شناسهٔ خبر: 66379886 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

خانه نوآوری و فناوری ایران، میزبان استعدادهای برتر

خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) با هدف توسعه برنامه‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، برنامه «راهیان پیشرفت» را اجرا می‌کند. در این برنامه، مدیران مدارس غیردولتی و هیئت امنایی از نمایشگاه‌های دانش بنیان درحوزه‌های مختلف مواد پیشرفته، صنایع خلاق و زیست‌فناوری بازدید کردند.

صاحب‌خبر -
 
هدف از این برنامه، آشنایی جامعه با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور و نیز مجموعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است. «راهیان پیشرفت» در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و تربیت نسل آینده نقش‌آفرینان این عرصه گام برمی‌دارد. با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری،IHITزمینه لازم برای ارتباط هرچه بهتر اقشار دانش‌آموز و دانشگاهی با شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم می‌کند.

نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد

 یک شرکت دانش‌بنیان متشکل از متخصصان برجسته دانشگاه‌های ایران، طی یک برنامه چهار ساله و با سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰سی‌سی را طراحی،تولید وآزمون کرد. دهقانی مهم‌ترین دستاورد این شرکت را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و امکان توسعه و بهینه‌سازی آنها دانست و افزود: با بومی‌سازی این موتور، به سرمایه ارزشمند دانش فنی دست یافته‌ایم که قابلیت تسری به دیگر بخش‌های صنعت خودروسازی را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود.رئیس بنیاد ملی نخبگان به حمایت جدی معاونت علمی از کسب دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است. گفتنی است، پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با توجه به نیاز صنایع کشور، طراحی و تولید موتور شش سیلندر بنزینی را آغاز کرد.متخصصان این پروژه با الگوبرداری از بیش از ۱۳۰موتور بنزینی و مطالعه دستاورد ۱۳سازنده نامی موتور در سطح جهان، موتور مبنای ۴۰۰۰ سی‌سی شش سیلندر را برای بومی‌سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور را با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساختند. در این پروژه ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور به دست آمد و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد.

فناوری در خدمت محرومان
شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، اساتید و نخبگان می توانند در رفع نیازهای فناورانه مناطق کمتربرخوردار مشارکت کنند. دبیرخانه برنامه ملی آبادیران از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، اساتید و نخبگان برای ارائه راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه در راستای رفع نیازهای فناورانه سازمان بهزیستی کشور دعوت می‌کند. این یک فرصت عالی برای ایشان است تا ضمن کمک به حل مشکلات اجتماعی، بازار خود را نیز گسترش دهند. در راستای این همکاری، سازمان بهزیستی نیازهای فناورانه خود را به دبیرخانه اعلام کرده است. لذا دبیرخانه برنامه ملی آبادیران با هدف توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و همچنین بهره‌مندی از نظرات اساتید، نخبگان و پژوهشگران، دعوت می‌کند تا گروه های مخاطب در ارائه راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه برای نیازهای سازمان بهزیستی مشارکت فعال داشته باشند.

هکرها در کمین گوشی‌های ایرانی
تازه‌ترین آمار سایت استاتیستا نشان می‌دهد بیش از۳۵درصد گوشی‌های هوشمند درایران به بدافزار آلوده هستند. این رقم در مقایسه با کشور‌های دیگربسیار بالاست و نشان می‌دهد کاربران ایرانی در معرض خطر بیشتری برای هک شدن و خطرشان قرار دارند.

تعداد متعددی برای این موضوع وجود دارد:
استفاده از فیلترشکن: فیلترشکن ها می‌توانند راه را برای ورود بدافزار به گوشی شما باز کنند.
نصب برنامه از منابع غیرمجاز: بسیاری از کاربران ایرانی برنامه‌ها را از منابع غیرمجاز مانند بازار‌های غیررسمی یا وبسایت‌ها دانلود می‌کنند. این برنامه‌ها ممکن است حاوی بدافزار باشند.
به‌روزرسانی نکردن سیستم‌عامل و برنامه‌ها: به‌روزرسانی‌ها می‌تواند حفره‌های امنیتی را توسط هکر‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، متوقف سازند. با این حال، بسیاری از کاربران ایرانی سیستم‌عامل و برنامه‌های خود را به‌روزرسانی نمی‌کنند.
عدم استفاده از آنتی‌ویروس: آنتی‌ویروس می‌تواند به شما در محافظت از گوشی‌تان در برابر بدافزار كمك كند. با این حال، بسیاری از کاربران ایرانی از آنتی‌ویروس استفاده نمی‌کنند.
برای مقابله با این مشکل، کاربران ایرانی می‌توانند کارهای زیر را انجام دهند:
 برنامه‌ها را فقط از منابع مجاز مانند گوگل‌پلی یا اپ‌استور دانلود کنید.
سیستم‌عامل و برنامه‌های خود را به‌روزرسانی کنید.
از آنتی‌ویروس استفاده کنید.
مراقب باشید روی چه لینک‌هایی کلیک کنید.
به هشدار‌های امنیتی توجه کنید.
دسترسی‌هایی که به برنامه‌ها می‌دهید، را با دقت انتخاب  کنید.
با رعایت این نکات ساده، می‌توانید امنیت گوشی را در برابر بدافزار‌ها افزایش دهید.علاوه بر این، باید نظارت بر برنامه‌ها در بازار‌های ایرانی افزایش یابد و استاندارد‌های لازم برای ورودبه این بازار‌هابه طوردقیق انجام شود.همچنین،آموزش و اطلاع‌رسانی به کاربران درموردخطرات بدافزار‌ها و محافظت ازآنها ضروری است.با همکاری همه، می‌توانیم ایران را به کشوری امن‌تر برای استفاده از اینترنت تبدیل کنیم.

