شناسهٔ خبر: 66420896 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی در بجنورد برگزار شد

بجنورد- ایرنا- جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی و غذای محلی با حضوری هنرمندان خراسان شمالی امروز (سه شنبه) در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این جشنواره با هدف فراهم کردن محیطی شاد و با نشاط برای دانشجویان، تامین سلامت جسمانی و روانی آنان، ارایه بازی های بومی و محلی و احیای بازی های بومی خراسان شمالی برگزار شد.

هنرمندان از اقوام و قومیت های کرمانج، ترک، ترکمن، تات، فارس و سایر اقوام در این جشنواره شرکت کردند و هر کدام از آنان بازی های بومی و محلی مخصوص به خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین جدای از بازی های بومی و محلی چادرهای عشایری برپا و هر منطقه ای از خراسان شمالی خوشمزه و سالم ترین غذایش را عرضه کرد تا به خوبی معرف بخشی از هنر و فرهنگ آن قومیت باشد.

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و ورزشی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: هدف از این جشنواره پررنگ سازی و برجسته تر شدن پخت غذاهای سنتی و محلی و همچنین ایجاد فضای رقابت و هیجان در میان خانواده های استان با استفاده از مولفه های بومی و محلی است.

جوادعبدی افزود: شناسایی و معرفی ظرفیت های ورزشی بومی و محلی اقوام استان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی در بجنورد برگزار شد

هزار و ۲۰۰ بازی بومی، محلی از اقوام مختلف ایران زمین شناسایی و ثبت شده از جمله عمو زنجیر باف، قایم باشک، کلاغ پر، گل یا پوچ،لی لی، هفت‌ سنگ، وسطی و ده‌ها بازی دیگر که هر یک نامی آشنا و سرشار از خاطرات فراموش ناشدنی برای نسل‌های مختلف که می تواند فرصتی بی نظیر برای ایجاد نشاط در خانواده و جامعه فراهم کند.

ورزش‌های بومی و محلی که قدمت تاریخی در خراسان شمالی دارند ، علاوه بر ایجاد تحرک در افراد برای زندگی سالم، عملکرد مغز را بهبود داده و موجب افزایش فعالیت اجتماعی ، همدلی و شادی و نشاط می‌شوند و ترویج و گسترش این‌گونه بازی‌ها می‌تواند در افزایش سلامت و نشاط اجتماعی بویژه جوانان موثر باشد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع شده است که ۴۴ درصد مردم آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما