شناسهٔ خبر: 66374693 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

در جلسۀ آسیب شناسی "پنجشنبه های اردویی" ؛

دکتر لایقی اصل: اردوهای دانشجویی باید آسیب شناسی و کیفیت بخشی شوند

دکتر "لایقی اصل" سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: باید در زمینۀ برگزاری اردوهای دانشجویی، آسیب شناسی و کیفیت بخشی صورت گیرد. مطلبی که در ارتباط با اردوها ضرورت دارد، برنامه ریزی منسجم قبل از برگزاری اردوهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا یاسوج؛ جلسۀ آسیب شناسی و کیفیت بخشی اردو های دانشجویی روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دفتر معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور دکتر "مهدی لایقی اصل" و نهادهای ذیربط برگزار گردید.

در این نشست، ابتدا حاضرین در جلسه به بیان برخی از آسیب های احتمالی اردوها و پیشنهادات خود در خصوص برگزاری هر چه بهتر اردوها پرداختند و سپس دکتر "مهدی لایقی اصل" سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه برنامه ریزیِ مناسب، قبل از برگزاری اردوها مهم است گفت: باید در زمینۀ برگزاری اردوهای دانشجویی، آسیب شناسی و کیفیت بخشی صورت گیرد. مطلبی که در ارتباط با اردوها ضرورت دارد، برنامه ریزی منسجم قبل از برگزاری آنهاست که می طلبد تا واحدهای مرتبط با اردوها که در آیین نامه آمده است وظایف خود را حین اردو به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

دکتر "لایقی اصل" با بیان اینکه برنامه ریزی و اجرای اردوهای دانشجویی یک ضرورت است افزود: اگر این ضرورت با فکر و اندیشه و با برنامه ریزی صحیح همراه شود، تأثیرات مهم و اساسی بر شکل گیریِ شخصیت اجتماعی، قرهنگی و علمی دانشجو خواهد داشت. اهداف اردوها باید از پیش تعیین شده باشند و در زمان مناسب، با برنامه ریزی مدون انجام شوند؛ چرا که اردوها یکی از کامل‌ترین فعالیت‌های گروهیِ فوق برنامه هستند که به آثار مهمی در تربیت، شخصیت، یادگیری، خلاقیت و پویایی دانشجویان می انجامد و به رشد مطلوب و تسهیل بخشی در تکامل اجتماعی آنها کمک می کند.

وی به اهداف برگزاری اردوهای دانشجویی اشاره و تصریح کرد: ایجاد روحیۀ خودسازی، اعتماد به نفس و هم‌ زیستی در شرایط خارج از زندگی معمولیِ خانوادگی بین دانشجویان، ایجاد نشاط همراه با تفریحات سالم، آشنایی با فعالیت های گروهی و کمک به فرایند اجتماعی شدن دانشجو، برقراری روابط عاطفی مطلوب بین دانشجو و کارمند، افزایش آگاهی‌های عمومی و یا اختصاصی مربوط به دروس نظری دانشگاه با انتقال مفاهیم به صورت دیداری و مستقیم و همچنین انتقال عملی اهمیت نظم و انضباط در زندگی شخصی به شرکت کنندگان، در زمرۀ مهمترین بازخوردِ یک اردوی هدفمند می باشد.

دکتر لایقی اصل در پایان سخنان خود، ضمن ابراز امیدواری در خصوص برگزاری منسجم تر اردوهای دانشجویی در "پنجشنبه های اردویی" بر کیفیت بخشی این اردوها تأکید کرد و گفت: لازمۀ ارتقایِ سطح کیفیِ اردوها توجه به عواملی همچونارزیابی میزانِ تأثیر اردوها بر دانشجویان و نیز تحقق اهدافِ از پیش تعیین شده، بررسی موارد نادر ولی قابل اعتنای مشکلات احتمالیِ تربیتی در خلال اردو و اقدام مُدبرانۀ کادر اجرایی و نظارت مناسب بر آنها، انتخاب وسائط نقلیۀ استاندارد، تغذیه و برنامه های پشتیبانی اردو، رصد قبلیِ فضای اردوگاه از نظر امنیت و تعیین شاخص های لازم برای اجرای یک اردوی ایمن، تأمین منابع مالی مورد نیاز، توجه به نقش سازنده و تأثیرگذار اردوها و تقویت بُعد نظارت بر اجرای دستورالعمل ها، مشارکت نهادهای مرتبط با اجرای اردو برای برگزاری مثمر ثمر و حمایت از برنامه های اردویی و همچنین رعایت اصل تنوع و جذابیت در محتوای برنامه های اردو می باشد.

اردوهای دانشجویی باید آسیب شناسی و کیفیت بخشی شوند

اردوهای دانشجویی باید آسیب شناسی و کیفیت بخشی شوند

نظر شما