شناسهٔ خبر: 66378832 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بررسی گلکسی A15 5G: آیا گوشی ارزان سامسونگ ارزش خرید دارد؟

صاحب‌خبر -

با بررسی گلکسی A15 5G به عملکرد فنی، دوربین، کیفیت ساخت و شارژدهی آن پی خواهید برد. آیا گلکسی ای ۱۵ فایوجی گزینه خوبی برای خرید است؟

اواخر سال گذشته بود که سامسونگ یک گوشی ارزان قیمت و جذاب به‌نام گلکسی A15 5G را روانه بازار کرد. دستگاهی که آمده تا تمام رقبای چینی را کنار زده و سامسونگ را پادشاه گوشی‌های اقتصادی بازار کند. به‌همین بهانه در اینجا نگاه نزدیک‌تری به این گوشی خواهیم انداخت و با بررسی گلکسی A15 5G خواهیم فهمید که آیا این گوشی ارزان، ارزش خرید را دارد یا خیر؟

نقد و بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ

در این مقاله به نقد و بررسی گوشی گلکسی ای ۱۵ فایوجی سامسونگ خواهیم پرداخت. از طراحی و نمایشگر گرفته تا سخت افزار و عملکرد فنی، وضعیت باتری و سرعت شارژ، دوربین و هرآنچه لازم است از این گوشی بدانید خواهیم پرداخت. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

بررسی گلکسی A15 5G بررسی گلکسی A15 5G

فهرست مطالب بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ:

  • طراحی و نمایشگر
  • مشخصات فنی و سخت‌افزار
    • جدول مشخصات فنی
  • رابط کاربری
  • دوربین‌ها
  • بهترین گوشی‌های جایگزین گلکسی A15 5G

طراحی و نمایشگر

اگرچه بدنه گلکسی A15 5G تماما از پلاستیک ساخته شده و در همان نگاه اول متوجه این موضوع می‌شوید، اما طراحی زیبا و چشم‌نواز آن شما را غافلگیر خواهد کرد. این گوشی هوشمند میان‌رده از همان زبان طراحی ساده خانواده‌ی گلکسی S24 بهره می‌برد. پنل پشتی با روکش مات، سه لنز دوربین به صورت مجزا و فریم صاف، ظاهری مدرن و امروزی به A15 5G بخشیده است. برخلاف بسیاری از گوشی‌های اقتصادی که بدنه براقی دارند و به راحتی لکه‌ها را جذب می‌کنند، روکش مات A15 5G کم‌‌تر کثیف می‌شود و حس خوبی هنگام در دست گرفتن به کاربر القا می‌کند. در ضمن، وزن و استحکام این گوشی خیال شما را از بابت کیفیت ساخت آن راحت می‌کند.

بررسی گلکسی A15 5G بررسی گلکسی A15 5G

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور روی لبه سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند و کمی بیرون‌ زده هستند که باعث می‌شود به راحتی با انگشت احساس شوند. حسگر اثر انگشت نیز درون دکمه پاور تعبیه شده است. شاید سرعت این حسگر به پای گوشی‌های گران‌قیمت‌تر نرسد، اما عملکرد قابل اطمینانی دارد. هر دو دکمه از جنس پلاستیک هستند ولی در عین حال احساس استحکام خوبی را منتقل می‌کنند. در لبه پایینی گوشی، شاهد حضور یک بلندگوی منفرد هستیم که برای گوش دادن به موسیقی چندان ایده‌آل نیست و حتی برای مکالمه هم باید صدای آن را تا انتها زیاد کنید.

بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ

اما برگ برنده اصلی گلکسی A15 5G، صفحه‌نمایش آن است. سامسونگ که پیش‌تر در زمینه نمایشگر گوشی‌های میان‌رده صرفه‌جویی می‌کرد، در نسخه 5G گلکسی ای ۱۵ سنگ‌تمام گذاشته است. این گوشی به یک صفحه‌نمایش 6.5 اینچی OLED مجهز شده که رنگ‌های زنده و مشکی‌های عمیقی را به تصویر می‌کشد.

بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ

کیفیت این نمایشگر به‌طور قابل توجهی از پنل LCD نسل قبلی یعنی گلکسی A14 5G بهتر است. البته از نظر وضوح و روشنایی به پای نمایشگرهای سری S24 نمی‌رسد، اما با توجه به قیمت، رزولوشن 1080p و روشنایی 800 نیت کاملاً رضایت‌بخش است. حتی در نور نسبتاً شدید بیرون از منزل هم می‌توانید به راحتی از این گوشی استفاده کنید. همچنین، نرخ تازه‌سازی 90 هرتز باعث می‌شود اسکرول کردن و انیمیشن‌ها نرم و روان به نظر برسند.

بررسی گلکسی A15 5G بررسی گلکسی A15 5G

بررسی گلکسی A15 5G

با وجود کیفیت خوب پنل، نحوه جای‌گیری آن در بدنه کمی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر به‌خصوص لبه پایین، ضخیم هستند که شبیه به نمایشگرهای LCD است. همچنین، بریدگی بالای نمایشگر به شکل قطره اشک برای جای‌گذاری دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی تعبیه شده است. در گوشی‌های گران‌قیمت‌تر، شاهد استفاده از حفره‌های درون صفحه‌نمایش هستیم که باعث می‌شود حاشیه کمتری داشته باشند.

در گجت نیوز بخوانید:
نکات مهمی که باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A15 بدانید مقایسه گلکسی A15 و A14 5G؛ کدام گوشی اقتصادی سامسونگ را بخریم؟ مقایسه گلکسی A15 و A25 سامسونگ؛ کدام گوشی ارزان قیمت، ارزش خرید بیشتری دارد؟

مشخصات فنی و سخت‌افزار

گلکسی A15 5G از تراشه مدیاتک Dimensity 6100 پلاس بهره می‌برد که توانایی خوبی دارد. این تراشه ۸ هسته‌ای است، اما برخلاف مدل‌های گران‌تر، تنها دو هسته از آن از نوع سریع‌تر (Cortex-A76) هستند. شش هسته باقی‌مانده کم‌مصرف ولی کندتر بوده و از نوع A55 خواهند بود. با این حال، بررسی گلکسی A15 5G نشان می‌دهد که گوشی ارزان قیمت سامسونگ برای انجام کارهای روزمره مثل پیام‌رسانی، وب‌گردی و استفاده‌های معمولی مناسب است. این گوشی به اندازه‌ای سریع است که بتوان از صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی آن برای اسکرول روان در رابط کاربری لذت برد. همچنین می‌توانید بازی‌های ساده را اجرا کنید، اما انجام بازی‌های سنگین‌تر سه‌بعدی یا مالتی‌تسکینگ همزمان، توان این گوشی را به ‌شدت تحت فشار قرار می‌دهد و ممکن است کمی لگ مشاهده شود.

بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ

بررسی گلکسی A15 5G

اگرچه A15 5G سریع‌ترین گوشی بازار نیست، اما عملکرد به اندازه کافی خوب را ارائه می‌دهد که با یک بار شارژ تا مدت زیادی شما را همراهی می‌کند. باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن به راحتی می‌تواند تا دو روز دوام بیاورد. حتی با کمی صرفه‌جویی در مصرف باتری، امکان استفاده سه روزه از آن نیز وجود دارد. سرعت شارژ A15 5G معادل ۲۵ وات است که برای یک گوشی اقتصادی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. شارژ کامل باتری حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد، اما در جعبه گوشی خبری از شارژر نیست. بنابراین در صورت نیاز، باید آداپتور شارژ را جداگانه تهیه کنید.

جدول مشخصات فنی

در زیر جدول مشخصات فنی گلکسی ای ۱۵ و ای ۱۴ را در کنار یکدیگر ببینید تا بیشتر متوجه تغییرات نسل جدید شوید.

مشخصات سامسونگ گلکسی A15 5G سامسونگ گلکسی A14 5G
تراشه مدیاتک دایمنسیتی 6100 پلاس مدیاتک دایمنسیتی 700
نوع صفحه نمایش امولد 90 هرتزی ال سی دی 90 هرتزی
اندازه صفحه نمایش 6.5 اینچ 6.6 اینچ
رزولوشن صفحه نمایش 2340 در 1080 پیکسل 2408 در 1080 پیکسل
حافظه رم 4 گیگابایت 4 گیگابایت
حافظه داخلی 128 گیگ 64 گیگ
باتری 5000 میلی آمپر ساعت 5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ 25 وات سیمی 15 وات سیمی
پورت‌ها
  • USB-C
  • جک 3.5 میلیمتری هدفون
USB-C
پشتیبانی از سیم کارت دو سیم کارت نانو دو سیم کارت نانو
سیستم عامل
  • اندروید 14
  • رابط کاربری وان یو آی 6
  • اندروید 14
  • رابط کاربری وان یو آی
دوربین پشت
  • 50 مگاپیکسلی f/1.8
  • 5 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 2 مگاپیکسلی ماکرو
  • 50 مگاپیکسلی f/1.8
  • 2 مگاپیکسلی f/2.4
  • ماکرو 2 مگاپیکسلی f/2.4
دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی f/2.0 13 مگاپیکسلی f/2.0
اتصال سلولار
  • 4G LTE
  • Sub-6 5G
  • LTE
  • 5G
ابعاد 160.1 در 76.8 در 8.4 میلیمتر 167.7 در 78 در 9.1 میلیمتر
وزن 200 گرم 240 گرم
استاندارد IP خیر خیر
رنگ‌بندی
  • آبی
  • مشکی
  • آبی کمرنگ
  • زرد
  • مشکی
  • سبز
  • نقره‌ای

رابط کاربری

رابط کاربری گلکسی A15 5G اندروید ۱۴ گوگل را اجرا می‌کند، اما با نگاه اولیه شاید متوجه آن نشوید. این نسخه از اندروید زیر لایه ضخیمی از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ به نام One UI 6 پنهان شده است. اگر پیش از این از گوشی‌های سامسونگ استفاده کرده‌اید، کار با این گوشی هم برایتان آشنا خواهد بود. رابط کاربری آن نسبتاً خلوت است و خبری از افزونه‌های اضافی برای هوش مصنوعی، قلم لمسی و سایر قابلیت‌هایی که در گوشی‌های گران‌تر سامسونگ وجود دارد نیست. همچنین رابط کاربری آن از تم‌های پویای Material You به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند.

بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ

البته نباید فراموش کرد که سامسونگ تمایل دارد برنامه‌های زیادی را در رابط کاربری خود جای دهد، از جمله برنامه‌های استریم ویدیو، تقویم، ردیاب سلامتی، خرید و موارد دیگر. برنامه‌های مایکروسافت مانند لینکدین و اوت‌لوک نیز به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند. البته اگر از هیچ‌کدام از این برنامه‌ها استفاده نمی‌کنید، حذف یا غیرفعال کردن همه آن‌ها کمی وقت‌گیر خواهد بود.

نرم‌افزار این گوشی به مرتبی رابط کاربری Pixel گوگل یا سادگی رابط کاربری My UX موتورولا نیست، اما پشتیبانی بلندمدت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. اکثر گوشی‌های اقتصادی تنها چند به‌روزرسانی دریافت می‌کنند، اما سامسونگ وعده چهار سال به‌روزرسانی کامل سیستم‌عامل به همراه یک سال اضافی وصله‌های امنیتی را بعد از آن می‌دهد.

بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ بررسی گلکسی A15 5G سامسونگ

در حال حاضر، هیچ سازنده دیگری چنین پشتیبانی طولانی‌مدتی را برای یک گوشی اقتصادی ارائه نمی‌کند. این مورد حتی نسبت به گلکسی A14 5G که تنها دو به‌روزرسانی کامل سیستم‌عامل دریافت می‌کند (یکی باقی‌مانده)، یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

دوربین‌ها

طبیعتاً انتظار نداریم یک گوشی ۲۰۰ دلاری دوربین‌های خارق‌العاده‌ای داشته باشد و بررسی گلکسی A15 5G نیز نشان می‌دهد که چنین نیست. اما با در نظر گرفتن قیمتش، این گوشی دوربینی فراتر از حد انتظار را برای یک گوشی اقتصادی ارائه می‌دهد. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی آن تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی با رنگ‌های کمی اشباع‌شده ثبت می‌کند، اما جزئیات در محیط‌های پرنور مناسب است.

