شناسهٔ خبر: 66412630 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

امسال ۷۹ پروژه نفتی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره برداری می‌رسد

وزیر نفت گفت: در سال ۱۴۰۳، ۷۹ پروژه کلان نیمه تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره برداری می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در مراسم امضای تفاهمنامه مطالعات طرح های توسعه ۱۶ میدان گازی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۳، ۷۹ پروژه کلان نیمه تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره برداری می رسد.

وی افزود: همچنین ۵۰ پروژه بزرگ و کلان در راستای ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز آغاز خواهیم کرد.

وزیر نفت گفت: امسال ۶ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی و ۵۰ هزار  بشکه به ظرفیت فراورشی کشور اضافه می شود.

وی تاکید کرد: از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود. همچنین روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه در ۲.۵ سال گذشته پروژه های جدیدی در صنعت نفت و گاز رقم خورد که منجر به رشد اقتصادی شده است، گفت: هم بر اساس آمار بانک مرکزی و هم بر اساس آمار مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی نفت و گاز بسیار خوب بوده و در برخی سه‌ماهه‌ها رشد بالای ۲۵درصدی داشته‌ایم در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به دلیل رشد نفت و گاز رشد ۶ درصدی در اقتصاد کشور را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه با تلاش های صورت گرفته بنا بر این شده که هلدینگاه و سرمایه گذاران بتوانند در عرصه سرمایه گذاری در بالادست ورود کنند، گفت: NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰، گازهای سمی میادین غرب و غرب کارون و همچنین گازهای شرق کارون جمع آوری و به پتروشیمی ها انتقال و به این ترتیب بخشی از نیاز پتروشیمی ماهشهر تامین می شود.

وزیر نفت از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول برای تولید بنزین در هفته اخیر خبر داد و گفت: حدود یک‌هفته پیش، تفاهم‌نامه‌ای به‌ امضا رسید تا شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول، به‌کمک رفع ناترازی بنزین بیایند و تولید بنزین کنند که این‌کار ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به‌نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: در واقع اکنون شرکت‌های پتروشیمی هم در زمینه تولید بنزین ورود کرده اند، هم در سرمایه‌گذاری بخش بالادستی، هم در جمع‌آوری گازهای همراه و هم در توسعه زنجیره ارزش ورود موفقی داشته‌اند که این چهار اقدام می‌تواند به تحول در توسعه صنعت پتروشیمی کشور و رونق اقتصادی منجر شود.

وزیر نفت در زمینه تأمین خوراک پتروشیمی‌ها گفت: سال گذشته ۸ درصد معادل روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به واحدهای پتروشیمی نسبت به سال قبل از آن داده شد که این مسئله منجر به جهش تولید و رسیدن تولید صنعت پتروشیمی به ۷۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ بود. قول می‌دهم امسال هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش تولید، تولید بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور رقم بخورد.

وی همچنین گفت: به مصارف نامتعارف و غیربهینه در صنایع و نیروگاه‌ها هشدار می‌دهم که اگر امسال به فکر افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان نباشند، با جرایمی مواجه می‌شوند و سهمیه سوخت آنها بازبینی خواهد شد، چرا که نمی‌توانیم یک یا یک‌ونیم ماه در فصول سرد، گاز پتروشیمی‌ها را محدود کنیم اما در همان زمان، صنایع و نیروگاه‌ها به صورت غیربهینه و با راندمان پایین مصرف گاز داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما