شناسهٔ خبر: 66405051 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهاجرت آموزشی و کمبود فضا، مشکل آموزش و پرورش گرگان است

گرگان- ایرنا- رییس اداره آموزش و پرورش گرگان گفت: مهاجرت آموزشی و کمبود فضای تحصیلی دو مشکل عمده و اساسی مرکز استان گلستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن مدرس‌زاده عصر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: از آن جایی که ورودی مدارس تیزهوشان از دوره اول متوسطه آغاز می‌شود و ضمانت قبولی دانشگاه در این مدارس بیشتر است، شاهد حضور بیشتر دانش‌آموزان از روستاها در شهرها هستیم.

وی بیان کرد: در کنار این مساله، شاهد کمبود فضای آموزشی در گرگان به ویژه در مناطق جنوب جغرافیایی و شمال اقتصادی این شهر هستیم.

مدرس‌زاده خاطرنشان کرد: شهرستان گرگان ۴۹۰ مدرسه دارد که ۲۹۹ مورد از آن‌ها در شهر گرگان است و مابقی در روستاها و سه شهر «جلین، سرخنکلاته و قرق» قرار دارد.

رییس آموزش و پرورش گرگان گفت: شهرستان گرگان ۸۷ هزار و ۲۹ دانش‌آموز دارد که حدود ۷۸ هزار نفر آنان در شهر مشغول تحصیل هستند.

مدرس‌زاده افزود: این حجم از دانش‌آموز نقش موثری در ترافیک شهر دارد و شاهد تراکم ۴۰ نفر در هر کلاس درس به طور میانگین هستیم.

وی ادامه داد: باید بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید دولت به سمت عدالت اجتماعی برویم و مدارس عادی روستایی را تقویت کنیم.

مدرس‌زاده اضافه کرد: سرانه فضای هر دانش‌آموز در کشور و استان به ترتیب ۵.۲ و ۴.۶ مترمربع و در گرگان ۴.۲ مترمربع است که حدود ۳۶ هزار مترمربع کمبود فضای آموزشی در این شهرستان داریم.

رییس آموزش و پرورش گرگان گفت: اگر فضای هر مدرسه را یک‌هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار مترمربع در نظر بگیریم حدود ۲۰ تا ۲۲ باب مدرسه کم داریم.

مدرس‌زاده اظهار کرد: ۲۴ مدرسه غیرانتفاعی گرگان به تاریخ انقضای استحکام رسیده و ۱۶ باب دیگر شاخص‌های استحکام مورد نظر اداره کل نوسازی را ندارند، اما با توجه به واگذاری ارزیابی استحکام بنا مدارس غیردولتی به شرکت‌های مشاور، این مشکل تاحدودی برای سال تحصیلی آینده حل شده که در غیر این صورت شاهد سرگردانی ۱۲ هزار دانش‌آموز این مدارس بودیم.

وی بیان کرد: با توجه به اجرای طرح تفصیلی شهر گرگان نیاز است تا به منظور تامین زمین و ساخت و ساز مدارس، تمام دستگاه‌های متولی پای کار باشند.

وی خاطرنشان کرد: در فروردین ماه سال گذشته براساس مصوبه شورای اداری استان و همزمان با شورای اداری شهرستان ساخت چهار مدرسه هر کدام به ظرفیت ۱۲ کلاس درس در جنوب گرگان ابلاغ شده، اما از آن زمان تاکنون موفق به گرفتن زمین نشدیم.

رییس آموزش و پرورش گرگان گفت: البته ۲ زمین در کوی طبیعت و شهرک نیایش پیشنهاد شده که هیچ کدام نمی‌تواند نیاز جنوب شهر را به فضای آموزشی تامین کند.

مدرس‌زاده افزود: اکنون با توجه به گرایش ۵۲ درصدی دانش‌آموزان پایه دهم به رشته‌های نظری و ۴۸ درصدی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای، مشکلی برای فضای هنرستان نداریم، اما با توجه به تاثیرگذاری ۶۰ درصدی شرط معدل سه سال آخر تحصیلی در کنکور و احتمال گرایش دانش‌آموزان در پایه دهم سال بعد و سال‌های بعد آن به هنرستان، بدون شک با کمبود فضای آموزشی شدید در این بخش مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: میانگین افت معدل پایه دوازدهم در کشور و استان به ۲ نمره رسیده و این افت در گرگان یک نمره است.

وی اضافه کرد: میانگین اعتراض به رتبه‌بندی معلمان در کشور ۳۰ درصد و در گرگان ۵۲ درصد بود و از ۲ هزار و ۶۷۰ مورد اعتراض صورت گرفته ۶۰ درصد ارتقا یافتند.

رییس آموزش و پرورش گرگان گفت: عمده دغدغه ما برگزاری امتحانات نهایی ۱۰ هزار و ۱۰۰ داوطلب پایه‌های دهم تا دوازدهم است که چهار حوزه پسران و ۱۱ حوزه دختران در نظر گرفتیم.

مدرس‌زاده اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در این امتحانات بخش داوطلبین ترمیم نمره است که پیش‌بینی شده چهار هزار نفر داوطلب داشته باشیم و چهار مکان مورد نیاز است.

 رییس اداره آموزش و پرورش گرگان در خصوص پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش گرگان گفت: برابر قول نوسازی مدارس، مدرسه‌های روستای تقرتپه و گلند تاریکی، مدرس مهدیه و کوی انجیراب گرگان تا مهر ماه امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: ساخت مدرسه ستارگان گرگان در گرگانپارس در دستور کار قرار دارد و مدارسی هم توسط خیری در سرخنکلاته گرگان و بنیاد نور در جلین احداث خواهد شد و پروژه مدرسه قرق هم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نظر شما