شناسهٔ خبر: 66380584 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

سرمربی تیم ملی والیبال گفت: حضور بازیکنان بزرگ در تیم ملی خیلی مهم نیست و باید دنبال ساخت تیم باشیم. در ۲ سال گذشته خیلی از این بازیکنان بودند اما نتایج خوب نبود.

پائز: حضور بازیکنان بزرگ در تیم ملی مهم نیست/ کسی با شیوه کارم مخالف است، نیاید

پائز: حضور بازیکنان بزرگ در تیم ملی مهم نیست/ کسی با شیوه کارم مخالف است، نیاید

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران – ایپنا ؛نشست خبری موریس موتا پائز، سرمربی تیم ملی والیبال از ساعت ۱۰ امروز یکشنبه در سالن اجتماعات کمیته ملی پارالمپیک آغاز شد.

در ابتدای نشست وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون والیبال گفت: ما برای انتخاب سرمربی تیم ملی یک ماراتن را پشت سر گذاشتم و این توفیق بود که پائز را به خدمت گرفتیم. شرایط حساسی در پیش داریم و به همین دلیل رییس فدراسیون از من خواست به عنوان مدیر فدراسیون نیز فعالیت کنم.

وی افزود: کار بسیار سختی برای کسب سهمیه المپیک داریم و پائز هم چنین باوری دارد.

پائز نیز در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خوشحالم که در ایران هستم. به تازگی کارمان را شروع کردیم. همکاری نزدیکی با مرادی دارم . ما با قلب و عشق تلاش می‌کنیم یک اتفاق خوشایندی رقم بزنیم و آن اتفاق کسب سهمیه المپیک است.

سرمربی تیم ملی درباره اینکه به او، مربی برزیلی – فرانسوی گفته می‌شود، گفت: من متولد برزیل هستم. ۳۷ سال پیش به فرانسه رفتم و در این کشور ماندگار شدیم. اما اصالت خودم را حفظ کردم.‌ هم فرهنگ برزیل را حفظ کردم و هم فرهنگ فرانسوی را.

وی درباره کیفیت والیبال ایران عنوان کرد: همه می‌دانند کیفیت والیبال ایران چقدر خوب است. به خصوص در رده‌های پایه قوی است و بازیکنان کیفیت خیلی خوبی دارند. می‌دانیم کار سختی داریم اما حس خوبی دارم.

پائز درباره انصراف برخی بازیکنان از حضور در تیم ملی عنوان کرد: حضور بازیکنان بزرگ در تیم ملی خیلی مهم نیست و باید دنبال ساخت تیم باشیم. در ۲ سال گذشته خیلی از این بازیکنان بودند اما نتایج خوب نبود.

وی افزود: زمان زیادی نداریم اما یک هدف داریم که همه باید آن را باور داشته باشند. بازیکنان باید با قلب‌شان برای تیم ملی بازی کنند. اگر کسی این باور را نداشته باشد بهتر است در تیم ملی نباشد. امیدوارم تابستان امسال اتفاق خوبی رقم بخورد.

موضوع سفارشی بودن بی‌احترامی به فدراسیون است

سرمربی تیم ملی والیبال درباره اینکه گفته شده، وی با سفارش مسئولان فدراسیون بین‌المللی والیبال این سمت را بر عهده گرفته، گفت: من باور نمی‌کنم این موضوع تاثیری در انتخاب من داشته باشد. فکر نمی‌کنم برزیلی‌های فدراسیون بین‌المللی چنین کاری انجام دهند، من چنین مسئله‌ای را باور ندارم. رزومه من مشخص است و ۲۵ مقام آوردم. در کشورهای مختلف با فرهنگ‌های مختلف کار کردم و این مسئله باعث شده ساخته شوم و تجربیات من مهمتر از توصیه برای من است. این مسائل بی‌احترامی به فدراسیون والیبال است.

مرادی نائب رئیس فدراسیون والیبال در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: ما هیچ پیشنهادی در این خصوص از فدراسیون بین‌المللی دریافت نکردیم و پائز را بر اساس سوابقش انتخاب کردیم. او مربی جنگنده‌ای است و به حقایق تیم ملی توجه دارد. انتخاب او هیچ ربطی به فدراسیون بین‌المللی ندارد.