گوگل، مدرس انگلیسی شما!
بخش جستجوی گوگل با قابلیت جدیدی به نام مجهز شد که به کاربران در یادگیری و تقویت مهارت‌های مکالمه زبان انگلیسی با استفاده از هوش مصنوعی کمک می‌کند. 
این قابلیت درحال حاضر برای علاقه‌مندان به زبان انگلیسی درآرژانتین، کلمبیا،هند، اندونزی، مکزیک و ونزوئلا در دسترس است و به زودی برای سایر نقاط جهان نیز عرضه خواهد شد.
«تمرین مکالمه»با مطرح کردن سوالات مکالمه‌ای و ارائه بازخورد به کاربران، به آنها کمک می‌کند تا از کلمات جدید در موقعیت‌های روزمره استفاده کنند و مهارت مکالمه خود را به مرور زمان ارتقا دهند.
این قابلیت روی پلتفرمی ساخته شده که گوگل اکتبر گذشته برای ارتقای مهارت‌های تلفظ زبان آموزان انگلیسی راه‌اندازی کرده بود. در نسخه قبلی، کاربران می‌توانستند تلفظ جملات را در یک زمینه خاص تمرین کنند و بازخورد مربوط به گرامر را دریافت کنند. اما «تمرین مکالمه» با افزودن بعد جدیدی از گفتگوی دو طرفه، این قابلیت را ارتقا می‌دهد.
ارائه این قابلیت جدید نشان می‌دهد گوگل ممکن است در حال آماده‌سازی خود برای رقابت با برنامه‌های محبوب یادگیری زبان مانند Duolingo و Babbel باشد. 
گوگل پیش از این نیز درسال۲۰۱۹با راه‌اندازی قابلیتی در بخش جستجو،به کاربران امکان داده بود تا تلفظ صحیح کلمات را تمرین کنند.با توجه به گسترش روزافزون استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف، به نظر می‌رسد که این فناوری نقش مهمی در آینده آموزش زبان ایفا خواهد کرد.
این روش برای چه اشخاصی مناسب است؟
هر کسی که می‌خواهد انگلیسی را بهتر بگوید، چه مبتدی باشد چه سطح متوسط ​​یا پیشرفته.کسانی که می‌خواهند برای سفر به خارج از کشور آماده شوند.کسانی که خجالت می‌کشند انگلیسی حرف بزنند و میخواند اعتماد به نفس‌شان را بیشتر کنند.
این قابلیت کجاست؟
فعلا فقط برای علاقه‌مندان به انگلیسی در آرژانتین، کلمبیا، هند، اندونزی، مکزیک و ونزوئلا در دسترس است.
ولی گوگل گفته است که روی آن کار می‌کنه تا به زودی برای همه دنیا عرضه شود.

خداحافظی با کد نویسی دستی
Infra Copilot، آینده برنامه‌نویسی    
مایکروسافت از Infra Copilot رونمایی کرد، ابزاری بر روی هوش مصنوعی که به برنامه‌نویسان در زمینه کدگذاری زیرساخت کمک می‌کند. این ابزار برای درک هدف پشت دستورات، کدهای دقیق و مرتبط را به زبان طبیعی تولید می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا زمان و خود را صرف فعالیت‌های مهم‌تر کنند. Infra Copilot همچنین برای ایجاد قطعات کدهای استاندارد در محیط‌های مختلف طراحی شده است.این ابزار جدید برای برنامه‌نویسی از Visual Studio Code و مجوز GitHub Copilot استفاده کند. برنامه نویسان افزونه Copilot را نصب کنند و از طریق PowerShell به دسترسی Infra Copilot پیدا کنند.مایکروسافت پیش از این GitHub Copilot Enterprise را نیز معرفی کرد که از کدهای مخزن و پایگاه دانش شرکت برای تولید کد و پاسخ به پرسش‌ها استفاده می‌کند.
Infra Copilot هوش مصنوعی را به دنیای برنامه‌نویسی زیرساخت می‌آورد.
این ابزار به تولید سریع کدهای دقیق و مرتبط کمک می‌کند.
Infra Copilot زمان و برنامه‌نویسان را آزاد می‌کند.
ابزار Visual Studio Code با مجوز GitHub Copilot در دسترس کاربران است.

