شناسهٔ خبر: 66422587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

خروجی خودروهای بی‌کیفیت داخلی؛ از قربانی شدن مردم تا تحمیل کسری بودجه ارزی

یک کارشناس انرژی: خسارات بی پایان خودروهای بی کیفیت تنها به نارضایتی مردم در استفاده از خودروهای داخلی ختم نمی‌شود بلکه وقوع تصادفات جاده‌ای منجر به از دست رفتن جان‌های بی‌شمار می‌شود و در آخرین ورژن هم باید از خسارت‌های صنعت خودرو به مسئله کسری بودجه ارزی اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

نوید نبوی‌زاده کارشناس حوزه انرژی در رابطه با آخرین خسارت وضعیت نابسامان خودروهای کشور در تحمیل ناترازی بنزین و اجبار به واردات حداقل ۵ میلیارد دلاری بنزین در سال آتی گفت: وضعیت نابسامان خودروهای کشور موجب شده است که به تازگی به مشکل بسیار جدی ناترازی انرژی بر بخوریم و سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار واردات داشته باشیم. این وضعیت موجب شده است که کشور از صادرکننده بنزین حالا به واردکننده بنزین تبدیل شود. این موضوع آخرین خسارت زیان‌بار صنعت خودرو بوده است اما به غیر از این موضوع، صنعت خودروسازی کشور موجب تصادفات بالای جاده‌ای و متاسفانه از دست رفتن جان‌های بی‌شماری نیز شده است.

وی ادامه داد: وقوع تصادفات رانندگی نه تنها منجر به از دست رفتن جان‌های بی‌شمار می‌شود، بلکه هر مرگ ناگهانی و غیرمنتظره، یک خانواده را به سوگ می‌نشاند و موجب از دست رفتن عرضه‌ی انسانی می‌گردد. هر فردی که در یک حادثه جان خود را از دست می‌دهد، یک پدر، مادر، فرزند، همسر، یا دوست است. این افراد نقش‌های حیاتی در زندگی و پیشرفت خانواده‌ها و جوامع خود دارند. با از دست دادن هر شخص، خانواده‌ای در عزا فرو می‌رود و این زیان عاطفی عمیق، غم و اندوهی به همراه دارد که تأثیرات آن می‌تواند برای سال‌ها احساس شود. از سال ۱۳۸۲ تا امروز ، بیش از ۴۲۶ هزار نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این تعداد دو برابر شمار شهدای هشت سال دفاع مقدس است. با توجه به اینکه خودروهای داخلی اغلب فاقد استانداردهای لازم در زمینه استحکام بدنه، ستون‌های محکم، کمربندهای ایمنی مناسب و کیسه‌های هوا هستند، لازم است که بازنگری جدی در رویکردهای تولیدی صورت گیرد. خودروهایی که به دلیل کیفیت پایین در مواقع اضطراری نمی‌توانند ایمنی سرنشینان خود را تضمین کنند، نباید اجازه یابند که به تولید انبوه برسند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه باید حمایت‌های بی‌قید و شرط و منع واردات خودرو برداشته شود؛ گفت: این در حالی است که سال‌هاست که به خودروسازان داخلی فرصت داده اید تا خود را با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ کنند و ایمنی محصولات خود را ارتقاء دهند. با این حال، آنچه در عمل شاهد آن هستیم، تداوم تولید خودروهایی با کیفیت پایین و خطرآفرین است که جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازند. زمان آن رسیده است که به رویکرد بی‌قید و شرط حمایت از خودروسازان داخلی پایان دهیم تا هم بتوانیم با واردات خودرو، بازار خودرو را بهبود ببخشیم هم با افزایش رقابت و کاهش مصرف بنزین، به مسئله ناترازی بنزین نیز کمک کنیم

وی در پایان گفت: خسارات بی پایان خودروهای بی کیفیت تنها به نارضایتی مردم در استفاده از خودروهای داخلی ختم نمی‌شود بلکه وقوع تصادفات جاده‌ای منجر به از دست رفتن جان‌های بی‌شمار می‌شود و در آخرین ورژن از خسارت‌های وضعیت نابسامان صنعت خودروی کشور به مسئله تحمیل کسری بودجه ارزی به کشور به دلیل مصرف بالای بنزین و به دنبال آن ناترازی بنزین اشاره کرد که عدم‌النفعی بیش از ۱۵ میلیارد دلار در کشور ایجاد کرده است.

نظر شما