شناسهٔ خبر: 66428505 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل موسسه آوای لبخند مهربان:

طرح نسخه اجتماعی به‌صورت پایلوت در قزوین اجرا شد

مدیرعامل موسسه آوای لبخند مهربان: مدیرعامل موسسه آوای لبخند مهربان گفت: در سال ۱۴۰۲ برنامه نسخه اجتماعی به صورت پایلوت در استان قزوین آغاز شد و براساس آن به مراجعین نسخه ارائه می‌شود و تاکید این طرح به درمان در حوزه اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدرضا جعفری میزوجی در نشست خبری که شامگاه سه‌شنبه در سالن جلسات باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: خیربه موسسه آوای لبخند مهربان از سال ۸۸ فعالیت خود را در حوزه‌های اجتماعی آغاز کرده و در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید.

مدیرعامل موسسه آوای لبخند مهربان ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ برنامه نسخه اجتماعی را مبنا قرار دادیم که براساس آن به مراجعین نسخه ارائه می‌شود و تاکید این طرح به درمان در حوزه اجتماعی است.

وی عنوان کرد: وضعیت زندگی مراجع و همچنین شرایط روحی، روانی و اجتماعی با تست روان‌شناسی سنجش می‌شود تا شرایطی که فرد به این مرحله رسیده مشخص شود.

این مسئول با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار با کودک زیر ۱۰ سال در اولویت ما قرار دارد، گفت: در نسخه اجتماعی شرایط خانواده بررسی می‌شود و پس از آن راهکارهایی برای خانواده برنامه‌ریزی می‌شود که در آن مسکن، اشتغال، بسته معیشتی و کارگاه‌های مختلف برنامه ریزی می‌شود تا در نهایت فرد از شرایط موجود خارج شود.

ارائه ۹۲۵ سبد معیشتی به خانواده‌ها

وی ادامه داد: در سال گذشته تا امروز ۸۸۰ مراجع داشتیم و ۹۲۵ سبد معیشتی به صورت ثابت در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است.

جعفری میزوجی بیان کرد: برای خانواده‌های تحت پوشش به صورت ماهانه سبد معیشتی و پوشاک و برای فرزندان خانوار هر دو ماه یک بار برنامه اوقات فراغت درنظر گرفته شده، ضمن اینکه تحصیل و درمان کودک و خانواده هم تامین می‌شود.

وی ادامه داد: البته ما در مجموعه مخالف پول نقد هستیم و بنابراین به‌عنوان مثال در حوزه درمان مددکار با خانواده پیش پزشک می‌رود و تا مرحله‌ای که به نتیجه برسد در کنار آن‌ها هستیم و از سال گذشته تمام خدمات برای ۱۳۸ خانواده اجرایی شده است.

کمک ۸ تا ۱۰ میلیونی ماهانه به خانواده‌های تحت پوشش

رئیس هیات مدیره موسسه آوای لبخند مهربان بیان کرد: ۷۰ درصد مراجعین ما از شهر قزوین و ۳۰ درصد هم از سایر شهرستان‌های استان بودند، ۳۰ تا ۴۰ درصد اعتبارات ما هم از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: اولویت ما برای مراجعین ایرانی و اولویت دوم برای اتباع است، البته اگر اتباع شرایط خاص داشته باشند در اولویت اول قرار می‌گیرند.

مدیرعامل موسسه آوای لبخند مهربان ادامه داد: به طور میانگین ماهانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای هر خانواده تخصیص داده می‌شود، در مجموع یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان برای حوزه معیشت، ۲ میلیارد برای خدمات اجتماعی، فرهنگی، درمانی و مسکن و ۱۰۰ میلیون برای حوزه اوقات فراغت هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۳۷ مددکار و روانشناس در مجموعه همکاری دارند، گفت: برخی از این کارشناسان به طور داوطلبانه همکاری دارند.

این مسئول اظهار کرد: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هم تحت پوشش ما قرار می‌گیرند و خدمات تخصصی دریافت می‌کنند.

