شناسهٔ خبر: 66376850 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نورپردازی لایه ای/ چرا در طراحی روشنایی مهم است و چگونه می توان آن را ترکیب کرد

طراحی روشنایی نقش مهمی در فضای یک اتاق دارد. نور اتاق می تواند بر خلق و خوی افراد تاثیر بگذارد و حتی واکنش های فیزیکی را برانگیزد. طراحی نور موثر، چه در فروشگاه، محل کار یا خانه، می تواند ساختار و هدف فضا را بهبود بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از وبسایت نورانه، یکی از راه‌های نزدیک شدن به طراحی روشنایی ایده آل، لایه‌بندی نور است. با استفاده از چندین منبع مختلف نور به طور همزمان، یک فضای کاربردی و متعادل ایجاد می شود. یادگیری در مورد لایه های مختلف نور (محیطی، وظیفه و تاکیدی) به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه آنها را در اتاق خود ترکیب کنید.

نورپردازی لایه ای چیست؟

نورپردازی لایه ای یک تکنیک طراحی روشنایی است که شامل ترکیب استراتژیک چندین لایه نور برای ایجاد یک محیط پویا و از نظر بصری جذاب است. شما می توانید یک طرح روشنایی هماهنگ و متعادل با ادغام نور محیطی، وظیفه ای و تاکیدی ایجاد کنید که هر لایه هدف خاصی را دنبال می کند. هدف دستیابی به عملکرد خوب فضا، حس زیبایی شناسی و بهبود فضای کلی است.

سه لایه اصلی در نورپردازی چیست؟

برای درک چگونگی لایه‌بندی نور، باید سه جزء متمایز را درک کنید: محیط، وظیفه و تاکید. در اینجا نگاهی دقیق تر به هر لایه می اندازیم:

۱. نور محیطی

نور محیطی که به عنوان روشنایی عمومی نیز شناخته می شود، روشنایی کلی را به اتاق اضافه می کند. به عبارت دیگر، نور محیط کل فضا را روشن می کند و امکان دیدن واضح را فراهم می کند.

نورپردازی لایه ای/ چرا در طراحی روشنایی مهم است و چگونه می توان آن را ترکیب کرد

طراحان معمولا تصمیمات مربوط به نور محیط را بر اساس اجزای اتاق قرار می دهند مانند:

  • اندازه و ساختار: اتاق ها می توانند از نظر ابعاد و ساختار کلی بسیار متفاوت باشند. نور محیطی باید نور طبیعی را مطابق با ابعاد فضا فراهم کند. به عنوان مثال، اتاقی با سقف بلند به نور بیشتری نیاز دارد تا کل اتاق را روشن کند.
  • زیبایی شناسی: نور عمومی باید به طور طبیعی با عوامل زیبایی شناسی اتاق ترکیب شود تا فضایی دلنشین ایجاد کند. به عنوان مثال، نور ملایم و یکنواخت با رنگ های خنثی مطابقت دارد. همچنین می بایست به ترکیب بندی ظاهر چراغ ها و هماهنگی آن با طراحی داخلی توجه نمود.
  • کاربری: در نهایت، نور محیط باید با کاربرد اتاق هماهنگ باشد. کاربرد هر فضا معمولا در طراحی آن در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، در فضایی مانند آشپزخانه یا دفتر کار اغلب از تم های خنک تری استفاده می کنند، در حالی که اتاق های نشیمن رنگ های گرم دارند.

نور طبیعی اغلب به عنوان منبع نور محیطی استفاده می شود. نور محیطی لایه اصلی برای نورپردازی اتاق ها بسیار مهم است، و اغلب به خودی خود ملایم است. لایه های روشنایی دیگر مکمل لایه اصلی هستند تا راه حل روشنایی عمیق تری ایجاد کنند.

طراحان همچنین نورپردازی محیطی را توسط چراغ های سقفی با پخش نور یکنواخت انجام می دهند که از مدرن ترین و پرکاربرد ترین آنها می توان به چراغ های خطی اشاره نمود. چراغ خطی با ظاهری ساده و مینیمال و همچنین پخش نور یکنواخت، گزینه بسیار مناسبی جهت نورپردازی انواع فضای داخلی می باشد که با منبع نور LED ، قطعات اروپایی، و در ابعاد و اشکال سفارشی توسط شرکت نورانه تولید می گردد.

۲. نور وظیفه

هنگامی که لایه نور محیطی کل فضا را روشن می کند، می توانید نور وظیفه را برای روشن کردن و برجسته کردن مناطق و سطوح خاصی که در آن فعالیتی انجام می گیرد اجرا کنید. نور وظیفه نواحی خاصی را روشن می‌کند و سایه‌ها، تابش خیره‌کننده یا دیگر ویژگی‌های حواس‌پرتی را که ممکن است باعث خستگی چشم شوند، حذف می‌کند. به عنوان مثال، منابع روشنایی وظیفه ممکن است یک اجاق گاز یا میز آشپزخانه را روشن کند. یا نور وظیفه می تواند  میز کار یک دفتر اداری را روشن نماید.

