شناسهٔ خبر: 66385461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

برنامه های هفته نکوداشت شیراز اعلام شد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در نشستی خبری با خبرنگاران به تشریح برنامه‌های هفته نکوداشت شیراز پرداخت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، «محمد علی چوبینی» رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در نشستی خبری با اصحاب رسانه از وجود تالیف کتب و تولید محتوای چندرسانه‌ای حوزه نشر فرهنگ ایثار و شهادت در صدر اولویت‌های شورای تالیف سازمان فرهنگی شهرداری شیراز خبر داد و اظهار داشت: کتاب‌های زیادی درخصوص شهر شیراز به رشته تحریر درآمده، اما کتابی در این موضوع به صورت مرجع وجود ندارد که اطلاعات دقیقی از شهر شیراز ارائه دهد بنابراین شهرداری شیراز تدوین دایره المعارف شیراز را در هشت جلد در دستور کار خود قرار داد که از مشاهیر گرفته تا میراث ناملموس را به صورت کامل در خود جای می‌دهد.
 
وی افزود: نخستین بخش دایره المعارف شیراز به موضوع مشاهیر می‌پردازد که بخش عمده‌ای از آن شامل اطلاعات شهدای شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی است که باتوجه به نگارش این محصول فرهنگی فاخر، امیدواریم تا آخر خرداد ماه امسال شاهد رونمایی از جلد نخست این اثر باشیم که در نهایت به ۳ زبان زنده دنیا نیز ترجمه خواهد شد.
 
چوبینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت ۱۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز شیراز، گفت: شیراز به تنهایی زیبایی‌های خود را به القوه دارد و واقعیت این است که امسال در هفته نکو داشت شیراز برنامه‌های متنوعی را تدارک دیدیم، اما به دلیل وضعیت جوی و مصادف شدن روز شیراز با رخداد‌هایی همچون شهادت امام صادق (ع) و انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، امکان تغییر ساعت‌ها وجود دارد که به مردم شریف و علاقه‌مندان شهر شیراز اعلام خواهد شد، اما عناوین برنامه‌ها پابرجا است.
 
معاون شهردار شیراز با بیان اینکه برنامه‌های هفته شیراز از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۰ اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: غبار روبی حرم مطهر احمد بن موسی (ع) ساعت ۷:۳۰ صبح روز ۱۳ اردیبهشت ماه با حضور آحاد مردم و مسئولان برگزار می‌شود و ویژه برنامه نکوداشت روز شیراز ساعت ۱۹ الی ۲۳ همان روز در هتل هما شیراز به صورت غیر عمومی و با حضور هنرمندان، مفاخر، مدیران و دیگر مدعوین اجرا خواهد شد که در این ویژه برنامه، تفاهم نامه‌هایی نیز منعقد می‌شود.
 
چوبینی از برگزاری ۳ شب شعر در هفته شیراز خبر داد و گفت: شب شعر اول در تاریخ دوازدهم اردیبهشت در مجموعه هفت تنان برگزار می‌شود که شب شعر «شیرازی سرایی» شامل سروده‌هایی با لهجه شیرازی خواهد بود. همچنین روز شانزدهم در باغ دلگشا شب شعر طنز را خواهیم داشت و روز نوزدهم نیز شب شعری در باغ جهان نما برگزار می‌شود که پایان‌بخش برنامه‌های هفته شیراز خواهد بود.
 
روز چهاردهم اردیبهشت، پیاده‌روی خانوادگی قرار است برگزار شود که هنوز قطعی نیست و اگر شرایط جوی اجازه نداد، دو هفته بعد از آن یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
 
چوبینی همچنین درباره مصادف شدن هفته شیراز با دو مناسبت که ممکن است تغییراتی در برنامه‌ها ایجاد کند، اظهار کرد: روز ۱۵ اردیبهشت که روز شیراز است با شهادت امام جعفر صادق (ع) مصادف شده است و انتهای هفته نیز در ۲۱ اردیبهشت، انتخابات دور دوم مجلس را خواهیم داشت که باید سعی کنیم متناسبت با این رویدادها، برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی از بناگذاری یک سنت جدید از سال جاری در هفته شیراز خبر داد و گفت: قرار است قرآن دروازه قرآن را هشت و نیم صبح روز شیراز با قرآن جدیدی تعویض کنیم. قرآنی هم که از آنجا برداشته می‌شود، هر سال به یک شخص یا جای خاص اهدا خواهد شد و امیدواریم سالیان سال ادامه پیدا کند.
 
رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز همچنین از اجرای برج‌نگاره روز شیراز روی برج آزادی در شب ۱۵ اردیبهشت خبر داد.
 
