شناسهٔ خبر: 66416280 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درگیری جدید چین و فیلیپین در دریای جنوبی چین

تهران- ایرنا- کشتی‌های گارد ساحلی فیلیپین و چین در دریای جنوبی چین بار دیگر با یکدیگر درگیر شدند، در حالی که مانیل مدعی آسیب دیدن کشتی‌های این کشور شد، پکن با تایید این درگیری گفت کشتی‌های فیلیپینی را از منطقه ماهیگیری اخراج کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری نیکی آسیا، فیلیپین چین را به مانورهای خطرناک و مانع تراشی و نصب مجدد مانع در منطقه مورد مناقشه اسکاربورو شل متهم کرده است، پکن در سال ۲۰۱۲ این منطقه را تصرف کرد.

جی تاریلا، سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین (PCG) گفت: دو کشتی فیلیپینی در حال گشت دریایی صبح روز دوشنبه با چهار کشتی گارد ساحلی چین (CCG) و شش کشتی از شبه نظامیان دریایی آن در این منطقه برخورد کردند.

یکی از کشتی‌ها مورد اصابت گلوله آب یکی از کشتی‌های گارد ساحلی چین در حدود ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتری) از ساحل قرار گرفت، در حالی که کشتی دیگر گارد ساحلی فیلیپین در فاصله زمانی اندکی مورد اصابت گلوله آبی دو کشتی گارد ساحلی چین قرار گرفت.

تاریلا در شبکه اجتماعی ایکس گفت: نرده و سایبان کشتی آسیب دیده است.

او نوشت: این آسیب به عنوان شواهدی از فشار شدید آب استفاده شده توسط گارد ساحلی چین در آزار و اذیت کشتی‌های فیلیپینی است.

روز سه‌شنبه، پکن در پاسخ به این ادعا، گفت: کشتی‌های فیلیپینی را از این منطقه، که یک زمین ماهیگیری سنتی است، «اخراج» کرده است.

تاریلا گفت چین دوباره یک مانع به طول حدود ۴۱۵ یارد (۳۸۰ متر) در سرتاسر ورودی زیرزمینی که در حدود ۲۲۰ کیلومتری (۱۳۷ مایل) از سواحل فیلیپین و در منطقه اقتصادی انحصاری آن (EEZ) قرار دارد، نصب کرده است.

بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها (UNCLOS)، یک منطقه اقتصادی انحصاری حدود ۲۰۰ مایل دریایی (حدود ۳۷۰ کیلومتر) از سواحل یک کشور گسترش می یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما