شناسهٔ خبر: 66393540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علی‌اصغر جعفری:

سینما بهترین ابزار برای جهانی کردن نام خلیج فارس است + صوت

مطالعات امنیت ملی گفت:‌ باید به کشورهای همسایه این نکته را با هنر به ویژه سینما منتقل کنیم که خلیج فارس حفظ هویت ایرانی، به معنای امنیت کل منطقه است و ایران اجازه کوچکترین خدشه‌‌ای را به نام و خاک این سرزمین نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

خلیج فارس حافظ هویت ملی و امنیت منطقه است + صوت

دهم اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس است. این نام برای هر ایرانی سرشار از غرور است زیرا ریشه در تاریخ چند هزارساله کشورمان دارد.

در این رابطه خبرنگار ایکنا با علی‌اصغر جعفری، دانش‌آموخته دکترا در رشته مطالعات امنیت ملی و معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت‌وگویی پیرامون ضرورت پرداختن به خلیج‌فارس در رسانه انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.
 

ایکنا – در آغاز گفت‌وگو پیرامون جایگاهی که خلیج‌ فارس و اهمیتی که این نام دارد، توضیح دهید.

در فرهنگ و تمدن هر کشوری برخی نمادها جایگاه ویژه دارند و بخشی از هویت آن ملت را رقم می‌زنند. در کشور ما نیز نمادهایی وجود دارد که هویت ملی را رقم می‌زند. از مهمترین این نمادها می‌توان به خلیج‌ فارس اشاره کرد. در این مرز دریایی، مردمی زندگی می‌کنند که سال‌ها امر خود را صرف دفاع از این سرزمین کرده‌اند. خلیج‌فارس همیشه با ایران پیوند خورده است چراکه برخی از این کشورها که اکنون در جوار خلیج‌فارس وجود دارند در گذشته وجود خارجی نداشته‌اند.

دشمن در سال‌های اخیر با ابزار مختلف تلاش کرده که عنوان فارس را از خلیج دور کند تا بتواند به این واسطه به هویت ایران سربلند ضربه بزند اما به حمد خدا اکنون کشورمان به چنان صلابتی دست‌ یافته که اجازه چنین دست‌درازی‌هایی را به خاک و نام این سرزمین نمی‌دهد. عنوان خلیج‌فارس برایمان به حدی مهم است که حتی یک روز در تقویم به این نام، نام‌گذاری شده است. تعصب روی نام فارس به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست چون اولاً این عنوان ریشه در تاریخ کشورمان دارد. دوم اینکه هر ایرانی با هر گرایش و سلیقه‌ای روی تمامیت ارضی خود غیرت دارد. همین تعصب ایرانی نیز باعث شده تا دشمنان این آب‌وخاک به خود این جرات را ندهند در این رابطه به صورت عملی کاری را انجام دهند.
 
ایکنا – فرهنگ و هنر چگونه می‌تواند درباره این موضوع ایفای نقش کند و هویت ایرانی را در جهان منادی شود؟

برای ترویج هویت ایرانی در جهان یکی از اصلی‌ترین ابزارها رسانه است در این میان سینما و تلویزیونی قادرند مهمترین نقش را ایفا کرده و سابقه تاریخی ایران را به رخ جهانیان بکشانند. همچنین هنر می‌تواند شکل اقناعی داشته باشد چون ما برای تمام الگوهایمان مدرک داریم. خلیج‌ فارس گواه بارز این ادعا است. اگر کتب تاریخی را یک مطالعه ابتدایی هم داشته باشیم می‌بینیم به روشنی نام خلیج‌فارس بارها ذکر شده است. در این میان نمی‌خواهم از نقش دیگر هنرها غافل شوم. برای نمونه هنرهای تجسمی قادرند در این رابطه نقش خاص خود را ایفا کنند البته باز هم تأکید می‌کنم هیچ رسانه‌ای به اندازه سینما قادر به شورآفرینی در این رابطه نیست.

<div id="video-display-embed-code_3423901"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4212810/3423901?width=400&height=300"></script></div>

ایکنا – فیلم یا سریالی که در حوزه خلیج‌ فارس ساخته می‌شود باید از چه آسیب‌هایی در امان باشد تا اثر تولیدی تبدیل به شعار نشود؟

حتماً باید دقت کرد کاری که قرار است در آن خلیج‌ فارس محور باشد نباید با منافع ملی به ویژه در امر وحدت اقوام مغایرتی داشته باشد و حتی با داستانی گیرا و جذاب در جهت تحکیم وحدت قدم بردارد. فیلمی که درباره خلیج‌ فارس تولید می‌شود برای دیگر دولت‌های جهان، باید مستدل باشد یعنی به گونه‌ای دلایل مورد توجه قرار گیرد که جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند. همچنین باید به کشورهای همسایه این نکته را منتقل کنیم که حفظ هویت ایرانی، به معنای امنیت کل منطقه است و ایران به‌هیچ‌وجه طمعی نسبت به آب‌وخاک دیگر کشورها ندارد اما اجازه کوچکترین خدشه‌‌ای را به نام و خاک این سرزمین نمی‌دهد.

ایکنا - سوالی دیگری در این رابطه مطرح است که به مخاطب جهانی سینما مربوط می‌شود زیرا این امر می‌تواند برای بیان بسیاری از موضوعات کارکرد فراوان داشته باشد. در رابطه با خلیج فارس چگونه می‌توان از سینما بهره برد؟

همانگونه که پیشتر گفتم اگر در آثار سینمایی به طرز درستی به حقایق تاریخی پیرامون خلیج فارس اشاره کنیم در حقیقت توانسته‌ایم حقانیت خود را در این حوزه در معرض دید جهانیان قرار دهیم. البته برای اینکه آثار تولیدی در معرض دید مردم دنیا قرار گیرد باید پخش‌کننده‌های خوبی داشته باشیم زیرا بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی یا غربی تلاش خود را می‌کنند تا آثار استراتژیک ایران دیده نشود. یکی از مسیرهایی که می‌توان به این خواسته رسید، جشنواره‌ها هستند. ما باید راهکاری را انتخاب کنیم که فیلم‌های استراتژیک در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته باشند.

مسیری دیگری که در این رابطه پیشنهاد می‌شود بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر است. در این عرصه اگر بتوانیم ارتباط خوبی با سینماگران دیگر کشورها برقرار کنیم فکر می‌کنم در مسیر رسیدن به خواسته‌مان حرکت کرده‌ایم. درضمن کاری که در این حوزه تولید می‌شود باید بهترین کیفیت فنی را داشته باشد. پیشنهاد دیگر من این است که در این رابطه تولیدات مشترک با دیگر کشورها انجام شود تا شاهد اتفاق‌های خوبی در این عرصه باشیم.

در انتهای روی کار کودک هم تاکید ویژه دارم. اگر بتوانیم انیمیشن‌های باکیفیتی با موضوع خلیح فارس بسازیم، یک اتفاق زیربنایی را رقم زده‌ایم البته در این رابطه مهمترین شرط این است که موضوعات در قالب داستانی گیرا به کودکان منتقل شود.

داوود کنشلو

انتهای پیام

نظر شما