شناسهٔ خبر: 66399570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران بیان کرد:

اقتصاد دانش بنيان و اقتصاد گردشگري دو بال قدرتمند توسعه استان اصفهان

صاحب‌خبر -
اقتصاد دانش بنيان و اقتصاد گردشگري دو بال قدرتمند توسعه استان اصفهان
خبرگزاری آریا- استاندار اصفهان گفت: اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد گردشگری دو راهبرد استان برای توسعه هستند، از این رو در برابر گسترش بی رویه صنایع و ایجاد صنایع آب‌بر جدید ایستادگی کرده‌ایم زیرا معتقد هستیم اصفهان دیگر نمی‌تواند بار مضاعفی از آلودگی هوا را تحمل کند و اولویت استان در تأمین آب مصرفی، آب آشامیدنی مردم است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان،  سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه کشور ما در دهه اول انقلاب شرایط بسیار سختی داشت، گفت: پزشکان هندوستانی و پاکستانی بیماران ما را درمان می‌کردند و به معنای واقعی کلمه نیازمند و وابسته به کشور‌های غربی بودیم.
استاندار اصفهان متذکر شد: امروز جمهوری اسلامی در جایگاهی ایستاده که اصفهان ما امروز میزبان گردشگران سلامت است.
 مرتضوی افزود: این جایگاه در حوزه‌های دیگر صنعت، هنر، ورزش و … نیز محقق شده است اما در حال حاضر هجمه رسانه‌ای دشمن به حدی زیاد است که پیشرفت‌های کشورما برای مردم قابل باور نیست.
وی اظهار کرد: کشوری که 40 سال تحت تحریم بود تا نتواند نیازهای خود را برآورده کند امروز نیز برای دیده نشدن محصولاتش در دنیا تحریم است.
استاندار اصفهان تأکید کرد: ما می‌توانیم در جمهوری اسلامی ایران به معنای کامل شده است در این شرایط نگاه تحقیرآمیز به دستاوردهای جوانان و دانشمندان ایرانی پذیرفتنی نیست.
 مرتضوی بیان کرد: هر فردی که ایران و ایرانیان رو دوست دارد باید به دنبال عزت کشور باشد.
وی در خصوص آینده استان اصفهان، گفت: شورای برنامه‌ریزی استان تلاش کرده تا ذیل سند آمایش استان برنامه‌های مختلفی را انجام دهد اما راهبردهای اساسی ما اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد گردشگری است.
استاندار اصفهان متذکر شد: از این رو اصرار داریم که سرمایه‌گذاری در استان براساس راهبردهای سند آمایش محقق شود.
استاندار اصفهان گفت: در اصفهان برای تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن مورد دچار مشکل بودیم زیرا پایه اصلی مسکن‌های حمایتی تأمین زمین است، اخیراً موضوع زمین در شهرستان و شهر اصفهان حل شده است و منطقه 800 هکتاری برای این موضوع انتخاب و بخشی از کار جلسات و کارگروه‌های مرتبط نیز برگزار شده است با اختصاص این زمین می‌توانیم تأمین مسکن خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان را نیز دنبال کنیم.
در خصوص تأمین مسکن خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان، گفت: در جلسه گذشته که با حضور خبرنگاران برگزار شد موضوع مسکن خبرنگاران مطرح شد.
وی ادامه داد: پس از این جلسه به مدیرکل و مسئولان راه و شهرسازی استان تأکید کردم که تهیه مسکن خبرنگاران را در دستور کار قرار دهند و تا حصول نتیجه پیگیری ها ادامه داشته باشد.
استاندار اصفهان اظهار کرد: در این خصوص مقرر شد برنامه‌ریزی میان خبرنگاران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل روابط عمومی استانداری و مجموعه راه و شهرسازی استان صورت بگیرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده و مسیری را برای خانه‌دار شدن خبرنگارانی که فرم ج آنان سبز است و شرایط دریافت مسکن را دارند فراهم کنیم.
مرتضوی ادامه داد: در همین راستا پیگیری‌های متعددی صورت گرفت و آخرین پیگیری‌ها به روزهای اخیر باز می‌گردد که از مدیرکل راه و شهرسازی استان موضوع مسکن خبرنگاران را پیگیری کردم.
وی خاطرنشان کرد: در اصفهان برای تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن مورد دچار مشکل بودیم زیرا پایه اصلی مسکن‌های حمایتی تأمین زمین است، اخیراً موضوع زمین در شهرستان و شهر اصفهان حل شده است و منطقه 800 هکتاری برای این موضوع انتخاب و بخشی از کار جلسات و کارگروه‌های مرتبط نیز برگزار شده است.