هدف‌گذاری برای راه‌اندازی بزرگترین مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست استان

وی ادامه داد: راه‌اندازی بزرگترین مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست استان، تاسیس اولین درمانگاه خیریه، رسیدن به ۳۰۰ خانواده تحت پوشش و حمایت موردی از یک‌هزار و ۸۰۰ خانواده از افق‌های مجموعه است.

به گفته جعفری میزوجی حدود ۶۰ خانواده در یک سال به مرحله توانمندی رسیده‌ و از پوشش مجموعه خارج شده‌اند، به خاطر اینکه کمک‌های ما کارشناسی شده و شرط اول پوشش ما اشتغال است.

وی ادامه داد: بیشترین مددجویان ما زیر ۳۰ سال هستند تا بتوانیم برای آن‌ها کار کنیم و در نهایت نتیجه حمایت‌های ما ملموس باشد، البته بعد از استقلال مابی حوزه روان‌شناسی، مددکاری و پیگیری تحصیل کودکان‌، تحت پوشش باقی می‌ماند.

مدیرعامل موسسه آوای لبخند مهربان با اشاره به اینکه کودکان کار علاقه‌ای برای مراجعه ندارند عنوان کرد: باتوجه به اینکه کمک به کودکان کار به نتیجه نمی‌رسید، آن را کنار گذاشتیم اما برای سال جدید برنامه‌ریزی داریم تا کودکان را درصورتی که مراجعه کنند متقاعد کنیم تا  اگر عضو باندی هستند خارج شوند.

وی بیان کرد: انجمن مدیران موفق فردا همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و پیشینه شکل‌گیری همین موسسه خیریه هم از همان سرچشمه گرفت و خدمات عمومی به سمت تخصصی شدن پیش رفت.

راه‌اندازی کارگاه خیاطی برای اشتغال مددجویان

رئیس هیات مدیره موسسه آوای لبخند مهربان عنوان کرد: درراستای اشتغال‌زایی مددجویان، کارگاه خیاطی با ظرفیت ۲۵ نفر راه‌اندازی شده که فعلا در مرحله آموزش قرار دارند.

وی ادامه داد: ۷ مجموعه صنعتی در سال گذشته حامی ما شدند و برای امسال برنامه دارند که مددجویان را برای فعالیت در واحدهای تولیدی بکارگیری کنند و حتی موردی داشتیم که برای بکارگیری افراد کارگاه راه‌اندازی کرده است.

جعفری میزوجی بیان کرد: اگر نیازمندی به دستگاه‌های دولتی مراجعه کرد، این امکان فراهم شده که به ما ارجاع داده شود، در حدود ۱۰ پایگاه میز خدمت داریم که شامل اداره‌های مختلف، سعدالسلطنه و امامزاده حسین است و افراد از این طریق می‌توانند به ما مراجعه کنند، ضمن اینکه صفحه‌های مجازی موسسه هم فعال است.

وی با اشاره به اقدامات موسسه در سال گذشته گفت: برگزاری ۹۰ جشن تولد برای کودکان، ۲۳ مورد مراجعه به سینما، ارائه ۲۹۴ بسته تحصیلی، ۶۵ مورد کمک در حوزه درمان، ۹۵۰ سبد پوشاک و ۱۸ کارگاه تخصصی خلاقیت و مهارت زندگی از برنامه‌های ما در سال گذشته بود.

مدیرعامل موسسه آوای لبخند مهربان ادامه داد: برگزاری ۲۲ کارگاه آموزشی فرزندپروری برای مادران، ۳۰ خدمات رفاهی، اهدای ۱۲ سری جهیزیه، ۱۴۷ مورد خدمات روانشناختی، ۳۰ مورد مسکن و اجاره، ۱۲ تا ۲۰ مورد خدمات فنی و ۳۵ مورد اشتغال داخل مجموعه از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجام شد.

خیریه آوای لبخند مهربان سال ۱۴۰۰ با مجوز وزارت کشور فعالیت خود را آغاز کرده و به حوزه زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌پردازد و به توانمندسازی و مستقل شدن آنان تمرکز دارد.

انتهای پیام/

نظر شما