شناسهٔ خبر: 66413958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فلاحی در یادداشتی؛

تشديد شکاف نسلي در آمريکا با شکست پروژه اسلام هراسي نمايان شد

صاحب‌خبر -
تشديد شکاف نسلي در آمريکا با شکست پروژه اسلام هراسي نمايان شد
خبرگزاری آریا - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در یادداشتی در مورد تحلیل بر جنبش دانشجویی ضد صهیونیسم در آمریکا، نوشت: مهم ترین عوامل تشدید شکاف نسلی و تفاوت آرمان و آمال نسل امروز آمریکا با نسل گذشته شکستن امپریالیسم رسانه‌ای آمریکا و اسرائیل و شکست پروژه اسلام هراسی است که در غرب برای آن میلیاردها دلار هزینه شده است.

به گزارش سرویس سیاسی آریا به نقل از خانه ملت، سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «تشدید شکاف نسلی در آمریکا با شکست پروژه اسلام هراسی نمایان شد» به تحلیل جنبش دانشجویی ضد صهیونیسم در آمریکا پرداخت و نوشت: مهم‌ترین عوامل تشدید شکاف نسلی و تفاوت آرمان و آمال نسل امروز آمریکا با نسل گذشته شکستن امپریالیسم رسانه‌ای آمریکا و اسرائیل و شکست پروژه اسلام هراسی است که در غرب برای آن میلیاردها دلار هزینه شده است.
متن یادداشت به شرح ذیل است؛
«بسمه تعالی»
توسعه سریع و اعجاب انگیز جنبش دانشجویی ضد اسرائیل در آمریکا و سرکوب خشونت آمیز این جنبش دانشجویی باعث شده تا از منظرهای مختلف اساتید دانشگاه‌ها و مورخان فعالیت‌های دانشجویی در آمریکا و جهان آن را تحلیل کنند. اگر چه برخی از تحلیل گران و اساتید دانشگاه‌های آمریکا این جنبش را ناشی از یک شکاف نسلی میان جوانان امروز آمریکا و نسل قدیمی و محافظه کار آمریکا می‌دانند و معتقدند جوانان امروز آمریکا بر عکس اسلاف خود هم متفاوت فکر می کنند و هم بیشتر از گذشتگان خود، منتقد سیاست‌های حمایتی آمریکا در قبال اسرائیل هستند اما این که ریشه عمیق‌تر شدن این تفاوت دیدگاه کجاست و چرا در شرایط کنونی چنین زخم عمیقی بر پیکر نئولیبرالیسم آمریکایی نشسته است کمتر مورد مداقه قرار گرفته است.
شاید یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید شکاف نسلی و تفاوت آرمان و آمال نسل امروز آمریکا با نسل گذشته شکستن امپریالیسم رسانه‌ای آمریکا و اسرائیل و شکست پروژه اسلام هراسی است که در غرب برای آن میلیاردها دلار هزینه شده است. در واقع امروز انحصار رسانه‌ای غرب و دیپلماسی عمومی اسرائیل یا "هاسبارا" که به تلاش‌های روابط عمومی برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد اسرائیل و اقدامات آن در خارج از کشور اشاره دارد در هم شکسته شده است و جوانان آمریکایی در سایه قدرت شبکه های اجتماعی و رسانه های آزاد به منافذ مهم اطلاعاتی دست یافته‌اند که تا حدودی آن ها را از گروگان سانسور رسانه‌های دولتی در آمریکا نجات داده است.
وقتی شعار جنبش دانشجویی آمریکا در ازدحام حمایت‌های همه جانبه نرم افزاری و سخت افزاری کاخ سفید از اسرائیل این است که "سرمایه گذاری‌های خود برای اسرائیل را شفاف نمایید و تجارت با اسرائیل را متوقف کنید" شعاری که ریشه در جنبش بایکوت، سلب سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل دارد؛ یعنی جن از بطری پریده است و جنبه های پنهان سیاست های آپارتایدی اسرائیل هویدا شده است و دیگر نمی توان اسرائیل را غسل تعمید داد .
اما چرا این جنبش به سرعت گسترش یافت؟ در کنار نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی می‌توان به نقش نقطه شروع این جنبش یعنی دانشگاه کلمبیا در توسعه آن اشاره نمود. اگر چه جنبش دانشجویی ضد صهیونیسم در آمریکا از دانشگاه کلمبیا شروع شد اما دانشجویان از ماساچوست تا کالیفرنیا و از کالیفرنیا تا دانشگاه های سایر قاره ها با برپایی خیمه های حمایت از مردم غزه وارد مبارزه با آپارتاید صهیونیسم شدند .
یکی از دلایل همه گیر شدن این جنبش دانشجویی شروع آن از دانشگاه کلمبیا بود. نزدیکی این دانشگاه به رسانه ملی در نیویورک و جایگاه آن به عنوان یک موسسه "لیگ آیوی" به آن جایگاه برجسته ای می دهد. جایگاه علمی و نخبگانی دانشگاه کلمبیا باعث شد تا اعتراضات طرفداران فلسطین در آنجا توجه بیشتری را نسبت به سایر نقاط به خود جلب کند. علاوه بر این، دانشگاه کلمبیا همچنین محل زندگی جمعیت زیادی از دانشجویان یهودی است که بسیاری از آنها در آغاز جنبش از آزار و اذیت یهودی ستیزانه یا حملات معترضان ابراز ترس نموده بودند. این ابراز ترس به پوشش رسانه ای و بررسی دقیق سیاسی بیشتر دامن زد؛ پوشش رسانه ای که هر چند برای انحراف افکار عمومی از رسالت جنبش دانشجویی به سمت مظلوم نمایی اسرائیل و برچسب یهودی ستیزی به جنبش شکل گرفت اما در ادامه منجر به آشکار شدن عمق جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا شد‌؛ جنبشی که سیاستمداران هر دو حزب اصلی ایالات متحده و همچنین کاخ سفید و گروه‌های طرفدار اسرائیل، تلاش کردند آن را به یهودستیزی متهم کنند که در ادامه این انحراف به شدت رد شد.نکته قابل تامل همراهی بسیاری از دانشجویان یهودی با جنبش دانشجویی ضد صهیونیسم در آمریکا است که با حمل پرچم فلسطین همراهی خود را با جنبش مذکور نشان می دهند .
اهمیت جنبش مذکور تا جایی است که برخی از صاحب نظران و اساتید دانشگاه از جمله عمر واسو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، معتقد است این جنبش عمیق دانشجویی تاثیر قابل تاملی بر سیاست دارد و ممکن است به تغییرات سیاسی منجر شود. هر چند ممکن است این تغییرات سریع و فوری نباشد اما می‌تواند در بلند مدت حامل ظرفیت های مبارزه جدی با سیاست های آمریکا در قبال آپارتاید صهیونیسم باشد. شکست هاسبارا با میلیاردها دلار هزینه خودش را در متن بیانیه دانشجویان دانشگاه کلمبیا که اندکی بعد از عملیات 7 اکتبر منتشر شد به خوبی نشان می دهد؛ جایی که دانشجویان سیستم استعماری و افراطی اسرائیل و دیگر دولت های غربی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا که از تجاوز، آپارتاید و استعمار شهرک نشینان اسرائیل حمایت مالی می کند را عامل اصلی جنگ غزه و قتل عام مردم عنوان می نماید .
آن چه جنبش کنونی دانشجویی آمریکا را مهم قلمداد می کند، هویت تاریخی جنبش‌های دانشجویی در این کشور و نقش آن‌ها در تغییرات افکار عمومی است. امان عبدالهادی جامعه شناس دانشگاه شیکاگو معتقد است معمولا در تاریخ آمریکا تغییرات بزرگ در افکار عمومی یا همزمان با جنبش های بزرگ دانشجویی بوده یا توسط آن‌ها آغاز شده است. بنابراین آن چه باعث نگرانی ساختار سیاسی آمریکا و رهبران اسرائیل شده است، این وجه و ویژگی تاریخی جنبش های دانشجویی در آمریکاست که آن ها را در یک بیم و هراس تاریخی قرار داده است . /
پایان پیام

نظر شما