شناسهٔ خبر: 66429531 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

فرزند شهید مطهری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

حساسیت بی‌جا باعث شده فیلمی درباره‌ی شهید مطهری ساخته نشود

علی مطهری گفت: ۲۰ سال پیش قرار بود سریال درباره شهید مطهری تولید شود تا زندگی ایشان را به تصویر بکشد، اما بخاطر حساسیت‌های که وجود داشت، این اتفاق رقم نخورد.

صاحب‌خبر -

«علی مطهری» فرزند استاد شهید مرتضی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه شهید مطهری در دوران حیات‌شان برای انتقال پیام دین از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای ممکن بهره می‌گرفت، اظهار داشت: استاد مطهری حتی در مقاطعی از رسانه‌های منصوب به رژیم گذشته برای انتقال پیام به مردم بهره می‌گرفت؛ نمونه این اتفاق وقتی صورت گرفت که ایشان برای انتقاد از یک فیلم که به حکم دینی توهین کرده بود، از رسانه‌های منصوب به حکومت استفاده کردند. در موارد دیگری از نشریه «زن روز» در واکنش به مقالاتی که علیه حقوق زن در اسلام نوشته می‌شد؛ واکنش نشان دادند که بسیار موثر بود. 

وی ادامه داد: شهید مطهری در دهه ۳۰ و حدود سال‌های ۳۹ تا ۱۳۳۰ به دعوت مرحوم آقای راشد به رادیو رفت و از این ابزار‌ها نیز استفاده کرده بودند تا پیام‌رسان دین باشند لذا مهم نوع پیام‌رسانی است که چگونه بتوانیم پیام خودمان را به طرف مقابل برسانیم. شهید مطهری در بحثی که درباره عوامل موفقیت پیام دارند، تاکید می‌کنند که «ابزار پیام؛ شخصیت پیام‌رسان؛ محتوای پیام و فصاحت و بلاغت در موفقیت انتقال پیام نقش دارند».

چرا ۴۵ سال درباره «شهید مطهری» فیلم ساخته نشد؟/ نگاه افراطی وجود داشت

فرزند شهید مطهری به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و با بیان اینکه هرساله انتشارات صدرا که مرکز نشر آثار شهید مطهری است به صورت فعال در نمایشگاه کتاب شرکت دارد، عنوان کرد: معمولا اقبال خوبی از طرف مردم نسبت به کتاب‌های شهید مطهری وجود دارد و امسال نیز شرکت خواهیم داشت. 

مطهری درباره علت عدم تولید فیلم سینمایی و سریال درباره شهید مطهری، گفت: تاکنون چندبار صحبت‌هایی برای تولید فیلم درباره شهید مطهری وجود داشته است. ۲۰ سال پیش قرار بود یک سریال درباره شهید مطهری تولید شود تا زندگی ایشان را به تصویر بکشد، اما بخاطر حساسیت‌های که وجود داشت، این اتفاق رقم نخورد. 

وی افزود: از جمله حساسیت‌هایی که وجود داشت این بود که گفته می‌شد شهید مطهری سال‌ها با آقای منتظری هم جلسه و هم مباحثه و هم درس بودند. یا اینکه ارتباط شهید مطهری با علی شریعتی و بازرگان برای تولیدکنندگان مسئله بود درحالی که هیچ‌گاه این شخصیت‌ها ممنوع‌التصویر نبودند و بخشی از تاریخ انقلاب هستند و حساسیت بی‌جا باعث شد چنین کاری تولید نشود. 

بیشتر بخوانید؛

استاد مطهری اعتدال و سازمان فکری داشت اما جناح‌باز سیاسی نبود

فرزند شهید مطهری تصریح کرد: اخیراً طرح چنین مسئله‌ای در سیمافیلم صورت گرفته است و قرار شده اقدامی صورت گیرد و تولید فیلم انجام شود و ما هم به عنوان خانواده همراهی و کمک خواهیم کرد تا چنین فیلمی تولید شود. 

مطهری در پاسخ به اینکه آیا برای تولید فیلم سینمایی درباره شهید مطهری از طرف خانواده شهید حساسیتی وجود دارد، گفت: خیر؛ خانواده شهید درباره تولید فیلم حساسیت ندارد و ما معتقدیم باید واقعیت‌های تاریخی را درباره شهید مطهری گفت. شهید مطهری در دوران درس و مبارزه با افراد مختلفی در ارتباط بوده، اما برخی از این افراد در ادامه مسیر دچار مشکلاتی شده‌اند و نباید حوادث پیش آمده را با موضوع شهید مطهری دخیل کرد و تاریخ را نباید طوری که نبوده جلوه داد و برخی از افراد را از تاریخ حذف کرد و این یک نوع نگاه افراطی در گذشته بود که خوشبختانه کمتر شده است. 

وی درخصوص اقتباس از کتاب‌های شهید مطهری اظهار داشت: اقتباس از کتاب‌های شهید مطهری برای هر هنرمندی ممکن است و کتاب «داستان راستان» و «خدمات متقابل اسلام و ایران» که می‌تواند به رابطه اسلام و ایران بپردازد، منابعی است که قابل تولید فیلم و آثار سینمایی است و ما در این مسیر استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما