شناسهٔ خبر: 66416655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پالايشگاه آبادان اولين شرکت صنعتي کشور درگذر از اقتصاد خطي به اقتصاد چرخشي

صاحب‌خبر -
پالايشگاه آبادان اولين شرکت صنعتي کشور درگذر از اقتصاد خطي به اقتصاد چرخشي

خبرگزاری آریا-تفاهم‌نامه همکاری توسط حکیم قیم مدیرعامل این شرکت و محمدمهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، آب، اقلیم و محیط‌زیست برای حرکت از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری آریا از آبادان؛اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین عمل به اصل 50 قانون اساسی از اهداف امضای این تفاهم‌نامه بود.

این اتفاق که در پی رایزنی با دبیرخانه طرح ملی توسعه فناوری‌های اقتصاد چرخشی و زیست‌محیطی معاونت علمی - فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری رخ داد، در پالایشگاه آبادان بازچرخانی انواع پسماند ازجمله گازهای ارسالی به مشعل، لجن‌های نفتی، گوگرد، پسماند الکترونیک و باتری مستعمل، کاستیک ، پساب صنعتی و پسماند های عمرانی و ساختمانی انجام خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در جریان مراسم امضای این تفاهم‌نامه، گفت: شرکت پالایش نفت آبادان در راستای تحقق شعار خود با عنوان پالایشگاهی سرآمد و پیشرو در تولید، تمامی تلاش خود را در جهت رسیدن به اهداف راهبردی درزمینهٔ های مختلف به کار بسته است که یکی از این اهداف توسعه و مانع زدایی در طرح‌های زیست‌محیطی با استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان است.

حکیم قیم گذر از اقتصاد خطی و رسیدن به اهداف عملی اقتصاد چرخشی را نیز یکی از اهداف عالیه این شرکت خواند و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اقتصاد چرخشی در پالایشگاه آبادان به‌عنوان اولین شرکت صنعتی در کل کشور محقق شود و زمینه‌ساز گسترش آن میان دیگر بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور باشد.

وی در ادامه به پیشینه شرکت پالایش نفت آبادان اشاره کرد و افزود: پالایشگاه آبادان هم‌اکنون به‌عنوان یک برند در ایران شناخته‌شده است و طبق گزارش‌ها، سال گذشته جز 10 پالایشگاه برتر قرار داشت. ازنظر عمل به اقتصاد مقاومتی و ارتباطات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هم سال گذشته رتبه برتر را از آن خود ساخت و امیدواریم در سال 1403 این روند ادامه یابد با این تفاوت که بر اساس شعار سال پیش رود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، آب، اقلیم و محیط‌زیست در سخنان خود دلیل همکاری با پالایشگاه آبادان به‌عنوان یک شرکت پیشگام پرداخت و توضیح داد: شکل‌گیری این تفاهم‌نامه به سال گذشته و بازدید از پالایشگاه آبادان و استقبال و آمادگی مدیران این پالایشگاه بود و ازآن‌رو که پالایشگاه آبادان امتیازات بسیاری ازجمله ویژگی الگو بودن را داراست، می‌تواند در دستیابی به اهداف نقش بسزایی داشته باشد.

به گفته محمدمهدی نوربخش قرار است در سطح شرکت پالایش نفت آبادان دفتر هم‌افزایی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی و کمیته فنی ایجاد شود و همین حرکت زمینه‌سازی توسعه همکاری‌ها در دیگر جنبه‌ها و استقبال دیگر شرکت‌های صنعتی و اقتصادی در زمینه‌های مختلف باشد .

وی موضوع اقتصاد چرخشی را یکی از موضوع مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و به توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از این شرکت‌های در 10 سال گذشته با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در این مرحله راهبرد اجرایی ما قرار دادن این شرکت‌ها در بازار شرکت‌های بزرگ اقتصادی همچون شرکت‌های نفتی و در ادامه پیگیری صادرات محور تولیدات آن‌ها است.

با اجرای این تفاهم‌نامه علاوه بر ایجاد مرکز هم‌افزایی، محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و کشور و «جهش تولید با مشارکت مردم» عملیاتی می‌شود و زمینه رشد و اعتلای شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات فناوری به دیگر کشورها را فراهم خواهد کرد.

در قالب اقتصاد چرخشی رویکرد دریافت، تولید و دفع و حرکت به سمت استفاده مجدد از مواد و محصولات زائد درنتیجه تولید حداقلی زباله سوق پیدا می‌کند که بر همین اساس می‌توان استفاده کارآمدتر از منابع، کاهش سطح انتشار مواد زائد و تولید محصول سبز پیامدهای اجرای این تفاهم‌نامه قلمداد کرد.

 

 

پایان پیام./

نظر شما