شناسهٔ خبر: 66396885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

شعارهای حقوق بشری آمریکا با سرکوب دانشجویان زیر سؤال رفته است

ناصر کنعانی امروز در نشست خبری درباره حوادث اخیر در دانشگاه‌های آمریکا گفت: دولت آمریکا متأسفانه با مجوز دادن به پلیس این کشور برای برخوردهای خشن با اساتید و دانشجویان عملاً شعارهای حقوق بشری خود را زیرسؤال برده و نادیده گرفته و معیارهای دوگانه‌ای را در پیش گرفته است.

صاحب‌خبر -

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز، دوشنبه 10 اردیبهشت، در محل برگزاری نمایشگاه توانمندی‌‎های صادراتی ایران (ایران اکسپو 2024) برگزار شد، با تبریک روز ملی خلیج فارس و روز معلم گفت: جمهوری اسلامی ایران ششمین نمایشگاه توانمندی صادراتی خود را برگزار کرد و برگزاری این نمایشگاه در منطقه خاورمیانه که در شرایط خاص برگزار شد، نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران در کنار عزم و اراده سیاسی برای تأمین امنیت به دنبال منافع مشترک با همه دولت‌هاست. این نمایشگاه بزرگ در ابعاد مختلف برگزار شده و توسعه جمهوری اسلامی ایران را در همه حوزه‌ها به نمایش گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه است.

وی درباره استقبال از این نمایشگاه و سطح برگزاری آن اظهار کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برگزار شد و کارهای برگزاری آن از هفت ماه پیش کلید خورد و زمینه‌هایش فراهم و برای آن فراخوان صادر شد. این نمایشگاه دارای ویژگی‌های خاص و جذابیت‌های فراوان برای علاقه‌مندان به حوزه‌های تجاری و اقتصادی است. مقامات عالی 24 کشور در افتتاحیه این نمایشگاه مشارکت داشتند و همچنین دو هزار تاجر منتخب و برگزیده از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور یافتند و این دو هزار تاجر دارای ظرفیت‌ها و معیارهای لازم هستند. از سوی دیگر نمایندگان تجاری بیش از صد کشور از هفت گروه کالایی مانند صنعت فرش، دارویی، غذایی، ساختمان و فنی و مهندسی در این نمایشگاه حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای آشنایی علاقه‌مندان به تولیدات ایرانی است و همچنین تجار خارجی با تولیدکنندگان ایرانی در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی دارند تا کالاهای مدنظر خود را خریداری و قراردادهایی پیرامون این موضوع منعقد کنند.

 وی افزود: از سوی دیگر این نمایشگاه فرصت خوبی برای دیدارهای دوجانبه میان مقامات عالی ایران با مقامات عالی دیگر کشورهاست که تا به امروز برخی دیدارها انجام شده و برخی دیدارها هم در دست برگزاری است. به هموطنان عزیز پیشنهاد می‌کنم از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند و شاهد افتخارآفرینی شرکت‌های ایرانی در تولید کالاهایی با معیارها و استانداردهای جهانی و با قیمت‌های رقابتی باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این یک افتخار برای دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در کنار مقابله با بی‌ثبات‌کنندگان امنیت منطقه به برگزاری این نمایشگاه در امنیت کامل مبادرت کرده و همچنین می‌تواند جهشی جدید در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه باشد. در کنار پیوند دیپلماسی و میدان، این نمایشگاه در سطح بالایی برخوردار شده و لازم است از نهادهایی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشته‌‎اند تشکر کنم.

کنعانی درباره حوادث اخیر در دانشگاه‌های آمریکا گفت: این اتفاقات در آمریکا و خیزش دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا نشان می‌دهد افکار عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی متنفر شده و اثبات می‌کند آزاداندیشان جهان به عدالت و حقوق بشر ارزش قائل هستند و بیش از این جنایت‌های رژیم صهیونیستی را تحمل نمی‌کنند و به نظر من با برخوردهای پلیسی نمی‌توان این صداها را سرکوب کرد و جمهوری اسلامی هیچ‌گونه برخوردهای پلیسی در آمریکا را نمی‌پذیرد. دولت آمریکا متأسفانه با مجوز دادن به پلیس این کشور برای برخوردهای خشن با اساتید و دانشجویان عملاً شعارهای حقوق بشری خود را زیرسؤال برده و نادیده گرفته و معیارهای دوگانه‌ای را در پیش گرفته است. دولت این کشور باید اجازه دهد دانشجویان و اساتید در فضای دانشگاهی دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.
 
وی با اشاره به حضور هیئت اقتصادی ایران در عربستان گفت: خوشبختانه روابط ایران و عربستان در مسیر درست و طبیعی خود پیش می‌رود و شاهد مشورت‌های دو کشور در سطوح مختلف هستیم. حضور هیئت اقتصادی عربستان سعودی در نمایشگاه ایران اکسپو نشانه نگاه دولت عربستان سعودی همسو با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تجاری است و ما هم از این نگاه حمایت می‌کنیم. از همان ابتدا گفت‌وگوهای اقتصادی را در جدول مناسبات داشتیم و به این گفت‌وگوها تحرک و شتاب بخشیدیم. به همین منظور هیئت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دو سطح در ریاض به سر می‌برند که آقای خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به منظور شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی در این نشست حضور دارد تا از این طریق پروژه‌های بانک توسعه اسلامی در ایران بررسی و از ظرفیت‌های این بانک بیشتر استفاده شود و از سوی دیگر آقای صفری هم با حضور در این اجلاس از فرصت گفت‌وگوهای دوجانبه اقتصادی بهره‌برداری می‌کند. افق پیش رو در مناسبات ایران و عربستان، روشن و امیدوارکننده است. دو سفیر براساس دستورالعمل‌های دریافتی مناسبات دوجانبه را با جدیت در دست پیگیری دارند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به سن‌پترزبورگ گفت: سفر آقای احمدیان به روسیه در چهارچوب مشارکت در دوازدهمین اجلاس مقامات عالی امنیتی کشورها صورت پذیرفته و طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌ نشست‌های چندجانبه برای تبیین دیدگاه‌های خود به ویژه در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده و این حضور هم با این هدف صورت پذیرفته است. همچنین موضوعات مختلفی در حوزه‌های امنیتی و منطقه‌ای مطرح هست که مسئله فلسطین، امنیت سایبری و غزه از جمله آنهاست.
 
کنعانی درباره مذاکرات وین اظهار کرد: گفت‌وگوها و پیام‌های دیپلماتیک ادامه دارد و حضور در نشست‌های بین‌المللی یک رویه مرسوم است و جمهوری اسلامی ایران هم در چهارچوب دیدگاه‌ها و نظرات مختلف دست به تبادل نظر و مشورت می‌زند.
 
وی درباره بیانیه اخیر اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران گفت: این موضع بی‌اساس است و ما موضع‌گیری خود را اعلام و تأکید کردیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی نظامی در جمهوری اسلامی ایران است و نقش مهمی در تأمین امنیت ملی و دفع تهدیدات دارد و خدمات بسیاری را به کشور و منطقه ارائه کرده است. سپاه پاسداران بزرگترین نیروی ضد تروریسم در صحنه بین‌المللی است که نقش آن در مبارزه با گروهک‌های تروریستی چندملیتی را نمی‌توان انکار کرد. سپاه پاسداران برخی از فرماندهان خود را فدای امنیت و آرامش ملت‌های جهان کرده است. اگر نقش ضدتروریستی سپاه پاسداران نبود می‌بایست اعضای پارلمان اروپا در پشت درهای این پارلمان در معرض تهدیدات تروریستی قرار می‌گرفتند. سپاه پاسداران برخاسته از متن ملت ایران است و لذا به اینها توصیه می‌کنیم در رابطه با سپاه پاسداران درست بیندیشند و درست تصمیم بگیرند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره حادثه تروریستی اخیر در یک مقر پلیس در روسیه تأکید کرد: هرگونه اقدام و عملیات تروریستی چه علیه شهروندان و چه علیه اماکن دولتی در روسیه یا هر کشور دیگری محکوم است. در زمینه مبارزه با تروریسم در کنار فدراسیون روسیه قرار داریم و معتقدیم تروریسم یک تهدید بزرگ امنیتی برای کشورهای منطقه است. متأسفانه برخی کشورها در راستای رویکردهای طمع‌ورزانه خود از تروریسم به عنوان یک ابزار برای پیشبرد اهداف نامشروع سیاسی استفاده می‌کنند و این رویکرد غلط برای کل جهان نتایج هولناک به دنبال داشته و رخدادهای تلخی را رقم زده است. مبارزه حقیقی و پایدار و نتیجه‌بخش با تروریسم نیازمند عزم و همکاری جدی کشورها با یکدیگر است.
 
