شناسهٔ خبر: 66379438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محرومیت‌زدایی از سیمای فارس؛ تشکیل قرارگاه تا بازدیدهای میدانی

شیراز - ایرنا - توانمندسـازی مناطق محروم و روسـتاها رویکردی برای خروج از بیکاری و فقر است که این مهم با اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در استان فارس در حال انجام است؛ رویکردی که با تشکیل قرارگاه آغاز شد و با پیگیری و بازدیدهای میدانی از طرح‌های در حال اجرا همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال ۱۴۰۰ بود که استاندار فارس در نخستین روز کاری خود با حضور در مناطق کمتر برخوردار شیراز پیشنهاد داد که برای رسیدگی بهتر و بیشتر به مناطق محروم، با همکاری دستگاه‌های متولی قرارگاه محرومیت‌زدایی در فارس راه‌اندازی شود.

استاندار فارس در این بازدید یکی از اهداف محرومیت‌زدایی را جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر دانست و اعلام کرد: تخصیص اعتبارات محرومیت‌زدایی فارس اهمیت دارد و با جدیت پیگیری می‌شود؛ این اعتبارات نباید از هیچ استان دیگری کمتر باشد.

تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی در فارس

بدین‌ترتیب قرارگاه محرومیت‌زدایی شیراز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ با هم‌افزایی سپاه، شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان آغاز به کار کرد.

فرماندار شیراز در نخستین نشست قرارگاه گفت: این قرارگاه به منظور اجرای دستورهای ررییس جمهور و تأکید استاندار فارس و با هدف گره گشایی از مشکلات مردم کم‌برخوردار و محرومیت‌زدایی از سیمای شهرستان تشکیل شده و برای تحقق اهداف آن محدوده روستاهای این شهرستان باید مشخص و توسط بخشداری‌ها و دهیاری‌ها پایش مستمر شود.

جلسات این قرارگاه به صورت مستمر در استان فارس تشکیل شد و ۱۹ دی ماه سال ۱۴۰۲ هم استاندار فارس در قرارگاه محرومیت‌زدایی شهر شیراز برای بار دیگر وظیفه دولت و حاکمیت را رفع محرومیت عنوان کرد و از داشتن برنامه برای جلوگیری از مهاجرت و محرومیت‌زدایی از محلات و نقاط دورافتاده شهری و روستایی بمنظور جلوگیری از مهاجرت سخن گفت.

او در این جلسه هشدار داد: اگر به موضوع جلوگیری از مهاجرت های جدید خصوصا به حاشیه شهرها توجه نشود، زمینه مهاجرت جدید را فراهم می‌کنیم؛ گرچه مسائل گذشته ممکن است مرتفع شود اما نگرانی‌ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت .

برگزاری جلسات قرارگاه در سال ۱۴۰۳

نخستین جلسه هیات‌رئیسه قرارگاه محرومیت‌زدایی و صیانت از سومین حرم اهل‌بیت(ع) در سال ۱۴۰۳ نیز با اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز و تعیین اعتبار و تکلیف هر دستگاه‌ در سند محرومیت‌زدایی مناطق کم برخوردار این کلانشهر برگزار شد.

در این جلسه ضمن بررسی آخرین وضعیت سند محرومیت‌زدایی بر همگرایی و اهتمام برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار تأکید شد.

فرماندار شیراز در این جلسه که راهبرد محرومیت‌زدایی از سطح این شهرستان را مورد بررسی قرار داد، گفت: باید برای رفع محرومیت از محلات این شهرستان اهتمام شود، ضمن اینکه مطابق سند تکلیف هر دستگاه مشخص باشد.

محرومیت‌زدایی از سیمای فارس؛ تشکیل قرارگاه تا بازدیدهای میدانی عنوان

بازدیدهای میدانی مستمر از پروژه‌های محرومیت‌زدایی

البته رویکرد محرومیت‌زدایی در استان فارس تنها به این قرارگاه و طرح موضوع در آن محدود نشد بلکه این رویکرد در سطح گسترده‌تری نیز دنبال شد و حتی سایر ارگان‌های مربوطه نیز تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این رویکرد را در مناطق مختلف استان عملیاتی کنند.

یکی از نهادهایی که نقش موثری در پیشبرد اهداف در حوزه محرومیت‌زدایی دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است که اخیراً هم برخی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها مورد بازدید مسئولان مربوطه در این نهاد قرار گرفته است.

در این بازدیدها وضعیت توسعه روستایی و پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرستان‌های فارس بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شده است.

