شناسهٔ خبر: 66392003 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

نهمین دوره بزرگداشت آزمایشگاه و زادروز حکیم جرحانی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

نهمین دوره روز بزرگداشت آزمایشگاه و زادروز حکیم جرجانی با حضور مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مدیران و کارشناسان شبکه آزمایشگاه‌ها در تالار دکتر رحیمی‌زاده دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فردوسی مشهد، مسعود میرزایی شهرابی در این همایش با بیان اینکه دانشگاه‌های برتر کشور باید برای حل مسائل جامعه و مترفع کردن نیاز کشور گام بردارند، گفت: برای دستیابی به این هدف، نتایج حاصل از آزمایشگاه‌ها باید قابل اعتماد باشند و تجهیز آزمایشگاه باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تأکید تیم ریاست جدید بر بخش پژوهشی دانشگاه ادامه داد: حفظ مرجعیت علمی، ارتقای بحث فناوری و نوآوری در کنار تجهیز آزمایشگاه، یکی از برنامه‌های تیم جدید است و برنامه‌ریزی شده است که شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مرکز مورد اعتماد در شرق کشور برای داده‌های مرجع شناخته شود.

در ادامه رضوی، در خصوص نقش و جایگاه آزمایشگاه‌ها در تحقق دانشگاه‌های کارآفرین و تمدن‌ساز سخن گفت و اظهار کرد: اگر فلسفه وجودی دانشگاه را علم و دانش و دانایی و توانایی بدانیم، دانشگاه‌های نسل سوم، چهارم و پنجم با هدف ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت، ارتباط با دولت و همچنین نگهداشت محیط‌زیست تعریف شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با بیان اینکه برای رسیدن به چنین دانشگاه‌هایی باید استراتژی مشخصی داشت، اضافه کرد: استراتژی دانشگاه فردوسی مشهد در افق توسعه در چهار حوزه مدیریت مؤثر منابع، جذب منابع مالی متنوع و پایدار، گسترش زمینه‌های استقلال مالی دانشگاه و ارتباط مؤثر با جامعه و دولت تعریف شده است.

وی به معرفی انواع آزمایشگاه‌های موجود پرداخت و یادآور شد: فلسفه وجودی آزمایشگاه‌ها، ارتباط مؤثر با صنعت و جامعه است و جایگاه آزمایشگاه در دانشگاه‌ها، از آنجا که هم تولید داده و هم پردازش داده را انجام می‌دهد، باید ارتقا پیدا کند.

رضوی به ضرورت وجود مدیریت شبکه آزمایشگاه‌ها در هر دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکپارچه کردن اهداف و احصای چالش‎های موجود و تعیین راهکار برای آن در این مدیریت انجام می‌شود که یکی از الزامات دانشگاه‌های کارآفرین وجود این مدیریت در معاونت پژوهش و فناوری است.

دشتی، مدیر شبکه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها نیز در این همایش به معرفی ساختار این مدیریت در دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت و اظهار کرد: شبکه آزمایشگاه‌ها با نگاه به زنجیره پژوهش و فناوری تلاش دارد چرخه پژوهش در دانشگاه را تکمیل کند و برای این مهم، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، خدمات به شرکت‌ها، هسته‌های پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری را ارتقا داده است.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش به صورت برخط شرکت کرد و گزارشی از آمار آزمایشگاه‌های کشور  ارائه داد.

یداله اردوخانی به برنامه‌های عملیاتی این مدیریت برای آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و برگزاری نشست‌های روز بزرگداشت آزمایشگاه‌ها، بازنگری آئین‌نامه‌ها، نشست رؤسای شبکه آزمایشگاه‌ها، همکاری با سایر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با HSC ، پیگیری گرنت آزمایشگاه‌ها و به روزرسانی سامانه جامع آزمایشگاه‌ها را از برنامه‌های در دست اقدام وزارت علوم در حوزه آزمایشگاه‌ها دانست.

در ادامه آقایی، رئیس هیئت مدیره انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران و  جهانی، مدیر شبکه آزمایشگاه‌های مؤسسه علوم و صنایع غذایی در خصوص فعالیت آزمایشگاه‌های تحت مدیریت خود توضیحاتی ارائه دادند.

همچنین قائمی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی بیاناتی در خصوص شخصیت و زندگینامه حکیم جرجانی و شیری، عضو هیئت علمی گروه آموزشی شیمی توضیحاتی درباره دوره فرصت مطالعاتی خود در شهر اتاوا و وضعیت آزمایشگاه‌های دانشگاه میزبان خود در فرصت مطالعاتی ارائه دادند.

گفتنی است، در پایان مراسم از کارشناسان و فعالان حوزه شبکه آزمایشگاه‌ها تقدیر به عمل آمد.

نظر شما