وی متذکر شد: تأمین مسکن برای خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان از دستور کار مدیریت استان خارج نشده است، در این بسته مسکن خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان جای دارند و بایستی با هماهنگی بیشتر ساماندهی شود.
استاندار اصفهان گفت: در شهرستان‌هایی که مشکل تأمین زمین نداشتیم طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت خوبی داشته است اما در شهر اصفهان مشکل تأمین زمین را داشتیم که با اختصاص زمین 800 هکتاری، این مشکل رفع خواهد شد.
مرتضوی گفت: از این رو در برابر گسترش بی رویه صنایع و ایجاد صنایع جدید نیز ایستادگی کرده‌ایم زیرا معتقدیم اصفهان دیگر نمی‌تواند بار مضاعفی از آلودگی هوا را تحمل کند و اولویت استان در تأمین آب مصرفی، آب آشامیدنی مردم است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در خصوص آلودگی هوای اصفهان، گفت: یکی از مسائل اصلی استان اصفهان آلودگی هوا است و همه ما بر این موضوع اذعان داریم.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص استان مسئولین سطح ملی نیز به مسائل حوزه آلودگی هوای اصفهان ورود کرده‌اند.
استاندار اصفهان بیان کرد: در این راستا سال گذشته دو جلسه با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور، یک جلسه با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، دو جلسه با حضور وزیر کشور و یک جلسه با حضور رئیس‌جمهور و برخی از وزیران مختص آلودگی هوای اصفهان برگزار شد که نشان می‌دهد مسئولان استان و مدیران ارشد کشور نسبت به مسئله آلودگی هوای اصفهان دغدغه‌مند هستند.
استاندار اصفهان عنوان کرد: تقویت حمل و نقل همگانی و مدیریت کردن منابع آلاینده متحرک، مدیریت واحد‌های صنعتی، مدیریت و بهبود سوخت مصرفی در استان از جمله موضوعاتی است که در این نشست‌ها اتخاذ شد و در مسیر اجرا است.
مرتضوی با اشاره به اینکه کیفی ترین سوخت کشور در استان اصفهان توزیع می‌شود، گفت: پروژه گوگرد زدایی پالایشگاه اصفهان که با حضور ریاست‌جمهوری افتتاح شد و تلاش برای به ثمر رساندن رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان و خط دو متروی اصفهان نیز در همین راستا است.
استاندار اصفهان در خصوص تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان، بیان کرد: در دو سال گذشته 300 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اصفهان افزوده شد و در سال‌جاری نیز درصدد تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی استان هستیم.
مرتضوی به جابه‌جایی واحد‌های آلاینده از شعاع 50 کیلومتر اشاره کرد و گفت: سال گذشته 53 واحد ریخته‌گری به شهرک بزرگ اصفهان منتقل شدند که در نوع خود بی‌سابقه است، همچنین 40 واحد آلاینده آجرپزی نیز رسماً تعطیل شدند.
وی در مورد مازوت سوزی در اصفهان عنوان کرد: سال گذشته برای اولین بار با حمایت‌های وزیر کشور در برابر سوخت مازوت مقاومت کردیم اما عملیات خرابکارانه در شبکه گاز کشور ما را مجبور به استفاده از سوخت مازوت در روزهای پایانی سال کرد.
استاندار اصفهان از خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی نگرانی و تأثیرات نادیده گرفتن حقتبه تالاب گاوخونی ابراز نگرانی کرد و گفت: بستر خشک تالاب گاوخونی غول خفته ای است که بیدار شدن آن سبب می شود تا بخش وسیعی از فلات مرکزی کشور با چالش جدی روبه رو شود.
وی گفت: از ابتدا توجه داشتیم که در تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، تمامی پیوست‌های محیط زیست در توافق با مسئولان ارشد استان هرمزگان لحاظ شود که تاکنون بر همین مبنا عمل کرده‌ایم.
استاندار اصفهان، در خصوص تأمین آب اصفهان از دریای عمان و توجه به مسائل زیست محیطی در اجرای این پروژه، گفت: از ابتدا توجه داشتیم که در تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، تمامی پیوست‌های محیط زیست در توافق با مسئولان ارشد استان هرمزگان لحاظ شود که تاکنون بر همین مبنا عمل کرده‌ایم.
وی ادامه داد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، احداث شهرک فرآوری مواد معدنی از شورابه‌های ناشی از آب شیرین کن‌ها در شهرستان سیریک برنامه‌ریزی شده است و هیچ شورابه‌ای به آب دریا نفوذ نخواهد کرد و در فرآورده‌های ثانوی به برخی فلزات خاص تبدیل خواهد شد.
استاندار اصفهان بیان کرد: مشکلات زیست محیطی نه تنها در اصفهان بلکه در تمامی کشور برای ما دغدغه است و راضی به آسیب رسیدن به محیط زیست در هیچ منطقه از ایران اسلامی عزیز نیستیم و با اجرای پروژه اصفهان هیچ‌گونه خطری برای محیط زیست منطقه ایجاد نخواهد شد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: از طرفی ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی در شهرستان سیریک ایجاد می‌شود زیرا به دنبال ایجاد شهرک فرآوری مواد معدنی در این شهرستان هستیم.
وی ادامه داد: عدم اطلاع‌رسانی صحیح باعث برخی سوء برداشت ها شده که تنها راه‌حل تبیین صحیح مسئله توسط مسئولان ارشد استان هرمزگان برای مردم است که این مهم با همکاری مسئولان این استان در حال انجام است و از این بابت از همکاری مسئولان استان هرمزگان قدردانی می‌کنیم.
استاندار اصفهان گفت: یکی از جبهه‌هایی که دشمن سالها است در کشور ما آن را دنبال می‌کند هجمه به زیست عفیفانه، مقام خانواده، زن و مادر است، امروز فرزندان ما با بمباران تبلیغاتی در معرض آسیب هستند، در این خصوص اصحاب فرهنگ و هنر و بالأخص رسانه وظیفه خطیری دارند تا جامعه را نسبت به این مخاطرات آگاه کنند.
استاندار اصفهان، در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در مورد زیست عفیفانه در جامعه، گفت: زیست بومی در کشور ما وجود دارد که بسیاری از افرادی که به کشورهای شرقی و غربی سفر کرده‌اند، بر آن تأکید دارند.
وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که در جمهوری اسلامی سبب آرامش و امنیت شده، توجه به زیست عفیفانه و خانواده است.
استاندار اصفهان بیان کرد: دقیقاً در نقطه مقابل، عدم توجه به خانواده و زیست عفیفانه تمدن غرب را دچار آسیب کرده است.دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از جبهه‌هایی که دشمن سالها است در کشور ما آن را دنبال می‌کند هجمه به زیست عفیفانه، مقام خانواده، زن و مادر است.
وی با اشاره به اینکه اگر آینده ایران برای ما مهم است باید خانواده همیشه محترم و جایگاه زن متعالی باشد، گفت: در خانواده‌هایی که زیست عفیفانه دارند مادر جایگاه مقدس و اعتبار متمایزی دارد و این جایی است که دشمن هدف‌گیری می‌کند.
مرتضوی اظهار کرد: دشمن جایگاه مادر را با هدف قراردادن دختران نشانه رفته است تا زیست عفیفانه را از دختران جامعه سلب کند.
مرتضوی بیان کرد: بایستی خواهران و برادرانی که از زیست عفیفانه فاصله می‌گیرند را هوشیار و بیدار کنیم و جامعه نسبت به این مسائل حساس شوند.
استاندار اصفهان در نشست با خبرنگاران استان: استان اصفهان موفق‌ترین استان در ساماندهی اتباع خارجی است
استاندار اصفهان گفت: استان اصفهان به مدت 9 ماه رتبه نخست عملکرد و ساماندهی اتباع در کشور را داشت و این ساماندهی همچنان ادامه خواهد داشت.
استاندار اصفهان، در خصوص ساماندهی اتباع خارجی، گفت: اتباع خارجی از طرفی فرصت و از طرف دیگر می‌توانند تهدید محسوب شوند.
وی ادامه داد: اگر اتباع با برنامه‌ریزی و مدیریت هماهنگ در راستای نیاز کشورها ساماندهی شوند فرصت هستند و اگر خارج از این ضوابط باشند تهدید محسوب می‌شوند.
استاندار اصفهان گفت: در کشور ما از دو سال گذشته، تمرکز ویژه‌ای بر ساماندهی اتباع خارجی انجام شده است.
مرتضوی ادامه داد: وزارت کشور در قالب یک کار ستادی جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کند که استان اصفهان نیز حسب حضور اتباع در این ستاد حضور دارد.
وی خاطرنشان کرد: در قالب این ستاد جمعیت اتباع خارجی حاضر در استان شناسایی و برای اتباع غیرقانونی برنامه‌ریزی و گزارشات به صورت ماهانه به وزیر کشور اعلام می‌شود.
استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه بایستی نگاه عالمانه‌ای به حضور اتباع داشته باشیم، بیان کرد: استان اصفهان به مدت 9 ماه رتبه نخست عملکرد و ساماندهی اتباع در کشور را داشت و این ساماندهی همچنان ادامه خواهد داشت.

نظر شما