شناسهٔ خبر: 66380276 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان پاسخ داد

سرمایه‌گذاری گردشگری در خراسان رضوی با چه ظرفیت‌هایی روبه‌رو است؟

مینا خلیل زاده

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به دلیل وجود مضجع مطهر امام رضا(ع) در مشهد و برخورداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌بدیل مانند وسعت و تنوع جغرافیایی و طبیعی، بناها، آثار و محوطه‌های با ارزش تاریخی و باستانی، مفاخر فرهنگی برجسته، ظرفیت‌های مناسب در حوزه‌های گردشگری سلامت و ... مواجه است.

صاحب‌خبر -

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ظرفیت‌ها، عملکرد و چالش‌های سرمایه‌گذاری گردشگری خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل وجود مضجع مطهر امام رضا(ع) در مشهد و برخورداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌بدیل مانند وسعت و تنوع جغرافیایی و طبیعی، بناها، آثار و محوطه‌های با ارزش تاریخی و باستانی، مفاخر فرهنگی برجسته، ظرفیت‌های مناسب در حوزه‌های گردشگری سلامت و خوراک و همچنین زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و صنایع مولد، تبدیل به قطب گردشگری زیارتی در شمال شرق کشور شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین حوزه نفوذ بین‌المللی از این حیث برخوردار است و سالانه به واسطه وجود مضجع مطهر امام رضا(ع)، سایر جاذبه‌ها، وجود بالغ بر نیمی از واحدهای اقامتی کشور ۳۰ میلیون زائر داخلی و بالغ بر ۳ میلیون نفر زائر خارجی را به سوی خود نیز جذب می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بیان کرد: تعداد تاسیسات گردشگری موجود استان تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۸۵۶ واحد است که به نسبت تعداد این تاسیسات در نیمه اول سال ۱۴۰۰ رشدی حدود ۱۶ درصدی را تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد هستیم و در این میان ۲۱۵۰ واحد مربوط به واحدهای اقامتی مانند هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، زائرسرا، اقامتگاه بومگردی و سنتی است و رشدی حدود ۵ درصد در مقایسه با پایان دولت دوازدهم داشته است. در این خصوص، تعداد تخت‌های رسمی نیز از ۱۳۲ هزار به ۱۳۹ هزار و ۲۰۰ تخت افزایش یافته که رشدی حدود ۵.۵ درصد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۶۸ مجوز تاسیسات گردشگری صادر شده که برای حدود ۷۶۲۱ نفر ایجاد اشتغال مستقیم کرده و ۷۲۰۰ تخت نیز به تخت‌های رسمی استان افزوده شده است. میزان اشتغال در کلیه تاسیسات گردشگری استان در پایان دولت دوازدهم حدود ۲۷ هزار نفر بود که از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۳۴ هزار و ۶۲۱ نفر افزایش یافته و رشدی حدود ۲۸ درصد را نشان می‌دهد.

دیناری خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰۰ واحد اقامتی که در طول دوره دولت سیزدهم مجوز دریافت کرده‌اند، تعداد ۱۱ واحد شامل هتل‌های ۴ و ۵ ستاره که ۶ هتل ۵ ستاره و ۵ هتل ۴ ستاره هستند که در مقایسه با تعداد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در پایان دولت دوازدهم شاهد رشد ۲۸ درصدی در این بخش هستیم. در طول دوره دولت دوازدهم ۸ مجوز بهره‌برداری هتل ۴ و ۵ ستاره صادر شده است که ۳۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های در دست احداث، توسعه، تبدیل و بهسازی گردشگری استان نیز در پایان دولت دوازدهم ۴۶۰ هزار میلیارد ریال بوده که در پایان سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۲۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است و رشدی حدود ۱۷۲ درصدی را در این حوزه شاهد هستیم. البته بخشی از این رشد به میزان تورم و بخشی مربوط به افزایش تعداد پروژه‌های با حجم سرمایه‌گذاری بالا است و استان در این خصوص یک سوم حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های مورد اشاره در کشور را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست قرار دارد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: علیرغم وجود جاذبه‌ها و زیرساخت‌های مهم در خراسان رضوی و به ویژه کلانشهر زیارتی مشهد و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در بخش گردشگری و هتلداری، همچنان شاهد برخی چالش‌ها در عرصه تحقق اهداف زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت است.

وی افزود: کمبود پروازهای داخلی و خارجی و لزوم ارائه مشوق‌های حمایتی به سرمایه‌گذاران بخش حمل‌ونقل هوایی در جهت تقویت این زیرساخت مهم حمل‌ونقل برای ورود آسانتر و بیشتر زائران، فرآیند طولانی و نفس‌گیر پاسخگویی به استعلام پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در حریم و خارج از حریم شهرها و روستاها، لزوم ایجاد پنجره واحد در این خصوص، الزام دستگاه‌های اجرایی ذیربط جهت ارائه پاسخ شفاف و عاجل در مدت زمان معین، چالش تامین مالی پروژه‌های کلان سرمایه‌گذاری گردشگری مانند هتل‌های ۴ و ۵ ستاره برای تکمیل، بهره‌برداری و لزوم اصلاح سیاست‌های بانکی و حمایتی، ارائه مشوق‌های بیشتر و افزایش سهم و تسهیل فرایندهای پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نیمه تمام نیز از جمله راهکارها است.

انتهای پیام

نظر شما