شناسهٔ خبر: 66435596 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

آیینی: بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و ۱۰ میلیون نفر جمعیت در آنجا مستقر هستند.  معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و ۱۰ میلیون نفر جمعیت در آنجا مستقر هستند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد و حدودا ۱۰ میلیون نفر جمعیت در این بافت ها مستقر هستند. 

وی ادامه داد: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله است، در توضیح بیشتر یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و هزار و ۱۷۰ سکونتگاه و ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

همچنین، معاون وزیر راه و شهرسازی از شکسته شدن رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ خبر به همت دولت سیزدهم خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وسع مالی افراد ساکن در این مناطق خاطر نشان ساخت: مردم ساکن‌ این بافت‌ها افرادی با وسع مالی کم درآمد هستند که توان مقاوم‌سازی و نوسازی ندارند.

آئینی گفت: حتی اگر وام ارزان قیمت به آنها پرداخت شود توان بازپرداخت اقساط را ندارند.

وی افزود: فرآیند نوسازی در شهرها از امروز با مشارکت گروه های مردمی و جهادی و با مشارکت بسیج مستضعفین کلید می خورد. هرجا که مردم حضور پیدا می‌کنند ما شاهد توفیقات مردمی هستیم و در حوزه باز آفرینی شهری و بافت‌های فرسوده نیاز به مردمی سازی داریم.

معاون وزیر راه گفت: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار که باید نوسازی شود که جان مردم و ساکنان این خانه ها در خطر است و باید  شهرها به گونه ای ساخته شود که مردمان آنها  احساس امنیت کنند.

وی تصریح کرد: چالش سومی که با آن روبه‌رو بوده و هستیم، توجیه مردمی است که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند تا بتوانیم آنها را وارد مشارکت در نوسازی کنیم.

آیینی تصریح کرد: بافت های فرسوده بهترین جا برای اعتلای معماری ایرانی اسلامی است. ان شاءالله تا پایان سال به ۱۲۰ هزار نقطه در بازآفرینی شهری با شاخص های معماری ایرانی اسلامی خواهیم رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه راهی جز ارتباط چهره به چهره نداریم و باید حلقه‌های واسطه‌ای ایجاد شود که مورد اعتماد دو طرف باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: ۲۳۴ شهر بسته تشویقی شهرسازانه خود را نوشته و اجرا می‌کنند و ۵۴۶ شهر بسته های  تشویقی را اجرا می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ رکورد صدور پروانه های ساختمانی در بافت های فرسوده شکسته شد که بخش عمده ای از آنها ناشی  صدور پروانه های ساختمانی بوده است.

وی اعلام کرد: در روزهای یکشنبه و دوشنبه به صورت نمادین گردهمایی سراسری گروه های جهادی برای نوسازی بافت های فرسوده را خواهیم داشت، در این پویش، مردم را برای چگونگی نوسازی و مشارکت با سرمایه‌گذاران آشنا می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما