شناسهٔ خبر: 66417496 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انواع محافظ گوش برای جلوگیری از کاهش شنوایی

هر چه صدا بلندتر باشد، آسیب بیشتری به شنوایی شما وارد می شود و این آسیب سریعتر رخ می دهد. همانطور که ارتفاع با فوت یا اینچ اندازه گیری می شود ، صدا نیز با واحدهایی به نام دسی بل (dB) اندازه گیری می شود هر چه صدا بلندتر باشد، آسیب بیشتری به شنوایی شما وارد می شود و این آسیب سریعتر رخ می دهد. همانطور که ارتفاع با فوت یا اینچ اندازه گیری می شود ، صدا نیز با واحدهایی به نام دسی بل (dB) اندازه گیری می شود

صاحب‌خبر -

. از آنجایی که مردم نمی‌توانند همه فرکانس‌ها یا ارتفاعات صدا را بشنوند، دسی‌بل‌های A-weighted می‌توانند برای توصیف صدا بر اساس آنچه که گوش‌های انسان واقعاً می‌شنوند استفاده شوند. صداهای کمتر از 70 dBA معمولاً ایمن در نظر گرفته می شوند. هر صدایی با 85 dBA یا بیشتر از آن به مرور زمان به شنوایی شما آسیب می رساند. محققان دریافته‌اند افرادی که برای مدت طولانی در معرض نویز 85 دسی‌بل یا بالاتر قرار می‌گیرند، در معرض خطر بسیار بیشتری برای از دست دادن شنوایی هستند. به همین دلیل است که برخی از کارگران در حین کار ملزم به استفاده از محافظ های شنوایی مانند گوش گیر یا گوش بند هستند.

میزان آسیب شنوایی ناشی از سر و صدا به موارد زیر بستگی دارد:

  • سطح دسی بل: صدا چقدر بلند است.
  • فاصله: چقدر به منبع صدا نزدیک هستید.
  • زمان: مدت زمانی که در معرض صدا هستید.

2 عامل موثر بر کاهش شنوایی

  • فاصله : هرچه به منبع صدا نزدیکتر می شوید، صدا بلندتر و با دور شدن از آن، صدای آن آرام تر می شود. اگر از صدا دور باشید، خطر آسیب به شنوایی شما بسیار کمتر است. به عنوان مثال، در کنسرت ها، دور از بلندگوها نشستن خطر آسیب شنوایی شما را کاهش می دهد.
  • زمان : اگر به طور منظم در معرض صداهای بلند قرار می گیرید، خطر آسیب دائمی شما در طول زمان افزایش می یابد. حتی یک صدای کوتاه اما طولانی مدت می تواند باعث آسیب شود. صداهای کمتر از 70 دسی‌بل معمولاً ایمن در نظر گرفته می‌شوند، حتی اگر برای مدت طولانی دوام بیاورند.

میزان صداها در موارد زیر به شنوایی آسیب می رسانند:

صدای 85 dBA و چند ساعت در معرض آن باشید.

صدای 100 dBA و حداقل 14 دقیقه در معرض آن باشید.

صدای 110 dBA و حداقل 2 دقیقه در معرض آن باشد .

برای انتخاب یک گوشی محافظ گوش مناسب به چه چیزی نیاز دارید؟

ابتدا به ارزیابی ریسک نویز نیاز دارید. این کار که توسط یک فرد ذیصلاح انجام می شود، که میزان خطر را مشخص می کند . سپس تخمینی از میانگین قرار گرفتن در معرض صدا را محاسبه می کنید و روش‌های کنترل احتمالی را بر اساس کاری که انجام می‌دهید مشخص می کنید. قرار گرفتن روزانه در معرض صداهایی مانند ماشین های چمن زنی و اره های دستی، که معمولاً حدود 85 دسی بل صدا تولید می کنند، در صورت قرار گرفتن مداوم روزانه در معرض آن باعث کاهش شنوایی متوسط ​​تا شدید می شود. برای صداهایی که به بیش از 100 دسی بل می رسند، مانند ماشین آلات صنعتی ، حتی قرار گرفتن کوتاه مدت نیز می تواند باعث از دست دادن دائمی شنوایی و درد فوری شود. به همین دلیل است که انتخاب تجهیزات محافظ شنوایی مناسب بسیار مهم است.

انوع محافظ شنوایی

انواع مختلفی از محافظ شنوایی وجود دارد . خوب است بدانید که محافظ های شنوایی همه صداها را مسدود نمی کنند. اکثر محافظ های شنوایی دارای رتبه کاهش نویز (NRR) هستند. به طور کلی، هر چه NRR بالاتر باشد، صدای بیشتری مسدود می شود . محافظ‌ شنوایی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهند در یک محیط پر سر و صدا به خوبی با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنید تا در حین مکالمه مجبور نباشید آنها را بردارید. حتی برداشتن کوتاه محافظ های شنوایی در محیطی با صدای زیاد، شنوایی شما را در معرض خطر قرار می دهد. انواع محافظ های شنوایی شامل گوش گیر ها و گوش بندها هستند که از جنس های مختلفی ساخته شده اند و دارای امکانات متفاوتی هستند.

  • ایرپلاگ : ایرپلاگ ها محصولات های ارزان قیمتی هستند که مستقیماً در کانال گوش شما قرار می گیرند. گوش گیرها در اندازه های مختلفی وجود دارند. برخی از ایرپلاگ ها ممکن است دارای بند ‌هایی باشند که مانع از گم شدن آنها شوند. گوش‌گیرهای تخصصی، از جمله گوش‌گیرهایی که به صورت سفارشی برای گوش شما قالب‌گیری می‌شوند، نیز وجود دارند. بعضی از انواع ایرپلاگ ها از فوم نرم ساخته شده اند. که پس از قرار دادن در گوش منبسط می شوند تا مجرای گوش شما را به خوبی پر کنند. برخی دیگر از گوش گیرها از پلاستیک، لاستیک یا سیلیکون ساخته می شوند. که شدت صدا در سطوح مختلف را به طور یکنواخت کاهش می دهند.
  • ایرماف : ایرماف محافظ، فنجان‌های پلاستیکی و فومی با قابلیت استفاده آسان هستند که با یک هدبند قابل تنظیم به هم متصل می‌شوند. با پوشاندن کامل هر دو گوش صدا را کاهش می‌دهند. ایرماف ها ممکن است برای افرادی که عینک می‌زنند کارایی نداشته باشند، زیرا بازوهای عینک می‌توانند بین بالشتک ایرماف ‌گیر و جمجمه سر شکاف ایجاد کنند.

چه مشاغلی به محافظ گوش نیاز دارند؟

در صورتی که دچار کم شنوایی باشید ، معمولاً سبک زندگی و نوع مشاغل در این مشکل تاثیر گذار هستند. این به این دلیل است که کاهش شنوایی به تدریج و در طول زمان اتفاق می‌افتد و معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که در اکثریت عمرشان صداهای بلند را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال، کسانی که در ارتش کار می کنند به دلیل صدای شلیک گلوله، انفجار، هواپیما و سایر منابع صداهای بلند بیشتر دچار کم شنوایی می شوند. خوشبختانه، محافظ شنوایی مناسب می تواند گوش شما را از آسیب دائمی شنوایی نجات دهد، اما چه مشاغلی واقعاً به محافظ شنوایی نیاز دارند؟

  1. کار در کارگاه

خواه نجار یا فلزکار باشید، شنوایی شما به نوعی محافظ مناسب نیاز دارد. این به این دلیل است که کارگاه‌ها دارای ماشین‌های بسیار بزرگ و پر سر و صدایی هستند که دائماً در حال کار می باشند، بنابراین این یعنی شما در اکثر اوقات در محل کار خود در معرض صداهای بلند خواهید بود.

  1. کار در حمل و نقل

بسیاری از افرادی که در کار حمل و نقل فعالیت می کنند، به نوعی از کاهش شنوایی رنج می برند، حتی اگر به میزان جزئی باشد. کار در حرفه ی حمل و نقل می تواند شامل کار با موتورسیکلت برای تحویل اقلام، فرمان دادن به قطار در سیستم مترو یا حتی رانندگی با اتوبوس باشد. هر چیزی که شامل وسایل نقلیه با صدای بلند باشد معمولاً به نوعی گوشی محافظ شنوایی نیاز دارد. توجه داشته باشید که حتی اگر از محافظ شنوایی استفاده می کنید، باید در هنگام حرکت مراقب محیط اطراف خود باشید.

  1. کار در ساخت و ساز

اینکه یک پیمانکار مستقل هستید یا به عنوان بخشی از یک تیم بزرگ در یک سایت ساخت و ساز کار می کنید ، باید از محافظ شنوایی مناسب استفاده نمایید. در صورتی که از شنوایی خود محافظت نکنید، هر ابزار برقی که استفاده می کنید می تواند باعث آسیب شنوایی شود. خوشبختانه، اکثر شرکت‌های ساختمانی به کارکنان نوعی گوش گیر محافظت از شنوایی ارائه می‌دهند.

  1. کار در فرودگاه

کارکنان کنترل زمینی و خدمه تعمیر و نگهداری معمولاً در معرض صداهای بلند پرواز و فرود هواپیما هستند. سر و صدا اغلب غیرقابل تحمل است، بنابراین دیدن کارکنانی که از محافظ شنوایی استفاده می کنند بسیار طبیعی است.

  1. کار مدرسه یا محیط پر سر و صدا

در مدرسه یا مهدکودک، بچه ها به طرز شگفت انگیزی سر و صدا دارند، به خصوص اگر در گروه سنین پایین باشند. در این مکان شما نیاز به محافظ شنوایی نخواهید داشت، ممکن است داشتن یک جفت گوش گیر یا گوش بند برای شما مفید باشد تا بتوانید زمانی که سروصدا زیاد می شود بتوانید روی پروژه های تیمی کار کنید.

  1. کار در صنایع پر سروصدا

مانند کار در حمل و نقل، وسایل نقلیه پر سر و صدا با موتورهای قدرتمند معمولاً برای شنوایی شما خوب نیستند. خوشبختانه در این محیط ها محافظ شنوایی توسط افراد استفاده می‌شود و حتی کارکنان تعمیر و نگهداری موتورها یا ماشین آلات پر سروصدا نیز از محافظ شنوایی استفاده می کنند. اگر در این صنایع کار می کنید، حتما از محافظ شنوایی استفاده کنید.

این محتواحاوی تبلیغات میباشد

نظر شما