از والیبال ایران شناخت قبلی داشتم

پائز درباره اینکه چه شناختی از بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی دارد، اظهار داشت: من به افرادی که کنارم هستند گوش می‌دهم. در اوکراین هم بودم زمان کمی برای تماشای لیگ ایران داشتم اما بیشتر از حد تلاش کردم و حتی کمبود خواب هم پیدا کردم. همه بازی‌های لیگ را ندیدم اما با دو دستیارم همکاری داشتم. البته من شناخت قبلی از والیبال ایران داشتم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا می‌تواند مقابل بازیکن سالاری در تیم ملی ایستادگی کند، تصریح کرد: ستاره‌ها می‌توانند باعث چالش شوند، اما من هیچ وقت این چالش را نداشتم، چرا که همیشه به آنها اهمیت دادم و حتی در مسائل شخصی شأن کمک کردم. مهم نیست چه کسی رئیس باشد مهم موفقیت تیم است.

تصمیم‌گیرنده نهایی من هستم

سرمربی تیم ملی در مورد انتخاب دستیارانش گفت: مهم‌ترین موضوع درباره کادر فنی این است که توانمندترین افراد با بالاترین کیفیت را بیاوریم. من با مارسلو که مربی بدنساز تیم ملی است کار کردم. درباره معیار انتخاب دستیاز ایرانی هم چنین معیاری داشتیم. اکبری رزومه پررنگی دارد و او از طرف فدراسیون معرفی شد و چون در ایران نبودم باید بهترین آنها را انتخاب می‌کردم. شاید اختلاف نظری وجود داشته باشد اما این مسئله باعث پیشرفت خواهد شد. فدراسیون نظراتش را می‌گوید اما من تصمیم گیرنده هستم.

پائز در مورد اینکه برای اولین بار سرمربی یک تیم ملی شده، اظهار داشت: اطلاعات شما دقیق نیست، زیرا من سرمربی تیم ملی والیبال زنان فرانسه به عنوان نفر اول بودم.

سبک کار ولاسکو را در عملکرد بازیکنان می‌بینم

وی در خصوص اینکه با کدام مربیان اسبق تیم ملی والیبال برای قبول پیشنهاد فدراسیون والیبال مشورت کرده، گفت: با خولیو ولاسکو، کولاکوویچ و یک مربی بدنساز که از والیبال ایران شناخت کافی دارند در ارتباط بودم و قبلا همکاری کردم، اما مشورت رسمی برای این موضوع نداشتم. سبک کار ولاسکو را در عملکرد بازیکنان ایران در تمرینات می‌بینم. به هر حال والیبال ایران سبک خاص خود را دارد و باید برای رسیدن به اهداف همه با هم تلاش کنیم.

با کوبا و صربستان برای حضور در پاریس رقابت داریم

سرمربی تیم ملی والیبال درباره اینکه آیا قول صعود به المپیک را به فدراسیون والیبال داده، تصریح کرد: در ورزش کسی نمی‌تواند قول قطعی پیروزی دهد. آن چه من قول دادم این بود که با تمام توان برای راه‌یابی به المپیک تلاش می‌کنم. آن چه شفاف است تلاش و کار در کنار هم است و اگر نشد حریف ما بهتر بوده است. فاکتوری که خیلی مهم است بحث ذهنی بازیکنان است و این از فرهنگ ایران نشات می‌گیرد که جنگندگی دارند. با کوبا و صربستان و … رقابت داریم و فشار روی همه تیم‌ها هست اما این که بازیکنان با قدرت مبارزه کنند، خیلی مهم است. من به ایران آمدم چون کیفیت بازی بازیکنان ایرانی را می‌دانم و در سال ۲۰۱۴ این کیفیت را در بازی با برزیل دیدم.

اینکه ولاسکو در ایران بوده برایم مهم نیست

پائز در پاسخ به این سوال که کار کردن با تیم ایران که قبلا مربیان بزرگی همچون ولاسکو را داشته، استرس برای وی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: من با افراد مختلفی در جهان کار کردم. فلسفه کاری‌ام این نیست که چه کسی بالاتر یا پائین‌تر از از من است. ولاسکو میراث بزرگی در والیبال ایران گذاشته است. اما من به این موضوع فکر نکردم، ولاسکو فشاری برای من ایجاد نمی‌کند. مهم این است که در آینده باید چکار کنیم. باید برای ادامه مسیر بیشتر بدانیم، اینکه مربیان بزرگی در والیبال ایران کار کردند، مهم این است اما در حال حاضر باید چکار کنیم؟ البته قطعا ولاسکو مربی خوبی است ولی من به این موضوع زیاد فکر نمی‌کنم و اهمیت نمی‌دهم.

