شناسهٔ خبر: 66385691 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

هفت نکته طلایی از حراج شمش مرکز مبادله ایران

قیمت شمش یک کیلویی مرکز مبادله به حدود ۴.۶ میلیارد می‌رسد

صاحب‌خبر -

فرارو - حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا بعد ۲۰ مرحله قبلی، وارد دور جدیدی شد.

به گزارش فرارو؛ بیست‌ویکمین حراج شمش طلا طبق برنامه از پیش‌تعیین‌شده روز یکشنبه ۹ اردیبهشت انجام شد و شمش‌های حاصل از رفع تعهد ارزی صادر‌کنندگان در دسترس عموم مردم قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت شمش‌های عرضه‌شده در مرکز مبادله همزمان با آخرین جلسات برگزار‌شده به حدود ۴.۶ میلیارد رسیده است. شرایط خرید شمش طلا به‌شکلی است که هر متقاضی امکان خرید ۲۵ قطعه شمش طلا خواهد داشت و طبق عدد و رقم نهایی، باید دو هزارم قیمت شمش را به‌عنوان کارمزد معامله کنار گذاشت.

قیمت شمش طلا چقدر است؟

قیمت شمش طلا در مرکز مبادله ایران همزمان با آخرین حراج انجام شده، معادل چهار میلیارد و ۶۵۷ میلیون به‌ثبت رسید. این عدد را باید به‌عنوان متوسط قیمت شمش طلا در مرکز مبادله بدانیم و قاعدتا همه پیشنهاد‌های ارائه شده برای برنده شدن در حراج با رقم ۴.۶ میلیاردی متفاوت است.

شمش طلا مرکز مبادله با عیار ۹۹۵ در هزار تحویل خریداران داده می‌شود و طبیعتا با نرخ طلا ۱۸ عیار متفاوت است. بد نیست بدانید همزمان با برگزاری آخرین حراج مرکز مبادله، قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار معادل سه میلیون و ۵۶۳ هزار تومان به‌ثبت رسید. یعنی ارزش شمش یک کیلویی مرکز مبادله بیش از یک میلیارد بیشتر از یک کیلو طلا ۱۸ عیار محاسبه می‌شود.

شرایط خرید شمش طلا از مرکز مبادله

حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا ایران به دو شکل انجام می‌شود؛ خرد و عمده.

حراج شمش طلا در حالت خرد، به‌شکلی است که متقاضی امکان خرید حداقل یک و نهایتا پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی را دارد، اما در حالت حراج شمش به شکل عمده می‌شود دست‌کم یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد خرید. هر بسته هم شامل پنج قطعه شمش طلا می‌شود.

شرایط خرید شمش طلا که از سوی مرکز مبادله اعلام شده، مشخص می‌کند متقاضی خرید از زمان انتشار آگهی حراج تا ساعت ۲۴، یک روز کاری پیش از جلسه حراج فرصت واریز وجه‌الضمان به حساب واسط مرکز مبادله ایران واریز را دارد.

مدارک مورد نیاز برای خرید شمش طلا در مرکز مبادله

مدارک مورد نیاز برای شرکت در حراج شمش طلا مرکز مبادله ایران شامل پنج مورد خاص می‌شود. اصل نامه درخواست شرکت در حراج اولین مدرک موزد نیاز است که نمونه آن را می‌توانیم در سایت خود بانک مرکزی به آدرس www.ice.ir پیدا کنیم.

مدارک مورد نیاز برای شرکت در حراج شمش طلا شامل چیز‌های دیگری مثل اصل کارت ملی، اصل پروانه کسب صادره از درگاه ملی مجوز‌های کشور و اصل فیش بانکی واریز وجه الضمان می‌شود و نهایتا ارائه اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم احتیاج است.

کارمزد خرید شمش طلا مرکز مبادله چقدر است؟

خرید شمش طلا از مرکز مبادله مشمول کارمزد می‌شود. طبق دستور‌العمل بانک مرکزی دقیقا دو هزارم قیمت شمش طلا را از خریدار به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

قیمت شمش طلا همزمان با آخرین جلسه حراج مرکز مبادله دقیقا چهار میلیارد و ۶۵۷ میلیون به‌ثبت رسیده و وقتی سراغ حساب و کتاب می‌رویم، به عددی نزدیک پنج میلیون و ۳۱۴ هزار تومان به‌عنوان کارمزد خرید شمش طلا می‌رسیم.

شمش طلا مرکز مبادله کجا تحویل داده می‌شود؟

حراج شمش طلا تا الان در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران انجام شده و محل تحویل شمش‌ها خزانه بانک کارگشایی مرکز بوده است.

تحویل شمش طلا از ساعت هشت تا دو بعدظهر یک روز کاری بعد از تسویه نقدی صورت می‌گیرد و مهلت تسویه نقدی نیز تا ساعت ۱۴ روز کاری پس از روز حراج تعیین شده است.

حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران از ساعت ۱۲ تا ۱۶ خواهد بود اگر بعد ۱۵ دقیقه از آغاز حراج مظنه‌ای از سوی متقاضیان خرید اعلام نشود، جلسه آن روز حراج به‌پایان می‌رسد.

حراج شمش طلا هدررفتن ذخایر بانک مرکزی است؟

حراج شمش طلا ارتباطی به ذخایر بانک مرکزی ندارد. تمام شمش‌هایی که در مرکز مبادله عرضه می‌شود جزو شمش طلای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان به‌حساب می‌آید.

حراج شمش طلا طبق اعلام مسئولان مرکز مبادله به‌شکلی است که صادرکننده‌ای خرد غیر از کسانی که باید در سامانه نیما ارز صادراتی خود را عرضه کنند، طبق روال برای رفع تعهد ارزی دو روش دارند. اول اینکه رفع تعهد ارزی با ارائه ارز در سامانه نیما انجام دهن یا روش دوم عرضه شمش طلا با مشخصات اعلامی و عیار ٩٩۵ در هزار.

حراج شمش طلا برای بیست‌ویکمین مرتبه

حراج شمش طلا روز یکشنبه ۹ اردیبهشت برای بیست و یکمین مرتبه انجام شد. ظرف ۲۰ مرتبه قبلی روی هم ۲.۷ تن شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار حراج شد که روز یکشنبه دور جدید حراج شمش طلا در مرکز مبادله انجام شد و متقاضیان تا ساعت ۱۶ امکان ثبت سفارش داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما