شناسهٔ خبر: 66377562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهارمحال و بختیاری در اکسپو ۲۰۲۴ چه ظرفیت‌هایی برای معرفی دارد؟

شهرکرد- ایرنا- ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) تا ۱۲ اردی‌بهشت‌ماه جاری با حضور بیش از ۲ هزار شرکت تجاری برای شناخت توانمندی کالاهای تولیدی ایران در تهران در حال برگزاری است و فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی چهارمحال و بختیاری توانمندی صادراتی و سرمایه‌گذاری این استان را در معرض دید قرار داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری در ۲ بخش تولید ماهیان سردآبی و بادام دارای زنجیره ارزش راهبردی است و این ۲ زنجیره نقش مهمی در معرفی استان در حوزه صادرات مواد غذایی دارد.

اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی مناسب برای استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری است که ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند اما به دلایل مختلف این ظرفیت‌ها معرفی نشده است یا شناخته شدن نیست.

استاندار چهارمحال و بختیاری برگزاری این رویداد مهم اقتصادی را فرصت مطلوبی برای جذب سرمایه‌گذاران و معرفی محصولات صادراتی استان عنوان کرد.

غلامعلی حیدری روز یکشنبه در نشست شورای اطلاع‌رسانی بر توجه ویژه بر بخش کالاهای صادرات محور تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و کالاهای صادراتی استان در این رویداد بین‌المللی نقش‌آفرین باشند.

رایزنی مسوولان چهارمحال و بختیاری با تجار خارجی

چهارمحال و بختیاری در اکسپو ۲۰۲۴ چه ظرفیت‌هایی برای معرفی دارد؟

در زمان برگزاری این رویداد مهم اقتصادی، نشست‌های دو طرفه میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور مدیران اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان چهارمحال و بختیاری از مهمترین برنامه‌های غرفه چهارمحال و بختیاری در رویداد بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۴ است.

در روز نخست این رویداد، هیات‌های تجاری از کشورهای روسیه، آفریقای جنوبی و مغولستان در غرفه چهارمحال و بختیاری در زمینه صادرات مواد غذایی از جمله ماهی، گوشت و مواد بهداشتی با مسوولان استان دیدار و رایزنی کردند.

رایزنی‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذاران انجام شد

معاون امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده است پیش‌بینی می‌شود تفاهم‌نامه‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری بیش از ۶ میلیون دلار با سرمایه‌گذاران روسی به نتیجه برسیم.

محمد کاظم منزوی خاطر نشان کرد: در صورت انعقاد تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران خارجی، آنان از هفته آینده وارد چهارمحال و بختیاری می‌شوند.

چهارمحال و بختیاری در اکسپو ۲۰۲۴ چه ظرفیت‌هایی برای معرفی دارد؟

مسوول دبیرخانه ملی طرح توسعه زنجیره‌های راهبردی وزارت کشور با اشاره به ظرفیت های چهارمحال و بختیاری در تولید صنایع دستی گفت: پیگیری برای جهانی شدن شهرکرد به‌عنوان «شهر ملی نمد» در دستور کار قرار گیرد.

فرهاد کیارسی روز شنبه در حاشیه بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری در اکسپو ۲۰۲۴ تاکید کرد: نمد یک محصول صادرات‌محور قابل استفاده در خودرو و کالایی قابل مصرف در تولیدات مختلف است.

وی شبکه‌سازی ظرفیت‌های استانی در حوزه محصولات نمدی را ضروری دانست و افزود: تلاش برای ارتقای ساختار حکمرانی و هم‌افزایی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به تعریف زنجیره ارزش گفت: تقویت زیرساخت‌های لازم برای حضور محصولات در بازار رقابت صادراتی از مهمترین و آخرین ایستگاه تعریف شده در زنجیره ارزش است.

سعید عباسی در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با بیان اینکه ارائه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ازمهمترین اهداف نمایشگاه اکسپو ایران است، افزود: تعریف زنجیره ارزش با هدف شناخت ظرفیت‌های ملی و معرفی قابلیت‌های استانی براساس مطالعه اسناد بالادستی از مهمترین راهبردهای تعریف شده برای زنجیره ارزش به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: براساس قابلیت‌های چهارمحال و بختیاری بادام و آبزیان از زنجیره‌های ارزش اولویت‌داری است که به وزارت کشور و دبیرخانه مرکزی معرفی و پس از بحث و بررسی در شورای ملی مهر تاییدی به پیشنهاد استان گذاشته شده است.

