شناسهٔ خبر: 66374794 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۵ دهنه کوره زغال‌گیری آلاینده در رباط کریم تخریب شد

رباط کریم - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کریم از جمع‌آوری و تخریب ۱۵ دهنه کوره زغال‌گیری سنتی توسط کارشناسان این اداره خبر داد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا فاضلی روز یکشنبه در این باره گفت: در سه ماهه سوم سال گذشته و طی شکایت های واصله توسط شهروندان روستای وهن آباد، حکیم آباد و علی آباد مبنی بر فعالیت کوره های زغال گیری در اراضی این سه روستا، کارشناسان و مأموران اجرایی این اداره پس از بررسی موضوع نسبت به ابلاغ اخطاریه جمع آوری به مسئولان این واحدها اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بی توجهی این واحدها به اخطاریه های صادره در مهلت مقرر، اقدامی برای جمع آوری انجام نشد، افزود: موضوع به مراجع قضایی ارجاع و پس از اخذ حکم تخریب کوره ها، با همکاری بخشداری و عوامل نیروی انتظامی، ۱۵ دهنه کوره تخریب شده و پیگیری ها برای تخریب سایر کوره ها همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کریم اظهار داشت:  واحدهای زغال گیری سنتی اغلب در زمین های کشاورزی شهرستان و شب هنگام فعالیت دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دود ناشی از فعالیت کوره های زغال گیری باعث به مخاطره انداختن سلامت ساکنان منطقه می شود و این اداره در صورت مشاهده چنین واحدهایی به استناد ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ماده ۱۲ قانون هوای پاک و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی ضمن پیگیری قضایی، موضوع را تا رفع آلودگی و یا جمع آوری واحد پیگیری می کند.

فاضلی در خصوص مضرات کوره های زغالگیری یادآور شد: دود ناشی از سوختن زغال در این کوره ها تولید گاز منو اکسید کربن را در پی داشته که در درازمدت منجر به بروز سرطان ها، تنگی نفس و بیماری های دیگری می شود.

وی گفت: دی اکسید گوگرد و ترکیبات آن نیز علاوه بر تاثیر مخربی که بر بدن انسان دارد با توجه به حرارت بالای منتقل شده به این زمین ها منجر به کاهش محصولات کشاورزی و نابودی قابلیت کشت در این زمین ها نیز می شود.

شهرستان رباط کریم در جنوب غربی استان تهران با سه شهر رباط کریم، پرند و نصیر شهر با جمعیت نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر قرار دارد.

نظر شما