شناسهٔ خبر: 66385175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بیداری جهانی در پی خیزش نخبگانی

علائم بیداری جهانی از هفته‌های اول بعد از عملیات طوفان الاقصی در نقاط مختلف دنیا خودنمایی کرد.

صاحب‌خبر -

در حقیقت بعد از افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در از بین بردن مردم غزه و نابودی زیرساخت‌های آن‌ها بگونه‌ای عمل شد که به رغم تبلیغات قابل توجه و سانسور اخبار واقعی در راستای عدم اطلاع رسانی دقیق به مردم جهان، شرایطی را پدید آورد که ما دیدیم در بیش از ۹۰ کشور جهان و بیش از ۵ هزار نقاط در اقصی نقاط دنیا حرکت‌ها و خیزش‌هایی علیه رژیم صهیونیستی و به حمایت از مردم مظلوم فلسطین بویژه ساکنان غزه پدیدار شد.


بعد از افزایش جنایات رژیم صهیونیستی و بالا رفتن تعداد شهدای غزه در پی بمباران‌های مستمر رژیم اشغالگر قدس این حرکت برغم میل باطنی نظام سلطه و مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی با تئوریزه شدن این جنایات از سوی برخی از اندیشمندان غربی مثل هابرماس که جنایات رژیم صهیونیستی را جزو حقوق این رژیم دانست و مردم مظلوم غزه را تروریست نامید این خیزش رنگ و لعاب دیگری پیدا کرد و رو به فزونی نهاد.


پیامد این تئوریزه کردن‌ها شروع این خیزش و بیداری در حوزه نخبگی و استادان دانشگاه‌ها در دانشگاه مریلند بود و به دیگر دانشگاه‌ها سرایت کرد.


سرکوب استادان و روسای دانشگاه از سوی نیروی پلیس و محاکمه آن‌ها از سوی مقامات قضایی آمریکا باعث تندتر شدن ماجرا شد.
 در ابتدای این تصور و گمان می‌رفت که با سرکوب دانشجویانی که با نماد‌های فلسطینی در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند و شعار حمایت از مردم غزه را سردادند و همچنین اخراج استادان دانشگاه این خیزش در نطفه خفه شود و اتفاقاتی دیگری از این دست در دانشگاه‌های دیگر آمریکا رخ ندهد. اما کمتر از یک ماه از این سرکوب بسیار خشن در دانشگاه‌های ایالات متحده ما همراهی در این خیزش را در دیگر دانشگاه‌های آمریکا و همزمان در برخی از دانشگاه‌های اروپایی و کانادا مشاهده کردیم.


امروز به نظر می‌رسد شرایطی در دانشگاه‌های غربی و حتی شعب دانشگاه‌های غربی در برخی از کشور‌های آسیایی و عربی بوجود آمده که مجموعه این دانشجویان با جنبش دانشجویی آمریکا همراهی کردند. 


دانشگاه‌هایی در آمریکا به این جنبش پیوستند که به لحاظ عملی کاملا معتبر و شناخته شده بودند و تا پیش از و طی سالیان طولانی بجز به موضوعات علمی و دانشگاهی هیچ علاقه‌ای نشان نمی‌دادند. 


در بعضی از دانشگاه‌های آمریکا بدلیل افزایش روزافزون حمایت از مردم فلسطین و ابراز تنفر از رژیم صهیونیستی کلاس‌ها تعطیل و به صورت مجازی جلسات درس برگزار می‌شود. 


حضور دانشجویان در فضا‌های باز و حیاط این دانشگاه‌ها مقامات ایلات متحده را واداشت که برای سرکوب این جنبش از نیرو‌های خشن پلیس آمریکا کمک بگیرند و حتی در مواردی درخواست‌هایی از ارتش ایالات متحده برای برخورد با خیزش نخبگانی صورت گرفته است و اکنون باید دید که در آینده مقامات آمریکا با این جنبش که روز به روز بر وسعت آن افزوده می‌شود چه برخوردی خواهند داشت.

نظر شما