Google Keep و Tasks یکپارچه شدند
مدیریت وظایف آسان‌تر از همیشه!

خبر خوش برای کاربران Google Keep! گوگل اعلام کرده است که یادداشت های Keep به برنامه Tasks منتقل می شود. این قابلیت در ماه‌های آینده در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
با این تغییر، وظایف به مرکز اصلی مدیریت همه امور و یادآوری‌ها تبدیل می‌شود و می‌توان آنها را در کنار سایر وظایف خود مشاهده، ویرایش و تکمیل کرد.
معمولا وظایف از مواردی برای مکان‌هایی مانند گوگل کیپ پشتیبانی نمی‌کند، اما می‌توان آنها را برای زمان یا مکان‌ها به هر یادداشتی اضافه کرد.
این ادغام، وظایف را به ابزاری کاربردی‌تر برای مدیریت امور بهره‌وری تبدیل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا نظم بیشتری به زندگی خود بدهید.
کاربرد:
یادداشت‌های Keep به وظایف منتقل می‌شود.
مدیریت آسان‌تر وظایف در یک برنامه واحد.
پشتیبانی از منابع بر زمان و مکان.
وظایف به ابزاری کاربردی برای مدیریت امور بهره‌وری تبدیل می‌شود.

ربات هوش مصنوعی چری به زودی به ایران می‌رسد
این ربات انسان نما مجهز به GPT-۴ است. کمپاینی خودروسازی چینی «چری» طی یک همکاری با شرکت AiMOGA دست به تولید یک ربات انسان‌نما مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی OpenAI زده است که می‌تواند در شوروم‌ها (مراکز فروش شرکت‌ها) فعالیت کند. همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، این ربات یک ربات فروشنده است که می‌تواند فروش شرکت را به طرز عجیبی افزایش دهد و این ربات در آینده قرار است در شوروم‌های این خودروساز خصوصی حضور پید کند.چری با همکاری کمپانی AiMOGA دست به توسعه رباتی برای استفاده در شوروم‌های فروش خودرو این شرکت زده که به مدل زبانی بزرگ GPT-۴ مجهز است. این ربات قرار است در آینده نزدیک در ایران نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

اندروید ۱۵: نجات چشمان شما 
در تاریکی مطلق!

اندروید ۱۵با قابلیت جدید برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش در تاریکی مطلق، به کمک چشمان شما می‌آید.
 اگر کسانی هستند که شب‌ها قبل از خواب با گوشی کار می‌کنند، این خبر برای شما بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود.
 همه می‌دانیم که خیره شدن به صفحه نمایش روشن در تاریکی می‌تواند به چشمان‌مان آسیب برساند.
 اندروید در حال حاضر دارای فیلتر نور آبی و روشنایی تطبیقی ​​است، برای تاریکی مطلق ولی این کافی نیست.
 اما با اندروید۱۵، این مشکل حل خواهد شد.
 اندروید۱۵به طور خودکار روشنایی صفحه نمایش را در تاریکی مطلق به کمترین حد ممکن می‌رساند تا از چشمان شما در برابر نور مضر محافظت کند.
 این ویژگی خاص خود را برای افرادی که از گوشی در رختخواب استفاده می‌کنند، بسیار مفید خواهد بود.
 افزون بر این، اندروید ۱۵ رابط کاربری قدیمی را برای روشنایی صفحه نمایش می‌دهد که از آن آسان‌تر استفاده می‌شود.
 با این ارتباط جدید، می‌توانید به سرعت به صفحه نمایش دسترسی پیدا کنید و آنها را با نیاز خود تنظیم کنید.
اگر از چشمان خود در هنگام استفاده از گوشی در تاریکی نگران نگران هستید، منتظر انتشار اندروید ۱۵ باشید!

اولین‌ایستگاه مصنوعی به OpenAI تحویل داده شد
جیسون هوانگ، اولین سیستم آنویدیا، درمراسمی نمادین، ایستگاه هوش مصنوعی مصنوعی DGX H۲۰۰ جهان رابه شرکت OpenAI تحویل داد. این‌ایستگاه قدرتمند که با فناوری HBM۳E کار می‌کند، از۱۴۱حافظه حافظه و ۴. ۸ ترابایت در پهنای باند بهره می‌برد و به گفته‌ شده، دو برابر سریع‌تر از نسل قبلی خود کار می‌کند. تحویل DGX H۲۰۰ به OpenAI نشان‌دهنده توسعه هوش مصنوعی و همکاری با پیشگامان این حوزه است. DGX H۲۰۰ برای پایه معماری Hopper ساخته شده است، اما آنویدیا زود به پردازنده‌های گرافیکی جدید Blackwell B۱۰۰/B۲۰۰ خواهد داد که عملکرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی را به طور قابل توجهی برای ارتقاء خواهد داد. این خبر برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به هوش مصنوعی بسیار هیجان‌انگیز است و نشان‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه است.

نظر شما