گذشته را باید فراموش کنیم

وی در مورد اینکه در دوره پیشین اتفاقاتی از جمله مصاحبه‌های بازیکنان و.. رقم خورد چه برنامه‌ای برای کنترل این شرایط دارد؟ پاسخ داد: برای کسب سهمیه این شیوه انتقاد کردن دستاوردی برای ما نخواهد داشت اگر کسی با شیوه کار ما مخالف است نباید به تیم بیاید. اگر پذیرفت و آمد دیگر انتقاد معنایی ندارد. زمان این رسیده که گذشته را فراموش کنیم و باز هم تاکید می‌کنم باید فصلی تازه را شروع کنیم. به مرادی هم گفتم درک نمی‌کنم با توجه به شناختی که از تیم ملی دارم چرا این نتیجه رقم می‌خورد. توان بازیکنان بیش از این است و شاید پیش از مسابقات انتقاد کردن کمی وقت تلف کردن است.

نتیجه مهم‌تر از شیوه بازی است

وی افزود: الان باید کنار هم باشیم و بعد از لیگ ملت‌ها هر نتیجه‌ای به دست آمد وقت نظر دادن است که کدام بخش خوب نبود، اما در حال حاضر وقت این حرف‌ها نیست و زمان زیادی نداریم. مربی‌ حرفه‌ای هستم و می‌دانم در دنیای حرفه‌ای نتیجه برای همه مهم‌تر از شیوه بازی کردن است و این موضوع من را اذیت نمی‌کند. این شغل را که انتخاب کردم می‌دانستم فشارهای رسانه و افکار عمومی وجود دارد و با این فشارها بیشتر پیشرفت می‌کنم به همین دلیل عاشق فشار کاری هستم.

صداقت موسوی و غفور را دوست داشتم

سرمربی تیم ملی والیبال در خصوص غیبت موسوی و غفور و اینکه آیا تجربه آنها به کسب سهمیه المپیک کمک نمی‌کرد، یادآور شد: دو بازیکن اشاره شده قطعا کیفیت بالایی دارند اما این فاکتور هم باید در نظر بگیریم که در این شرایط باید همه آمادگی لازم را داشته باشند. قابل درک است اگر آنها همراه تیم ایران باشند، خیلی کمک می‌کردند. بازیکن اگر قرار است با تیم باشد، باید صد درصد توان خود را داشته باشد. من با آنها در ارتباط بودم و صداقت آنها را خیلی دوست داشتم که گفتند شرایط لازم را برای همراهی ندارند. زمان کمی داریم و باید با تیم‌های بزرگی مبارزه کنیم. به عنوان مثال بازی مقابل صربستان از جمله این مسابقات مهم است که نتیجه آن حساس و تعیین کننده خواهد بود.

صعود به المپیک امکان‌پذیر است نه غیرممکن

وی درباره دلیل پذیرفتن هدایت تیم ملی، گفت: اگر بخواهیم بگوییم ماموریت غیرممکن باید این واژه را برای هر چهار تیم که امتیازات نزدیکی دارند به کار ببریم. در حالی که به نظرم امکان‌پذیر است نه غیر ممکن و ما هدف داریم و این هدف و فشارها باعث بیدار شدن شما می‌شود و بهتر می‌توانید نسبت به وقایع عکس‌العمل نشان دهید. می‌توانیم این فرصت را فراهم کنیم که توانایی واقعی خود را نشان دهیم. احساس خوشبختی دارم که در والیبال کار می‌کنم چون برای من والیبال یک عشق است که از هشت سالگی ایجاد شد و می‌خواهم آن را به بازیکنانم انتقال دهم و فشار را از آن‌ها گرفته و برای بازی آماده‌شان کنم.

مرادی نائب رئیس فدراسیون والیبال در پایان نشست گفت: نکته جالب در نشست خبری با وجود اینکه برخی سوالات، کنایه‌آمیز بود پائز فقط به این نکته اشاره کرد که می‌رویم تا بجنگیم. الان در موقعیت حساسی هستیم. باید ۸۰ میلیون ایرانی حمایت معنوی کنند. الان موقع انتقاد نیست. قرار نیست تیم ملی به دو سه بازیکن بستگی داشته باشد. بازیکنانی که انصراف دادند در تعامل صد درصدی خواستند در تیم ملی نباشند و هیچ قهری در کار نبود.

نظر شما