شناسهٔ خبر: 66377414 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فرهادی:

مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش

علی قدمی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۳ بسیاری از چالش‌هایی که به واسطه کمبود معلم داشتیم برطرف خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پیگیری املاک آموزش و پرورش گفت: با پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش ۶ هزار سند مالکیت برای املاک آموزش و پرورش صادر شده است. بیشترین اسناد صادر شده برای املاک استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کردستان بوده است که هر سه استان هم از استان‌های مرزی ما هستند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: این موضوع نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش در پیگیری ۶۰۰۰ سند مالکیت بیشتر به استان‌های مرزی و کمتر برخوردار توجه داشته است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۳ بسیاری از چالش‌هایی که به واسطه کمبود معلم داشتیم برطرف خواهد شد و مهر ۰۳ مهر ماه آرامی خواهیم داشت و به جای دغدغه کمبود معلم باید از این پس به دنبال رشد کیفیت معلم باشیم.

فرهادی با بیان اینکه به افزایش تعداد کلاس‌های درس و کاهش تراکم کلاس‌ها هم وزارت آموزش و پرورش توجه زیادی داشته است؛ گفت: با پیگیری‌ها و اقدامات جهادی سازمان نوسازی مدارس، ۸۰ درصد مدارس کشور تراکم کمتر از ۳۵ نفر و ۴۷ درصد مدارس تراکمی کمتر از ۲۶ نفر دارند؛ همچنین ۴۷ درصد از کلاس‌های مقطع ابتدایی کمتر از ۲۶ نفر دانش آموز دارند و این نشان می‌دهد در خصوص کاهش کلاس‌های با تراکم بالا وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته به خوبی عمل کرده است.

فرهادی تاکید کرد: کمتر از ۲ درصد مدارس ابتدایی در مرز تراکم ۴۰ نفره هستند که امیدواریم با ادامه نهضت مدرسه سازی دیگر شاهد کلاس‌های درس بالای ۳۵ نفر نباشیم.

وی با اشاره به نهضت مدرسه سازی در مناطق کمتر برخوردار گفت ۲۴ هزار دانش آموز داریم که در مدارس عشایری درس می‌خوانند که با پیگیری دولت و شخص وزیر هیچ بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم.

فرهادی با اشاره به لزوم توجه به مسائل معیشتی فرهنگیان گفت: آئین‌نامه پیشنهادی تشکیل سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان تدوین شد و به دولت ارسال شده و در دستور کار هیئت دولت است. تلاش داریم با استفاده بهتر و بهره‌وری بالاتر از امکانات آموزش و پرورش، ناظر بر سند تحول، به رفاه و معیشت معلم بیشتر توجه کنیم.

فرهادی به لزوم توجه به سلامت روان معلمان تازه استخدام شده هم اشاره کرد و گفت: برای همه معلمان خصوصاً معلمان تازه استخدام شده، پرونده سلامت صادر شده است؛ همچنین برای پذیرش معلمان جدید در کانون‌های ارزیابی استخدامی، معلمان را بررسی کردیم و مهارت گفتاری، رفتاری، روحیات مورد نیاز برای معلمان و شخصیت و… بررسی می‌شود تا معلمانی با شخصیت، آرام و صبور وارد آموزش و پرورش شوند.

فرهادی تاکید کرد: تمام معلمانی که مدارک خود را برای رتبه بندی ارسال کرده بودند، در رتبه بندی قرار گرفته اند. برای آموزش و پرورش رتبه‌بندی نه فقط از نظر معیشتی که از نظر کیفیت بخشی به آموزش هم حائز اهمیت است به همین دلیل هم با وجود اینکه رتبه‌بندی برای دولت بار مالی جدی دارد اما دولت معتقد است توجه به معیشت معلمان به طور مستقیم بر رشد کیفیت آموزش و پرورش اثر گذار است.

فرهادی با اشاره به نیاز بخشی از فرهنگیان به مسکن گفت: مسکن فرهنگیان را از چند مسیر دنبال می‌کنیم. یک بخش ثبت‌نام مسکن ملی است که در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ کردیم تا معلمانی که برگه سبز دارند و حائز شرایط بودند در اولویت قرار بگیرند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از صد هزار فرهنگی فاقد مسکن شناسایی شده است؛ گفت: ۵۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکونی در ۱۸ استان در نظر گرفته شده که به‌زودی عملیات ساخت این منازل آغاز خواهد شد.

فرهادی خاطر نشان کرد: برای ساخت مسکن فرهنگیان تصمیم گرفته شده که از زمین‌های بلا استفاده وزارت آموزش و پرورش هم استفاده شود.

نظر شما