وی با بیان اینکه روز‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت در باغ عفیف آباد، برنامه جنگ شادی با حضور هنرمندان و طنزپردازان، به صورت عمومی اجرا خواهد شد، افزود: همچنین از روز جمعه هفته جاری، یک رویداد نقاشی «خط سعدی» در جوار ارگ کریم‌خانی برگزار می‌شود و جشنواره فالوده بستنی را نیز در کنار این ارگ خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم یک مستند خوب از فالوده شیراز تهیه کرده و آن را بیش از پیش معرفی کنیم.
 
چوبینی ادامه داد: از روز شانزدهم تا نوزدهم اردیبهشت، جشنواره شیراز ورزشی در پیاده راه سلامت شجریان با برنامه‌های متنوع ورزشی و بازی، مخصوصا برای کودکان برگزار خواهد شد که از همه خانواده‌ها دعوت می‌کنیم تا از ساعت ۱۶ تا ۲۲ به این منظور در پیاده‌راه سلامت حضور داشته باشند.
 
برپایی جشنواره عکاسی مردمی با اهدای جایزه، ایجاد فضا‌های موکب‌گونه برای توزیع عرقیات و بهارنارنج، پخش پادکست‌هایی با موضوع شیراز در پرواز‌های هواپیمایی هفته شیراز، از سایر رویداد‌هایی بود که توسط رئیس سازمان فرهنگی شهرداری برای این هفته مطرح شد.
 
وی همچنین از امضای تفاهم نامه‌ای در روز نکوداشت شیراز خبر داد و گفت: در این روز میزبان شهردار‌های دو شهر تاریخی اصفهان و یزد خواهیم بود تا برای اولین‌بار تفاهم‌نامه «مثلث طلایی گردشگری» امضا شود.
 
چوبینی با بیان اینکه پروژه‌های زیادی در هفته شیراز افتتاح و کلنگ‌زنی خواهند شد، از انعقاد قرارداد «سمفونی شیراز» با یکی از آهنگسازان برجسته کشور خبر داد.
 
معاون شهردار شیراز همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری به سایر اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری پرداخت و گفت: امروز سازه‌های تبلیغاتی غیرتجاری در شیراز، نسبت مناسبی با سازه‌های تجاری شهر ندارد و در همین راستا برنامه‌ریزی شده است که ظرف ۴ ماه آینده، ۱۲۵ استرابورد با اندازه‌های ۳ در ۴ مترمربع با محوریت کار فرهنگی و غیرتجاری، با جانمایی‌های خوب به سطح شهر شیراز اضافه شود که پیمانکار آن هم مشخص شده و کار انجام خواهد شد.
 
رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه توسعه گردشگری باغات مد نظر مدیریت شهری قرار گرفته است، گفت: سعی کرده‌ایم بخشی از کار‌ها در حوزه بازآفرینی شهری را به کوچه باغ‌های شهر شیراز ببریم و با توجه به زیرساخت‌های زیادی که فراهم شده است، بتوانیم گردشگری باغات را متناسب با شرایط و قوانینی که بر آن‌ها حاکم است، راه‌اندازی کنیم. در جهت حفظ، احیا و توسعه گردشگری و اقتصاد شهری، نیاز است که با تلاش و ممارست فراوان این مساله را پیگیری کنیم.
 
رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز همچنین از جانمایی آمفی تئاتر روبازِ شیراز خبر داد که حداقل ۵ هزار نفر گنجایش خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه ۱۱ سالن ورزشی توسط سازمان فرهنگی شهرداری کلنگ‌زنی شده و در حال ساخت است، گفت: این سالن‌ها ۱۷ هزار متر مربع به سرانه ورزشی شهر اضافه خواهد کرد و هزینه ساخت آن‌ها نزدیک به ۵۰۰ میلیاردتومان است.
 
چوبینی همچنین گفت: تلاش کردیم که نقشی در تهیه اِلِمان‌ها و زیباسازی شهری داشته باشیم که با استقبال سازمان سیمامنظر و شهردار شیراز مواجه شد و به ما ابلاغی هم دادند که بتوانیم یکی از اعضای صاحب‌نظر در زیباسازی فضای شهری باشیم.
 
رئیس سازمان فرهنگی شهرداری در پایان با اذعان به اینکه در بحث المان‌های شهری دچار ضعف هستیم، اظهار کرد: بخش زیادی از رویکرد مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ به حوزه خدمات شهری و زیباسازی شهر اختصاص دارد و کار‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است.
 
انتهای پیام/

نظر شما