شناسهٔ خبر: 66388640 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز

در نشست ستاد احیاء ربع رشیدی تبریز مقرر شد کمیته‌ای برای تدوین برنامه عملیاتی احیاء این مجتمع تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

استاندار آذربایجان شرقی امروز در این نشست، کمیته‌ای تخصصی متشکل از نمایندگان استانداری، شهرداری، اوقاف و میراث فرهنگی را مامور تدوین سند احیاء ربع رشیدی کرد.

رحمتی با بیان اینکه در مرحله نخست احیاء این مجموعه تاریخی باید مسئله دارایی‌ها، گردشگری و تملک اراضی این مجتمع حل شود افزود: با تدوین طرح عملیاتی احیاء این مجتمع نقشه و مسیر راه احیاء آن مشخص می‌شود.

در این نشست همچنین مصوب شد اعطای جایزه ملی و بین‌المللی ربع رشیدی برای پزشکان برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با اشاره به اجرای ۵ فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه گفت: مجموعه ربع رشیدی در سال ۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته که نیازمند آزادسازی اراضی است.

حمزه‌زاده افزود: مساحت عرصه و اعیانی ربع رشیدی بیش از ۹۰ هکتار است که در طول ۷ قرن مورد تهاجم و دستبرد قرار گرفته و در حال حاضر کمتر از ۱۳ هکتار آن قابل احیاست که بیش از ۱۱ هکتار آن تملک و آزادسازی شده است.

شهرک دانشگاهی ربع رشدی تبریز در قرن هشتم هجری به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته  عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد که در آن به هفت زبان زنده دنیا تدریس می‌‎شد وحدود ۶ هزار دانشجو از مناطق مختلف جهان در آن تحصیل می‌کردند.

نظر شما