شناسهٔ خبر: 66437039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

صنعت نیروگاهی روی قله خودکفایی

در شرایطی که فصل گرم سال در پیش رو است، خبر خوش خودکفایی صنعت نیروگاهی ایران از سوی وزارت نیرو نوید آن را داده است که در صورت مدیریت صحیح مصرف امسال نیز تامین برق صنایع و خانگی با چالش رو به رو نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت نیرو(پاون)،«جهش تولید با مشارکت مردم» نامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال 1403 در نظر گرفتند تا در سایه آن گشایش‌ها در حوزه اقتصادی رقم خورده و انعکاس آن در زندگی مردم دیده شود. رویکردی که تحقق آن تنها از دریچه تکیه بر تولید داخلی به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی توسعه اقتصادی و رشد پایدار میسر خواهد بود و زمینه ساز استقلال و خودکفایی خواهد شد.
آنچنان که آمار حکایت دارد در طول عمر دولت سیزدهم در حوزه نیروگاهی تا حدود زیادی جهش تولید تحقق یافته است به گونه‌ای که ظرفیت تولید برق به میزان ۸۵۳۸ مگاوات رسید و در بخش نیروگاه‌های حرارتی ۵۸۸۸ مگاوات تولید برق محقق شد تا عملکردی معادل ۸ سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دو سال و نیم از عمر دولت سیزدهم به ثبت برسد.
حالا از وزارت نیرو اخبار خوشی در حوزه صنعت نیروگاهی کشور به گوش می‌رسد. آن‌طور که علی‌اکبر محرابیان مطرح کرده صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شده است.
وزیر نیرو گفت که صنعت نیروگاهی کشور با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور در کل صنعت نیروگاهی را با تکیه بر توان متخصصان داخلی تکمیل کرد. بر این اساس افزوده شدن بیش از 8500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ برای رفع ناترازی در این حوزه بخشی از عملکرد مثبت دولت به حساب می‌آید که ادامه این روند نیازمند حمایت‌های صندوق توسعه ملی است، اما آنگونه که وزیر نیرو  گفته جای خالی حمایت‌های این صندوق در طرح های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور مشهود است.
این تاکید وزیر نیرو برای حمایت از طرح‌های نیروگاهی از این جهت دارای اهمیت است که بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان از شیب بلند ناترازی مصرف عبور و سطح رفاه عمومی را افزایش داد. اقدامی که در سایه آن بازدهی در حوزه انرژی افزایش و چرخ اقتصاد کشور بیش از پیش به حرکت در خواهد آمد.
توجه به این نکته ضروری است که شیرینی خبر خوش خودکفایی صنعت نیروگاهی ایران در شرایطی به جان جامعه خواهد نشست که داشتن برنامه‌ریزی مدون برای ورود به فصل گرم سال بیش از پیش ضروری می‌نماید. فصلی که پیش‌بینی می‌شود گرمای بیشتری را با خود نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته به همراه خواهد داشت. آن‌طور که وزارت نیرو اعلام کرده برای مدیریت مصرف برق در سال جاری 180 اقدام طرح‌ریزی شده که بخشی از آنها مربوط به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی در بخش‌های حرارتی و برقابی است.
آن‌طور که محرابیان وزیر نیرو اعلام کرده است، مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری یک امر ضروری است. موضوعی که برای تحقق آن اجرای طرح‌های تشویقی خصوصاً در بخش خانگی و همچنین اجرای تعهدات صنایع بزرگ در خصوص ایجاد نیروگاه به‌منظور تأمین بخشی از برق مورد نیاز خود ضروری می‌کند.
بر اساس اعلام وزارت نیرو طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته مشترکانی که در سال جاری نام‌شان در لیست کم مصرف‌ها قرار بگیرد با پاداش‌هایی همچون لوازم برقی کم‌مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... رو به رو خواهند شد.
با توجه به بررسی روند موجود در تولید، توزیع و مصرف برق در کشور و گام بلند دولت در خودکفایی صنعت نیروگاهی ایران به نظر می‌رسد امسال نیز به مانند دو سال گذشته چالش جدی در خصوص برق در پیش روی شهروندان و فعالان صنعتی وجود نداشته باشد، با این پیش شرط که تراز مصرف رعایت و بار اضافه بر روی شبکه وارد نشود.

برچسب‌ها:

نظر شما