کنعانی درباره سفر هیئت اقتصادی و سیاسی کره شمالی به ایران گفت: همانطور که اشاره کردم 26 هیئت دولتی و دو هزار تاجر منتخب در این نمایشگاه حضور دارند. هیئت کره شمالی هم در این چهارچوب در این نمایشگاه حضور یافته است. بیش از 50 سال میان ایران و کره شمالی روابط دیپلماتیک برقرار است و هر دو طرف خواستار توسعه تعاملات اقتصادی و سیاسی هستند و ما هم در این چهارچوب قراردادها را تنظیم می‌کنیم. هیئت عالی کره شمالی با دعوت وزیر صمت کشورمان در تهران حضور دارند اما برخی با انتشار اخبار کذب سیاست‌های مغرضانه خود را پیش می‌برند.
 
وی درباره اقدام آمریکا در ساخت اسکله در غزه گفت: این نشانه دورویی و نفاق آشکار در عمل و شعار است. اگر حمایت آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی نبود، محاصره و جنگ هفت ماهه در غزه اتفاق نمی‌افتاد. این جنایت با حمایت تمام‌عیار آمریکا رخ داده و به همین دلیل ایجاد اسکله برای ارسال کمک به مردم غزه به هیچ‌وجه اصلاح‌کننده تصویر شراکت آمریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی نخواهد بود. آمریکا باید برای توقف جنگ در غزه به رژیم صهیونیستی فشار بیشتری وارد کند و کاری کند تا امکان کمک‌رسانی همه کشورها به مردم غزه فراهم شود البته امکان کمک‌رسانی وجود داشت و اقدام اخیر آمریکا بیشتر جنبه نمادین دارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح انتقال گاز ایران به پاکستان در سفر اخیر رئیس جمهور به این کشور اظهار کرد: شاهد اجرای فاز 80 کیلومتری انتقال گاز ایران به پاکستان در داخل خاک پاکستان هستیم و این موضوع در سفر اخیر رئیس جمهور به اسلام‌آباد مورد تأکید قرار گرفت.
 
کنعانی به موضوع حقابه ایران از رود هیرمند گفت: ما مطالبه حقابه ایران و ملت ایران را از طرف افغانستانی در همه مذاکرات با دولت سرپرستی افغانستان داشتیم. خوشبختانه در چهارچوب گفت‌وگوها و توافقات و اعلام طرف افغانستانی در پایبندی به معاهده و تعیین حقابه، شاهد جریان آب به طرف مرزهای ایران هستیم. از زمان رهاسازی آب، حدود 112 میلیون متر مکعب آب وارد مرزهای جمهوری اسلامی شده و همچنان ادامه دارد و اطلاعات حاکی از آن است که رهاسازی از سد کجکی هم شروع شده ولی چون مسیر هفتصد کیلومتری را باید طی کند کمی زمان‌بر است. همچنین دولت سرپرستی افغانستان به ترمیم و رسوب‌زدایی سد کمالخان مبادرت ورزیده است. توافق شده با هدف مشورت و کمک، گروهی مهندس ایرانی به افغانستان اعزام شوند تا در مرمت سدهای این کشور مشارکت داشته باشند ولی به طور کلی انتظار ما از طرف افغانستانی این است که به تعهدات خود کاملاً پایبند باشد.
 
وی درباره حضور رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک جهانی گفت: بازی‌های المپیک فرصتی برای تحکیم دوستی میان ملت‌های صلح‌طلب دنیا است و طبیعتاً ملت‌ها و دولت‌های جهان باید تصمیم‌گیری کنند آیا با این میزان جرم و جنایتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه انجام داده و مخاطراتی که برای دنیا و منطقه به وجود آورده باید اجازه حضور این رژیم در این بازی‌ها را داد؟
انتهای پیام

نظر شما