۳۰ محصول چهارمحال و بختیاری برای صادرات

چهارمحال و بختیاری در اکسپو ۲۰۲۴ چه ظرفیت‌هایی برای معرفی دارد؟

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: توانمندی‌های صادراتی، صنعتی، زنجیره‌های ارزش و اولویت‌های سرمایه‌گذاری این استان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) ارائه شد .

فضل‌الله رحمتی در گفت و گو با ایرنا افزود: این استان سال گذشته با هدف شناخت مقاصد صادراتی، معرفی گروه‌های کالایی و تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) حضور یافت که منجر به جهش صادراتی در استان شد.

وی با اشاره به حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) افزود: در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۲ هزار شرکت تجاری تلاش می‌شود مشتریان و هدف‌های جدید صادراتی برای محصولات این استان شناسایی شود.

رحمتی به حضور ۴۱ شرکت تولیدی محصولات صادراتی و دارای استانداردهای جهانی در ۶ گروه کالایی از چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: به‌همین منظور میز توانمندی‌های صادراتی در غرفه زنجیره ارزش استان در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفت تا بتوان از این طریق توانمندی صادراتی استان را به بازرگانان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ از ۸۰ کشور دنیا ارائه کرد.

وی یادآور شد: ۶ واحد و شرکت تولیدی چهارمحال و بختیاری برای حضور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) به‌صورت مستقیم دارای غرفه‌های مجزا هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: همچنین ۲۰ محصول دارای امکان افزایش تولید در بازارهای صادراتی انتخاب شده است تا در غرفه ارائه توانمندی‌های صادراتی به‌صورت مستقیم به بازرگانان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ ارائه شود تا با آنان وارد مذاکره شویم.

وی گفت: حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو باعث معرفی محصولات استان، شناسایی و جذب مشتری‌های جدید، افزایش مقصدهای صادراتی و تنوع‌بخشی به گروه‌های کالایی می‌شود.

رحمتی برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو را شامل ۲ بخش حاکمیتی و خصوصی اعلام و تاکید کرد: در بخش حاکمیتی در غرفه ۴۱ تمامی استان‌ها دارای غرفه هستند و هر غرفه دارای سه بخش شامل زنجیره‌های ارزش استان، فرصت‌های سرمایه گذاری و ظرفیت‌های صادراتی است که اداره‌کل صنعتف معدن و تجارت استان مسئولیت جایگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برعهده دارد.

با افزود: چهارمحال و بختیاری در گذشته به‌عنوان یک استان صنعتی و صادرات‌محور شناخته نمی‌شد اما امروز به‌واسطه تحولات و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صادراتی دارای ۳۰ محصول صادرات‌محور است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری به رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم‌خانگی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: خوراک آبزیان، شیرخشک، اسکیم، پودر بستنی، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کف‌پوش از نمد، سیمان، کیلنکر، سنگ ساختمانی، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، سیلندر گاز، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی این استان به‌شمار می‌رود.

وی یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری را نبود خط ریلی دانست و یادآور شد: با توجه به فاصله جغرافیایی این استان با مرزهای کشور و بالا بودن هزینه حمل‌ونقل اُمید می‌رود با همت مسئولان این زیرساخت مهم و اساسی در بخش اقتصادی استان فراهم شود.

رحمتی یکی دیگر از مشکلات چهارمحال و بختیاری را فعال نبودن منطقه ویَژه اقتصادی دانست و اظهار داشت: فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کمک مهمی به صادرات محصولات استان می‌کند.

چهارمحال و بختیاری در اکسپو ۲۰۲۴ چه ظرفیت‌هایی برای معرفی دارد؟

به گزارش ایرنا،ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی(ایران اکسپو) با هدف ارائه آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و صنعتی و فرصت آشنایی و مذاکره تجار و بازرگانان خارجی با شرکت‌های صادراتی ایرانی به مدت پنج روز با حضور ۲۰۰۰مهمان خارجی از ۸۰ کشور و ۱۲گروه کالایی از جمله محصولات دانش‌بنیان، فولاد، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی، پتروشیمی، ساختمان، صنایع دستی، خدمات فنی و مهندسی از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود

نظر شما