شناسهٔ خبر: 66396376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از سوی یک خانواده ملایری

اهدای ۵۹ شیء تاریخی به میراث‌فرهنگی ملایر

خبرگزاری صدا و سیما

یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی ملایر اهدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: اهدا آثار تاریخی یکی از راه‌های حفظ اشیا و اموال فرهنگی و پربار‌سازی موزه‌ها به لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار است.

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه آثار باستانی، دفینه‌‍‌ها و گنجینه‌های مادی و معنوی هر ملت به عنوان میراث‌‍‌فرهنگی آن ملت محسوب می‌شود، افزود: اشیاء و آثار باستانی بیان کننده پیشینه تاریخی و تمدن هر کشور است.

او همچنین با تاکید بر اینکه برای نگهداری و مراقبت از این هویت‌های تاریخی، باید همه احساس مسئولیت کنند، گفت: در هر خانه‌ای کتابی، نوشته‌ای، فرشی، گلدانی، تابلو و میراثی از پدران و مادران و گذشتگان وجود دارد که با حساسیت خاصی نگهداری می‌شود و برای اعضای آن خانه از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نشان‌دهنده هویت فرهنگی، میراث خانوادگی و ارزش‌های یک خاندان است.

مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان همدان افزود: با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد و یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگرداند، آثار اهدایی به نام او در تاریخ کشور متبوع ثبت خواهد شد و بر همین اساس اشیای مذکور به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر هم گفت: این اشیاء توسط مسعود محبی از ایرانیان ساکن آمریکا و پس از فوت پدرشان به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شی‌ء تاریخی با قدمت‌های مختلف است.

ابراهیم جلیلی افزود: این اشیا مربوط به دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و معاصر شامل پیه سوز، پیکرک‌های کوچک، انگشتر، باروت دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی است که پس از کارشناسی به منظور طی فرآیند‌های قانونی به امین اموال استان تحویل داده شد.

او با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به صورت قطعی تأیید شده است، گفت: تأیید اصالت مابقی آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.

تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی و بیش از ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نظر شما