شناسهٔ خبر: 66416278 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر ستاد حقوق بشر:

وضعیت حقوق بشر در ایران برای نخستین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود

تهران- ایرنا- معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه یکی از کارهایی که در این ستاد انجام می‌شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورها است، گفت: برای نخستین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم غریب آبادی روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد اظهار داشت: رویکرد ایران در موضوع حقوق بشر فقط تدافعی نیست بلکه فعالانه و تهاجمی نیز هست که بخشی از آن به بررسی حقوق بشر در کشورهای مدعی باز می گردد.

وی افزود: امید است در یک ماه آینده موضوع رویکرد تهاجمی در حقوق بشر را نهایی کنیم که مبنای دستگاه ها در داخل و خارج کشور خواهد بود.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه این سیاست ابعاد مختلفی دارد و در گذشته هم رویکرد تهاجمی داشتیم اما خیلی فعال نبود، ابراز امیدواری کرد که رویکرد جدید تا یک ماه دیگر ابلاغ شود تا پررنگ تر مورد پیگیری قرار گیرد.

ایران در آماج اتهامات برخی کشورها قرار دارد

غریب آبادی دربخش دیگری از سخنانش اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، افزود: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشورها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از ماه اکتبر گذشته ( مهر - آبان 1402 ) مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشورها می‌گویند، باید تغییر کند، گفت: ما برای نخستین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‌‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکارهای بین‌‎المللی قرار داده است اما این به معنای درست بودن هرچه آن‌ها می‌گویند، نیست.

وی به بررسی گزارش، گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفرهایی به کشورها دارند و گزارش‌ها و توصیه‌نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‌اند.

وضعیت حقوق بشر در ایران برای نخستین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود

بررسی وضعیت حقوق بشر در هفت کشور مدعی

غریب آبادی با بیان اینکه در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: از ابتدا مبنا بر تهیه کتاب‌های زبان فارسی نبود و این کتاب‌ها به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که آنها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند، تاکید کرد: دلیل دیگر این است که کشورهای مذکور علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می کنند.

کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است

وی با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود، گفت: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند اما همین کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

همه حقوق حمید نوری در سوئد نقض شده است

غریب آبادی در ادامه به موضوع حقوق بشر در سوئد اشاره کرد و گفت: شرایط حقوق بشری در سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور در بازداشت به سر می برد و همه حقوق وی نقض شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطر نشان کرد: حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه داریم تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ ان‎شاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.

حقوق بشر به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است

معاون امور بین ‎الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، گفت: نهادهای حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهادهای حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند و حتی شورای حقوق بشر درباره آمریکا در این زمینه سکوت کرده است اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند ولی کمیساریای عالی درباره وضعیت پیش آمده در دانشگاههای آمریکا سکوت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: سیاست‌زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشورها روی نداده و نهادهای بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات ‎سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، گفت: پرونده‌های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی بر مبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.

دبیرستاد حقوق بشر اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزارهای خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم.

وی با تاکید بر اینکه آرای محاکم ما باید اجرا شود، اظهار داشت: در این رابطه، یک کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت، توقیف شد و براساس حکم دادگاه باید برای درمان بیماران پروانه‌ای هزینه شوند که اقدام خوبی است.

تاکید بر دفاع از حقوق مستضعفان

غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‌‎شود.

در این آیین با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری رونمایی شد.

نظر شما