بررسی گلکسی A15 5G بررسی گلکسی A15 5G

بررسی دوربین گلکسی A15 5G

ثبت نوردهی در این دوربین کمی طولانی است و به همین دلیل، گرفتن عکس از سوژه‌های متحرک دشوار می‌شود. همچنین در محیط‌های کم‌نور نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با یک عکس به نتیجه دلخواه برسید.

عملکرد دوربین در شب به ‌شدت ضعیف است. در محیط‌هایی با نورپردازی متنوع نیز متوجه خواهید شد که محدوده دینامیکی (دامنه قابل تشخیص نور) A15 5G نسبت به گوشی‌های گران‌تر پایین‌تر است. اما باز هم تکرار می‌کنdم با در نظر گرفتن قیمت، این دوربین عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد، به شرطی که انتظار معجزه در شرایط نوری سخت را نداشته باشید.

بررسی دوربین گلکسی A15 5G بررسی دوربین گلکسی A15 5G
حالت Night Mode
بررسی دوربین گلکسی A15 5G بررسی دوربین گلکسی A15 5G
حالت معمولی


حسگر فوق‌عریض ۵ مگاپیکسلی این گوشی هم چندان کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌دهد، اما با توجه به اینکه گلکسی A14 5G مدل ۲۰۲۳ تنها یک حسگر تشخیص عمق داشت، از وجود آن در A15 5G استقبال می‌کنیم. جزئیات ثبت شده توسط این حسگر چندان زیاد نیست، بنابراین نباید انتظار داشته باشید بتوانید عکس‌های گرفته شده با آن را crop کنید. با این حال، برای عکاسی از مناظر یا گروه‌های پرجمعیت در محیط‌های پرنور مناسب است.

بررسی گلکسی A15 5G بررسی گلکسی A15 5G

دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی نیز امسال بدون هیچ تغییری از A14 5G به این مدل راه یافته است. به دلیل جزئیات بسیار کم، همچنان استفاده از آن توصیه نمی‌شود. دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی نیز تفاوتی با نسل قبل ندارد. این دوربین از سوژه‌ها عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد، اما جزئیات پس‌زمینه به ‌شدت نرم و تار به نظر می‌رسد. در نهایت به قابلیت فیلم‌برداری این گوشی می‌رسیم که عملکرد متوسطی دارد و کیفیت آن فراتر از ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه نیست. برای داشتن کلیپ‌های روان‌تر، وجود قابلیت فیلم‌برداری با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه حس می‌شد.

بهترین گوشی‌های جایگزین گلکسی A15 5G

اگر به دنبال جایگزینی برای گلکسی A15 5G سامسونگ هستید، گزینه‌های مختلفی با توجه به نیازها و بودجه شما در بازار وجود دارد.

۱. موتو جی پاور ۲۰۲۴

گوشی موتو جی پاور ۲۰۲۴ از پردازنده سریع‌تر مدیاتک به‌همراه رم دو برابری و یک نمایشگر بزرگ‌تر بهره می‌برد. از نظر قیمتی نیز این دو در یک سطح قرار دارند.

۲. سامسونگ گلکسی A25 5G

گلکسی A25 5G نیز همان نرم افزار قابل قبول و پشتیبانی نرم‌افزاری شگفت‌انگیز گلکسی A15 5G را دارد؛ اما در این حال از یک نمایشگر روشن‌تر OLED، حافظه بیشتر و پردازنده اگزینوس سریع‌تر بهره می‌برد. البته این امکانات پیشرفته‌تر باعث شده قیمتش هم به‌طبع بیشتر باشد.

۳. سامسونگ گلکسی A14 5G

نسل قبلی ای ۱۵، یعنی گلکسی ای ۱۴ فایوجی نیز همچنان محصول جذابی است. گرچه این گوشی کمی کندتر عمل می‌کند و به یک نمایشگر LCD به‌جای پنل مدرن OLED در نسل جدید مجهز شده، اما همچنان یک بروزرسانی بزرگ اندرویدی و سه بروزرسانی امنیتی دیگر تا پر شدن چوب خط پشتیبانی از آن باقی مانده است و این یعنی می‌توانید همچنان آن را هم انتخاب کنید.

نظر شما