شناسهٔ خبر: 66431502 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام های پرشتاب دولت سیزدهم برای مقاوم سازی مسکن روستایی درکهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا – افزایش سهم و مبلغ وام های مقاوم سازی مسکن روستاهای کهگیلویه و بویراحمد، پیش بینی تسهیلات بانکی متمم و بالا بودن میانگین مقاوم سازی خانه های روستایی نسبت به شاخص کشوری در استان نویدبخش گام های ارزنده دولت سیزدهم در این حوزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،اقدام به مقاوم سازی خانه های اهالی مناطق روستایی در راستای سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر توجه ویژه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته انجام می شود که کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های محروم کشور محسوب می شودبنابراین، افزایش سهمیه ساخت مسکن روستایی در این استان می تواند به رفع مشکلات مسکن روستاییان این استان کمک شایانی کند.

افزایش مبلغ وام های مسکن روستایی نیز اقدام دیگری است که می تواند در بهبود وضعیت مسکن روستاییان این استان مؤثر باشد به طوری که سقف تسهیلات مسکن روستایی که ۲ میلیارد ریال بود در سال گذشته به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

تعریف وام های مکمل برای برخی از اهالی مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد که پیش از این اقدام به تخریب و بازسازی خانه های خود کرده بودند گام ارزشمند دیگری بود که دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام برداشته است.

مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت : تاکنون ۶۳ درصد از واحدهای مسکونی مناطق روستایی استان مقاوم سازی شده این در حالی است که میانگین مقاوم سازی خانه های مناطق روستایی کشور ۵۳ درصد است.

زبیر موسوی با اشاره به اینکه پارسال هفت هزار سهمیه تسهیلات مناطق روستایی به کهگیلویه وبویراحمد اختصاص یافت که تاکنون ۳۰ درصد از آن منجر به قرارداد به منظور پرداخت شده تاکید کرد: در صورت جذب این اعتبار به صورت کامل میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان به ۷۳درصد می رسد .

وی با بیان اینکه تاکنون مقاوم سازی حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است تاکید کرد به هر واحد مسکونی مناطق روستایی سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ پنج درصد پرداخت می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اختصاص سهمیه تسهیلات بانکی متمم به منظور تکمیل خانه های نیمه تمام از دیگر برنامه های دولت سیزدهم به منظور کمک به ایجاد سرپناه مناسب و ایمن برای روستاییان در استان است.

موسوی خاطرنشان کرد: براساس بازدیدهای میدانی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد چهار هزار واحد مسکونی نیمه تمام استان شناسایی شده اند.

وی ابراز کرد: با توجه به برنامه های دولت سیزدهم برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام به هر خانه در حال ساخت براساس اعتبار مورد نیاز ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد ریال وام پرداخت می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابراز کرد: تسهیلات بانکی مقاوم سازی مسکن روستایی برای خانه های با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مربع پیش بینی شده در حالی که بیشتر اهالی مناطق روستایی تصمیم دارند که با وام های مذکور خانواده های با مقیاس دوبرابر آن بسازند به همین علت در میانه راه پول کم می آورند.

دیگر اقدام های دولت سیزدهم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهمیه ساخت مسکن روستایی در این استان از چهار هزار واحد در سال ۱۴۰۱ به هفت هزار واحد در سال گذشته افزایش یافته است.

موسوی اظهار داشت: در این طرح جوانان فاقد مسکن و افراد دارای بافت فرسوده روستایی در اولویت پرداخت تسهیلات و ساخت مسکن هستند.

وی با اشاره به اینکه افزایش مبلغ وام های مقاوم سازی مسکن روستایی گام دیگر دولت بوده بیان کرد: در این زمینه مبلغ تسهیلات مسکن روستایی از ۲ میلیارد ریال به سه میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال نیز افزایش یافت.

موسوی تصریح کرد: دوران مشارکت تسهیلات اعطایی مقاوم سازی مسکن روستایی در استان سه ساله، زمان باز پرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود این تسهیلات پنج درصد است.

وی اضافه کرد:روستائیان متقاضی ساخت مسکن می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در شهرستانهای مختلف از این طرح استفاده کنند.

چالش های مسکن روستایی کهگیلویه و بویراحمد

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که تحقق نیافتن وثیقه های زنجیره ای که دولت برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی پیش بینی شده از چالش های این حوزه است که برای متقاضیان مقاوم سازی خانه های مناطق روستایی دردآفرین شده است.

علی محمد روستا تاکید کرد: همکاری بهتر بانک ها برای بهبود روند پرداخت تسهیلات حوزه مسکن روستایی در کهگیلویه وبویراحمد ضروری است.

وی تاکید کرد: انحراف مصرف وام هایی که به منظور ساخت مسکن پیش بینی شده از مواردی است که نظارت بهتر بر روند هزینه کرد آنان را می طلبد.

روستا با یادآوری وجود خانه های غیرایمن در برخی نقاط استان تاکید کرد: آگاهی بخشی درباره برنامه های دولت برای مقاوم سازی مسکن روستایی در برخی نقاط دوردست استان مغفول مانده است.

اقدام های مورد نیاز

از آنجا که تحقق مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی یکی از زیربنایی ترین اقدام ها برای توسعه پایدار در روستاها به عنوان قطب های اصلی تولید محسوب می شود اقدام های دولت برای این مهم ارزنده و در عین حال تلاش بیشتر برای رفع موانع آن ضروری به نظر می رسد.

البته برخی از متقاضیان مقاوم سازی خانه های مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به اینکه برای احداث مسکن در مناطق روستایی نیاز است تا مصالح ساختمانی با مسافت زیاد حمل شود اعتقاد دارند که قیمت تمام شدن خانه سازی در مناطق روستایی بیشتر از شهرهاست که این امر نیاز به پرداخت تسهیلات بیشتر را ضروری کرده است.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می‌کنند و از این رو برنامه ریزی در حوزه روستایی تأثیر بسزایی در بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.

نظر شما