شناسهٔ خبر: 66393807 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راه اندازی مزرعه نوآوری در محصول کلزا در شهرستان میاندوآب 

کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی از مزرعه هادی باریک کلزاکار نوآور و خلاق میاندوآبی بازدید کردند.

صاحب‌خبر -
راه اندازی مزرعه نوآوری در محصول کلزا در شهرستان میاندوآب 
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، این مزرعه نوآوری در محصول کلزا به مساحت ۸ هکتار در اراضی روستای گاومیشگلی شهرستان میاندوآب کشت شده است و کلزاکار خلاق و نوآور میاندوآبی با استفاده از دانش فنی و مشاوره‌های کارشناسان جهاد کشاورزی و تجربیات عملی خود، تمامی اصول به زراعی از جمله: تناوب زراعی، تهیه بستر مناسب بذر، تاریخ کشت مناسب، تراکم بذر، آبیاری به موقع، تغذیه اصولی، کنترل عوامل خسارت زا و ... را رعایت کرده است؛ از اینرو پیش بینی می‌شود بالای ۶ تن در هر هکتار از این مزرعه محصول برداشت شود و این در حالی است که متوسط عملکرد در مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب حدود ۴ تن برآورد می‌شود.
 
یکی از نوآوری‌های این زارع میاندوآبی استفاده از روش آبیاری غرقابی برای کنترل جمعیت آفات بویژه آفت سنک کلزا می‌باشد.
 
 کلزا کار نوآور میاندوآبی، با به کارگیری عملی روش‌های سازماندهی نوآورانه و دانش بنیان، مزرعه خود را مدیریت کرده و بهره وری را ارتقاء داده است، همچنین علاوه بر افزایش عملکرد در مزرعه خود، تجربیات و روش‌های نوآورانه خویش را به سایر کشاورزان منطقه نیز، انتقال می‌دهد.
 
مزارع نوآوری با هدف بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش رقابت‌پذیری، حفاظت از منابع پایه، تنوع‌زیستی، تاب‌آوری و سودآوری در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ایجاد می‌شوند.
 
کلزاکار نوآور میاندوآبی جزو ۴ کشاورز منتخب استان آذربایجانغربی است که در سطح ملی، مورد تایید کمیته شناسایی و انتخاب کشاورزان نوآور کشور، قرار گرفته اند.
 
امسال با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته، ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافته است و پیش بینی می‌شود بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شود. مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند.
 
مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجانغربی در نشستی صمیمی با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب دیدار و درخصوص توسعه مزارع نوآوری در این شهرستان گفتگو کردند.

نظر شما