طراحان با استفاده از منابع روشنایی مانند چراغ رومیزی، چراغ روشویی، چراغ مطالعه، چراغ های آویز و چراغ های زیر کابینت، لایه نور وظیفه را ایجاد می کنند.

عوامل موثر در انتخاب نور وظیفه:

هنگام انتخاب نور وظیفه، باید عملکرد اصلی اتاق را تحلیل کنید و در نظر بگیرید که  سطحی که بر روی آن فعالیت بصری صورت می گیرد به چه مقدار نور نیاز دارد. به عنوان مثال، کارکرد اصلی یک دفتر این است که مکانی را برای کار فراهم کند. بنابراین، تمرکز اصلی اتاق، احتمالا میز است. با در نظر گرفتن این موضوع، میزان نور مورد نیاز اطراف میز را در نظر بگیرید. استاندارد های روشنایی مربوط به فضاهای کار از جمله EN-۱۲۴۶۴ مقادیر مناسب برای روشنایی سطوع کار و فضای اطراف آن را مشخص کرده اند.

میزان شدت روشنایی در انتخاب نور وظیفه برای مناطق مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، یک نور وظیفه در بالای جزیره آشپزخانه ممکن است بیشتر از روشنایی یک چراغ مطالعه باشد.

۳. نور تاکیدی

نور تاکیدی برای اهداف زیبایی شناسی است و به شما امکان می دهد ویژگی ها یا قسمت های مختلف اتاق مانند تصاویر، بافت دیوار یا وسایل و اشیاء تزیینی را برجسته کنید. این نور همچنین به عنوان "نور جهت دار" شناخته می شود و می تواند توسط اسپات لایت ها تامین شود.

نورپردازی لایه ای/ چرا در طراحی روشنایی مهم است و چگونه می توان آن را ترکیب کرد

همچنین می‌توانید از چراغ‌ها با نور تاکیدی برای روشن کردن مناطق کم نور استفاده کنید. نور محیطی ممکن است نتواند گوشه ها یا نواحی مرتفع را روشن کند، اما می توانید برای روشن کردن آن نقاط، نورهای تاکیدی را اضافه کنید.

ترکیب متعادل نور محیط، وظیفه و تاکید، می تواند فضای شما را متحول کند و محیطی امن، راحت و کاربردی ایجاد کند.

چرا نورپردازی لایه ای مهم است؟

چه در حال نورپردازی یک سالن نمایش یا یک فروشگاه لباس باشید، محیط های مختلف ملاحظات نورپردازی خاصی دارند. نورپردازی لایه ای به شما کمک می کند تا ویژگی ها و مناطق خاصی را برجسته کنید.

در اینجا چند مثال وجود دارد که چرا نورپردازی لایه ای اهمیت پیدا می کند:

  • عمق و بعد را اضافه می کند: نورپردازی لایه ای فضاهای کسل کننده یا یکنواخت را به فضاهایی جذاب تبدیل می کند. بدون لایه‌های مختلف نور، نورپردازی می‌تواند برای افراد نامطلوب به نظر برسد. نورپردازی لایه ای بافت و عمق را به اتاق اضافه می کند و آن را از نظر زیبایی شناسی دلپذیرتر می کند.
  • حال و هوا را تغییر می دهد: نورپردازی لایه ای به شما امکان می دهد فقط با چند تنظیم حال و هوای اتاق را تغییر دهید. دیمرها به شما این امکان را می دهند که بتوانید شدت هر لایه نور را تنظیم کنید، و انعطاف پذیری در کنترل نور و عملکرد فضا داشته باشید.
  • برای مثال، ممکن است نور تاکیدی را کم کنید تا فضای ملایم‌تری ایجاد کنید، و یا نور وظیفه را اضافه کنید تا بتوانید کار های خود را با دید بهتر انجام دهید.
  • بر ویژگی های خاص فضا تاکید می کند: فضاها بر اساس ویژگی ها و کاربردشان بسیار متفاوت هستند. می توانید از نورپردازی لایه ای برای تاکید بر مناطق یا ویژگی های خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید تابلو های روی دیوار، وسایل تزیینی، ویترین یا هر چیز دیگری را روشن و برجسته کنید.
  • یک فضای راحت ایجاد می کند: با ایجاد تعادل سه لایه نور، می توانید محیطی راحت و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر ایجاد کنید.

جمع بندی

در نورپردازی یک فضای داخلی، چه یک فضای مسکونی، یک فروشگاه، یا دفتر کار باشد، لایه بندی صحیح نور بر عملکرد و رفاه تاثیر می گذارد. تیم طراحی نورانه می تواند به شما در تعیین نحوه نورپردازی لایه ای به گونه ای که فضای شما را بهینه می کند کمک کند. پس از یک مشاوره که در آن ویژگی های فضا و اهداف شما را مورد بحث قرار می دهیم، یک طرح روشنایی ایجاد می کنیم که با مشخصات اتاق شما مطابقت دارد.

نورانه: تولید کننده چراغ های روشنایی با منبع نور LED و قطعات اروپایی، ۵ سال گارانتی.

وبسایت نورانه: nooraneh.com

مشاوره و خرید: ۷۹۹۲۴-۰۲۱

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما