شناسهٔ خبر: 66370431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

شیرازه گزارش می‌دهد؛

شوراها زبان مردم در مقابل مسئولان

نهم اردیبشهت ماه به عنوان روز ملی شوراها در تقویم رسمی کشور جای گرفته و از این رو فعالیت این نهاد مشورتی که نماد مردم سالاری دینی در نظام اسلامی است، زبان مردم به مسئولان نیز محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در تقویم رسمی کشور ما  روز ۹ اردیبهشت به عنوان روز شورا‌ها یاد شده است، شورا یک اصل عقلی است که آموزه‌های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.

اصول تشکیل شوراها از مباحث علم حقوق بوده و به معنای اصول و قوانین سازمان‌های اداری قوۀ مرکزی یا ثابت یا غیر ثابت است.

دورۀ فعالیت هر شورا چهار سال بوده و تعداد اعضای آن با توجه به جمعیت منطقه مورد نظر متفاوت است.

جلسات شورا، با دو سوم مجموع اعضای اصلی رسمیت یافته و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است. طبق قانون برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی به عهدۀ وزارت کشور بوده و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی با هیأت‌های نظارت و مسئولیت صحت برگزاری انتخابات حوزه انتخابیه به عهدۀ هیأت‌های اجرایی آن حوزه است.

 

شهردار شیراز هم در پیامی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر شیراز گفت:نقش شوراها بعنوان نهادی برآمده از بطن مردم در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و عمرانی شهر بواسطه ارتباط تنگاتنگ شوراییان با شهروندان نقشی مهم و تعیین کننده است.

محمد حسن اسدی ادامه داد:در روستاها نیز شوراییان با همراهی و همکاری دهیاران و معتمدین محلی برای آبادانی روستاهایشان تلاش می‌کنند.

وی با تصریح اینکه تنها با اتکاء به مردم و بهره گیری از خرد جمعی و تعامل بین شورا و شهرداری است که می‌توان شهر را ساخت و مشکلات مردم را یک به یک حل و فصل نمود،یادآور شد:شوراها نماد بارز مشارکت مردم در امور شهر و روستا برای داشتن آینده بهتر شهر و محل سکونت خویشند.

در این میان به سراغ چند عضو شورای اسلامی شهر شیراز و یکی از شیاوران شورای شهرک سعدی رفتیم.

مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت:شوراها اگر پل ارتباطی خوبی در میان مردم و مسئولان باشند می‌توانند مطالبات مردم را به گونه‌ای آزماندهی شده به گوش مسئولان برساند.

وی افزود:شوراها  می‌توانند مطالبات مردم را برای مسئولان توجیح و توضیح دهند و از طرفی سخن مسئولان را به گوش مردم با توضیح کامل برساند همچنین ارتباط بین مردم و مسئولان باید به صورت حرفه‌ای شکل گیرد.

زارعی با بیان اینکه در کمیسیون خدمات شهری شیراز ار سال گذشته بیش از هزار پروژه عمومی را پیگیری کردیم،ادامه داد: اما ۱۵ پروژه مهم را در حال پیگیری هستم و با شهرداری صحبت کردیم که این تعداد پروژه را تا آینده نزدیک به نتیجه برسانیم .

عضو شورای شهر اسلامی شیراز تصریح کرد:امیدواریم که با شهرداری شیراز بتوانیم تمام مصوبات شورا و پروژه‌هایی را که پیش بینی کردیم راجمع آوری و به نتیجه قابل قبولی برسانیم.

نام‌گذاری سوره‌ای به نام شورا در قرآن نشانه اهمیت مشورت است؛ از آیات این سوره مبارکه می‌توان پی برد که خداوند هم در فرآیند مشورت و هم در برآیند آن مساعدت نموده و اسراری را برای رسیدن به مسیر صحیح برای مشورت کنندگان قرار می‌دهد.

بر همین اساس افسانه خواست خدایی در گفتگو با شیرازه بیان کرد: شوراهای ملی شهر و روستا نمایندگان مردم و زبان مردم به مسئولان هستند.

وی افزود: سبقه شورا نشان دهنده آموزه‌های دینی واسلامی ما است چرا که قرآن کریم در آیه ۳۸ سوره شورا  فرموده است: وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ به معنی این که (و آنان که امر خدایشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام می‌دهند و از آنچه روزی آنها کردیم انفاق می‌کنند.) و در کنار آن در اصل ۶ قانون اساسی ،شیوه اداره کشور مبتنی بر آرای عمومی مردم ثبت شده است.

خواست خدایی با بیان اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم آنچه را که باید درسطح شهر اجرا شود ازجمله مدیریت شهری و مدیریت بین دستگاه‌ها را وظیفه داریم پیگیری کنیم،ادامه داد: نظارت بر ارکان شهر از جمله شهرداری‌ها و عملکرد شهردار وظیفه اصلی شوراها به حساب می‌رود.

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: مصوباتی را که مردم این شهر به آن نیاز دارند و به مصوباتی که هرچه بیشتر به مردم خدمات دهد را باید انجام دهیم و هیچ کوتاهی نکنیم.

وی یادآور شد: ما باید تلاش کنیم خدماتی که در سطح شهر به شهروندان ارائه شود و این خدمات بر اساس توزیع خدمات شهری، عمرانی و فرهنگی باشد.

خواست خدایی در پایان گفت: تلاش کنیم سطح فرهنگی و پیشرفت شهر را ارتقا دهیم و تلاش کردیم که ضمن خدمت به مردم سعی کنیم مطالبات را پیگیری کنیم و با فساد مبارزه کنیم.

کلام آخر:

شورا را می‌توان به عنوان نمادی از تعاون، همت و همدلی و کوشش در جهت رفع  کمبودها و رسیدن به آبادانی و توسعه با سرعت هر چه بیشتر شهر و روستا دانست و امیدوارم که اعضای شورای شهر شیراز بتوانند به مسئولیتی که دارند به خوبی عمل کنند و همچون کوهی استوار پشتیبان  مردم باشند.

 

انتهای خبر/224224

نظر شما