شناسهٔ خبر: 66381917 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

خسروپناه:

کسی که فیلم فاخری می‌سازد یک اثر تمدنی گذاشته است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در عرصه تمدن سازی نوین اسلامی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست سیاستگزاری نخستین جشنواره بین المللی تمدن نوین اسلامی با تاکید بر قید اسلامیت در عرصه تمدن نوین اسلامی، اظهار کرد: در این عرصه، از فرهنگ و آموزه های اسلامی، حتما باید استفاده شود.

وی با بیان اینکه به دو نحو می شود موضوع تمدن نوین اسلامی را راهبری کرد، افزود: یک نحوه فعالیت های اولیه است که به موضوع پژوهش و تحقیق در حوزه تمدن سازی و با محوریت پژوهشگاه و مراکز علمی پرداخته می شود، و نحوه دوم که به صورت حمل شایع است، کار تمدن سازی صورت می گیرد. یعنی در حوزه هایی همچون علم، فناوری، فلسفه، حکمرانی، هنر یا سبک زندگی که قلمروهای تمدنی نامیده می شوند، کاری عملی صورت گیرد که حاصل آن در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی، به چشم می آید.

خسروپناه، همچنین ابراز کرد: در بخش های دیگری همچون هنر نیز، اهمیت دستاوردها، در حوزه تمدن سازی، اهمیت زیادی دارد. کسی که فیلم فاخری می سازد، در واقع یک اثر تمدنی گذاشته است. در حوزه صنعت و علم هم، شرایط، همین گونه است. مجموعه هایی که در عرصه فناوری کوانتومی در کشور فعالیت می کنند، جزو معدود بخش هایی هستند که در دنیا، فعال است. این مجموعه، زمانی که با رویکرد توحیدی فعالیت می کند، اقتدار قابل ملاحظه ای به جهان اسلام می بخشد و حتما باید به وجه تمدنی سازی چنین مجموعه هایی توجه شود.

در این نشست، اعضای شورای سیاستگزاری جشنواره، به بررسی نتایج اولیه برگزیدگان بخش های مختلف و شاخص ها و معیارهای انتخاب آثار، اشخاص و موسسات مرتبط پرداختند.

نخستین دوره جشنواره بین المللی تمدن نوین اسلامی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال جاری با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف برگزار خواهد شد. این رویداد بین المللی سه بخش اصلی خواهد داشت. بخش نخست به تمدن پژوهان و تمدن پژوهی اختصاص دارد. مساله آموزشی در حوزه تمدن نیز بخش بعدی این رویداد است و همچنین به موضوع هنر تمدنی و آثار هنری در این عرصه نیز خواهد پرداخت.

نظر شما