شناسهٔ خبر: 66371717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشن شکوفه‌های بادام در دژکرد فارس؛ به سرسختی دنا و سختی بادام

شیراز - ایرنا - جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد واقع در اقلید فارس برگزار و در این جشنواره بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های این شهرستان در سطح ملی و بین المللی تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در فاصله ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز و در دامنه رشته کوه‌های زاگرس شهری تاریخی و کوهستانی با آب هوای سرد و خشک قرار دارد که با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، دومین شهر بلند در استان فارس پس از صفاشهر و ششمین شهر مرتفع کشور است.

این شهرستان که با نام اقلید شناخته می‌شود از شهرها و روستاهای زیبایی با ظرفیت گردشگری بهره می‌برد و شهر زیبای دژکرد با طبیعتی شگفت انگیز یکی از مناطق بسیار زیبا و بکر این شهرستان سردسیری است.

دژکرد با جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر و با وجود امامزاده شمس‌الدین محمد(ع)، چشمه‌سارهای چهل شهیدان، پارک ساحلی، چشمه‌سار انگفته، رودخانه سفید، دره باغ گل و باغ های بادام، گردو، سیب، هلو، آلو و گیاهان دارویی از مقاصد نوظهور و پرجاذبه فارس برای گردشگران بشمار می رود.

طبیعت جادویی و سرسبز دژکرد آن هم در فصل اردیبهشت که دل هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند، با شکوفه‌های بادام طراوت و زیبایی منحصر به فردی پیدا کرده است؛ محصولی که در این شهر زیبا به ثمر نشسته و در حد وسع و توان نیاز مردم را به خوبی تأمین می‌کند.

امسال شهر زیبای دژکرد میزبان جشنواره شکوفه‌های بادام یکی از محصولات اصلی این منطقه بکر و سرسبز بود تا به این بهانه گردشگران و دوستداران طبیعت را گرد هم آورد.

به گفته متولیان امر جشنواره شکوفه‌های بادام تنها یک نشانه برای آشنایی با مردمی است که هنر و تمدن غنی ایران زمین را در کنار کار و تلاش و سخت کوشی به مخاطبان خود عرضه می‌کنند و اغراق نیست که بگوییم یک ایران کوچک در دل استان فارس به زیبایی تمام جلوه‌گر آداب و رسوم و فرهنگ غنی این کشور شده است.

جشن شکوفه‌های بادام در دژکرد فارس؛ تجلی‌گاه ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی

این جشنواره با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس، فرماندار اقلید و دیگر مسئولان شهرستان برگزار شد.

به سرسختی دنا و به سختی بادام

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم گفت: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض ارادت انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که در شهر دژکرد شهرستان اقلید فارس وجود دارد.

مریم جلالی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم »، گفت: این مهم سرلوحه کار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند ‌در آن نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان(عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

او افزود: فرهنگ ما مثابه یک گنج است و باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم؛ برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه‌خوانان، پینه‌دست زنان در جاجیم و فرش و عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام را خوب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم و معیشت عزت‌آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

جشن شکوفه‌های بادام در دژکرد فارس؛ تجلی‌گاه ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی

تولید ۱۴۰ هزار تن بادام در کشور

مشاور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: این جشنواره زیبا و با حضور مردم شریف و با اصالت دژکرد و سایر شهرستان‌ها و بویژه شهر اقلید برگزار شده و تلاش می کند پتانسیل و ظرفیت‌های شهرستان را نشان دهد.

ناصر توکلی ادامه داد: در این جشنواره شاهد حضور تولیدکنندگان و کشاورزانی هستیم که دسترنج آنها امروز زیبنده سفره‌های مردم در امنیت غذایی است.

وی افزود: این جشنواره دستاورد خوبی دارد و در بخش کشاورزی شهرستان اقلید مانند نگینی بر کشور ایران می‌درخشد.

به گفته توکلی از تولید ۱۴۰ هزار تن بادام کشور ۱۰ درصد تولید مربوط به شهرستان اقلید است و محصولات آن زیبنده سفره های مردم است‌.

وی که معتقد است اقلید جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و راه‌اندازی بوم‌گردی و توریسم در این شهرستان ضروری است، افزود: در تولید حبوبات شهرستان اقلید رتبه برتر کشور و در بیشتر محصولات این شهرستان مقام اول تا سوم دارد و باید از بهره‌برداران حمایت ویژه‌ای شود.

مشاور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: می‌توان با کار علمی وضعیت تولید و میزان عملکرد را در بادام با ارقام جدید و پرپتانسیل و سازگار با شهرستان اقلید افزایش داد.

توکلی ادامه داد: از اعتبارات ملی برش خوبی برای شهرستان اقلید رقم خواهیم زد و با نگاهی به وضعیت تولید شهرستان که عمدتا بر روی بادام برنامه‌ریزی شده، مرکز تولید نهال گواهی شده بادام در این شهرستان خالی است و باید بر روی بسته بندی و سورت بادام کار کنیم.

به گفته وی اگر بادام باکیفیت اقلید را به بازارهای مختلف در قالب تشکل‌های مردمی و حذف واسطه‌ها داشته باشیم می‌توانیم دسترنج باغداران شهرستان را قدر بدانیم.

مشاور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش دژکرد اگر خوب کار شود درآمد خوبی به این شهرستان و استان می‌آورد و ظرفیت‌های این شهرستان را در سطح ملی و بین المللی به نمایش می‌گذارد.

حل مشکل اوقافی بودن دژکرد با واگذاری زمین منابع طبیعی به اوقاف

فرماندار اقلید نیز در این جشنواره اراضی اوقافی را یکی از مشکلات بزرگ شهر دژکرد دانست و گفت: به روش‌های مختلف این موضوع پیگیری شده است.

شهرام منصوری افزود: با پیگیری‌هایی که با حضور استاندار فارس صورت گرفت مقرر شد از مجموع بیش از ۴۰۰ هکتار که سهم دو دانگی اوقاف است از جای دیگر و بدون اینکه مردم هزینه مالی داشته باشند جایگزین کنیم و در مجاورت همین شهر زمین ۴۰۰ هکتاری منابع طبیعی به صورت احیای اراضی اوقافی تبدیل به احسن کنیم تا سهم دو دانگ دژکرد حل شود و مردم بتوانند ساخت و ساز مسکونی و اراضی کشاورزی را داشته باشند.

به گفته وی گردشگری دژکرد و موقعیت جغرافیایی که دارد هیچکدام از شهرهای استان ندارند و این طبیعت می‌تواند محل تفریحی، توریستی و گردشگری باشد و به جد دنبال آن هستیم که دژکرد محلی برای گردشگران باشد.

منصوری اضافه کرد: مسیر طریق الرضا نیز که نزدیک بیش از ۱۵ سال راکد بود از پارسال احداث جاده طریق الرضا از سرگرفته شد و این روند ادامه داد که مسیر یزد- اقلید به سمت یاسوج و نهایتا اهواز انجام دهیم و با آزاد راه و طریق الرضا دژکرد از بن بست خارج شود.

فرماندار اقلید یادآور شد: همچنین جاده دسترسی دژکرد به پادنا هم مشکل داشت و در سال ۱۴۰۳ این ۲مسیر به هم وصل می شود که مشکل مردم حل شود.

جشن شکوفه‌های بادام در دژکرد فارس؛ تجلی‌گاه ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی

توسعه زیرساخت گردشگری در بخش سده

شهردار دژکرد هم گفت: با کمک اعضای شورا فضای خوبی آماده شد و مردم دژکرد هم برای برگزاری این رویداد به نحو احسن همکاری و همیاری کردند.

ابراهیم رئیسی خواستار توجه جدی به دژکرد در ابعاد مختلف شد و گفت: بدون شک دژکرد با برگزاری این جشنواره بهره مفیدی از حضور مسئولین خواهد برد و امید است مشکلات این شهر به خوبی برطرف شود.

وی از مسئولان تقاضا کرد که در ایجاد زیرساخت‌ها کمک کنند تا این شهر به جایگاه اصلی خود برسد.

بخشدار بخش سده اقلید نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: شهر دژکرد دارای ظرفیت گردشگری بالایی است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در معرفی این شهر موثر است.
ابراهیم محمدی بر اهمیت تقویت زیرساخت‌های گردشگری تأکید کرد و افزود: با رونق گردشگری در این منطقه می‌توان به مردم این منطقه کمک کرد تا ضمن شناساندن آن موجب رونق اقتصادی شود.

بخشدار سده اقلید عنوان کرد: با تفرجگاه‌ها و طبیعت زیبایی که در این منطقه وجود دارد و همچنین باغاتی که در تولیدات کشور رتبه خوبی دارند بایدزیرساخت‌های لازم فراهم شود.

جشن شکوفه‌های بادام در دژکرد فارس؛ تجلی‌گاه ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی

در پایان این جشنواره مراسم تقدیر و تشکر از ۲هنرمند شاهنامه‌خوان معروف دژکرد انجام شد و از محمد و علی رئیسی پدر و پسر دژکردی که شاهنامه‌خوانی را با سبک خاص و منحصر به فرد خودشان در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسانده بودند، تقدیر و لوح تقدیر به آنان اهدا شد.

نظر شما