بازنگری طرح های هادی سه روستای قیروکارزین

قیروکارزین که در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده از جمله شهرستان‌هایی است که پروژه‌های محرومیت‌زدایی در آن مورد بازدید مسئولان این شهرستان قرار گرفته است‌.

متولیان بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین در بازدید میدانی و جلسه کارشناسی بازنگری طرح‌های هادی روستاهای اسلام آباد، دشت شور و اطرویه شهرستان را بررسی کردند.

این نشست و بازدید با حضور مدیر و کارشناسان بنیاد مسکن، بخشداربخش افزر، مشاور طرح روستای شورا و دهیاری برگزار شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین که معتقد است بازنگری طرح‌های هادی زمینه توسعه دوچندان روستاها را فراهم می‌کند در این بازدید گفت: از همه ظرفیت‌های قانونی برای توسعه و محرومیت‌زدایی در این روستاها بهره‌گیری خواهد شد.

هادی نجفی با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه و محرومیت‌زدایی در روستاهای این شهرستان از پرداخت ۳۸۴ فقره تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بانک‌های عامل با اعتبار بالغ بر ۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در این شهرستان خبر داد.

او گفت: معرفی به بانک ۳۷۰ فقره جهت تسهیلات ۳۵میلیاردریالی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن با اعتبار ۱۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن در این شهرستان است.

نجفی اضافه کرد: همچنین بنیاد مسکن جهت تسهیلات متمم ۳۰۴ نفر را به بانک معرفی کرد و برای پرداخت ۳۶میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان به این متقاضیان تسهیلگری کرده است.

محرومیت‌زدایی از سیمای فارس؛ تشکیل قرارگاه تا بازدیدهای میدانی

روند اجرای مسکن هزار واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهر خرامه

همچنین اخیرا روند اجرای مسکن هزار واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهر خرامه با هدف محرومیت‌زدایی مورد بازدید مسئولان این شهرستان که فاصله ۸۲ کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده قرار گرفته است‌.

مدیر بنیاد مسکن خرامه در خصوص روند پروژه‌های نهضت ملی مسکن گزارشی ارائه داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته روند احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در این شهرستان در فازهای مختلف با پیشرفت مناسب در حال اجرا است.

اصغر ایزدی از پالایش و تعیین تکلیف پرونده ۲هزار و ۷۰۰ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن دراین شهرستان خبر داد و افزود: در فاز نخست اجرای این طرح با تخصیص زمین به ۱۶۰ نفر از واجدین شرایط در زمینی به مساحت چهار هکتار روبروی مصلی نماز جمعه کار نهصت ملی مسکن وارد فاز اجرایی شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه اضافه کرد: پرداخت تسهیلات در بانک مسکن خرامه به میزان بالغ بر۳۸۰میلیارد ریال و پیگیری اجرای شبکه های آب و گاز ︎ از دیگر اقدامات در فاز نخست طرح بود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه از اجرای فاز ۲ این طرح خبر داد و گفت: تخصیص زمین به ۸۸۰ نفر از متقاضیان واجد شرایط در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار از جمله عملکردهای بنیاد مسکن در فاز دوم است.

به گفته وی، در اجرای قانون جهش تولید مسکن در شهر خرامه با پیگیری‌های مستمر سازمان‌های راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، فرمانداری، شهرداری، شورای شهر خرامه، بانک مسکن و ادارات خدمات‌رسان اقدامات مؤثری در این مرحله انجام شده است.

ایزدی ادامه داد: ساخت واحدهای مسکونی با جدیت و تحت لوای تصمیمات شورای مسکن شهرستان در دست ساخت است و همچنین تأمین اعتبار به منظور پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی به ازای هر واحد ۵۵۰ میلیون تومان در بانک مسکن و تسهیلات مسکن روستایی (به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان در بانک صادرات در دست پیگیری است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه یادآور شد: تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی پس از صدور اسناد قطعات تخصیص شده توسط اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان و انجام امور بانکی و اجرای واحد مسکونی توسط متقاضیان بر اساس پیشرفت ساخت به حساب متقاضی واریز خواهد شد.

وی افزود: برابر قانون و با عنایت به بند ۱۲ ماده ۹ قرارداد اجاره عرصه قطعه تخصیصی در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری امتیاز، خرید و فروش قطعه به هر نحو خلاف مقررات است و با معامله‌کنندگان بر اساس ماده ۱۱ قرارداد برخورد و نسبت به فسخ قرارداد واگذاری اقدام خواهد شد.

