جاری درحالی بودجه این وزارتخانه ٢٧٨ هزار میلیارد تومان و معادل 9.8 درصد از کل بودجه عمومی خواهد بود که طی همین امسال، کمک مستقیم دولت به صندوق‌های بازنشستگی حدود 453 همت خواهد بود. به عبارتی، کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی 1.6 برابر کل بودجه آموزش‌وپرورش است. همچنین آمارها نشان می‌دهد تا سال 1401 نسبت هزینه‌های دولت در بخش آموزش‌وپرورش به 3.2 درصد رسیده که این رقم ایران را در رتبه 112 جهان در بین 166 کشور قرار می‌دهد.

گزارشی از امیر کریمی

 

نظر شما