ایزدی اضافه کرد: در این ارتباط دفاتر اسناد رسمی و مشاورین املاک دخالت‌کننده و مؤثر در معامله تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت، افرادی هم که عملیات احداث را شروع نکرده‌اند اخطار پیامکی برای آنها ارسال شده است.

به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه، افراد از زمان تخصیص زمین باید بر اساس برنامه‌زمانبندی که به امضا متقاضی رسیده عملیات ساخت را انجام دهند و در صورت تأخیر در شروع و تکمیل ساخت حذف و امتیاز به متقاضیان دیگر که در لیست انتظار بودند واگذار خواهد شد و مبلغ پرداختی به حسابشان عودت داده می‌شود.

محرومیت‌زدایی از سیمای فارس؛ تشکیل قرارگاه تا بازدیدهای میدانی

آغاز عملیات اجرای آسفالت معابر روستای آغصه شهرستان گراش

یکی از مهمترین رویکردها برای محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی بهسازی و اجرای آسفالت معابر در این مناطق است؛ در حال حاضر اجرای آسفالت معابر روستای آغصه شهرستان گراش در حال انجام است؛ شهرستانی که در فاصله حدود ۳۶۵ کیلومتری شیراز واقع شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان گراش از آغاز عملیات اجرای آسفالت معابر روستای آغصه این شهرستان خبر داد و گفت: این روستا از توابع بخش اَرَد شهرستان گراش است.

ابوذر آقایی اجرای این طرح را زمینه‌ساز کاهش مهاجرت‌ها و افزایش انگیزه ماندگاری روستاییان دانست و افزود: بنیاد مسکن از همه ظرفیت‌های قانونی برای پیشبرد طرح‌های عمران روستایی بهره‌گیری می‌کند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان گراش با ارائه گزارشی از روند توسعه روستایی اضافه کرد: عملیات آسفالت روستاهای فداغ، محمد زینا، لب اشکن، خلیلی، بشیر آباد، کنگ و ریشه و زینل‌آباد جمعا به متراژ ۲۲ هزار و ۹۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال نیز در این شهرستان انجام شده است.

وی همچنین از انجام عملیات بیس روستاهای زینل آباد، کنگ و ریشه لب‌اشکن و خلیلی جمعاً به متراز ۱۳ هزار و ۳۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال خبر داد.

کارگاهی آموزشی برای هم‌افزایی و تسهیل‌گری طرح نهضت ملی مسکن

برخی مسئولان معتقدند پیشبرد امور در حوزه محرومیت‌زدایی و ساخت مسکن نیاز به افزایش دانش نیروهای فعال در این عرصه دارد؛ بر همین اساس دوره آموزش تسهیلگران طرح نهضت ملی مسکن فارس با هدف هم‌افزایی و مرور شرح وظایف نیروهای خدمات نهضت ملی مسکن و تسهیلگران پروژه‌های نهضت ملی تحت مدیریت بنیاد مسکن برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی مدیرکل بنیاد مسکن فارس،معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن فارس، مدیران شهرستان‌های مرتبط با طرح، کارشناسان مسئول و کارشناسان حوزه مسکن شهری حضور داشتند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس که بر این باور است فرصت‌های بی‌بدیلی از محل نهضت ملی مسکن برای توسعه و تأمین مسکن متقاضیان فراهم شده با حضور در این دوره آموزشی گفت: این کارگاه آموزشی در سراسر استان فارس بصورت آموزشی توجیهی برگزار شد.

سید علیرضا حمیدی در خصوص وضعیت پروژه‌های نهضت مسکن روستایی در مناطق مختلف استان افزود: در حال حاضر پروژه نهضت مسکن روستایی در روستای سجادیه گیاهزار شهرستان شیراز آغاز شده، کلنگ ساخت واحد مسکونی نهضت روستایی در روستای گیاه‌زار در دور دوم سفر ریاست جمهوری به فارس به زمین زده شد و اکنون زمین اجرای طرح، تملک و به روستا الحاق شده است.

حمیدی ادامه داد: ۳۶۰ قطعه مسکونی در این سایت پیش‌بینی شده که به زودی ساخت واحدهای مسکونی آغاز می‌شود.

وی همچنین گزارشی از اجرای طرح نهضت ملی مسکن اکباتان شیراز در شهر صدرا ارائه داد و گفت: روند پیشرفت این پروژه بسیار امید بخش است، سه هزار و ۱۵۲ واحد مسکونی در ۳۸ هکتار زمین و ۱۴۱ واحد با اسلکت بتنی در این طرح در حال ساخت است و مجموع این پروژه ۲۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اگرچه نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده اما هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

نظر شما