شناسهٔ خبر: 66370260 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سال گذشته افغانستان ۴۰ تن زعفران خریداری از ایران را در بازار‌های کشورمان فروخت

دبیر شورای ملی زعفران گفت: افغانستان براحتی می‌تواند به بازارهای ما ورود و جایگاه ما را محدود کند، کمااینکه سال گذشته ۴۰ تن زعفران از ایران خریداری کرده است. دبیر شورای ملی زعفران گفت: افغانستان براحتی می‌تواند به بازارهای ما ورود و جایگاه ما را محدود کند، کمااینکه سال گذشته ۴۰ تن زعفران از ایران خریداری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سالانه ۳۳۰ تن زعفران در بازار جهانی مبادله می‌شود که ارزش آن حدوداً ۸ میلیارد دلار است. ۳۱۰ تن از این مقدار را ایران تولید می‌کند اما فقط ۴۰۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران است!

علاوه بر ایران، کشورهایی مانند افغانستان، ایتالیا، هند، کانادا، آمریکا، آفریقای مرکزی، مصر، چین، آلمان، ترکیه، مکزیک و فرانسه نیز زعفران را تولید می‌کنند اما مقادیر تولیدی در این کشورها هرگز زیاد نبوده و از کیفیت پایینی نیز برخوردار است.

زعفران ایران به کشورهایی مانند کویت، قطر، امارات، عمان، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، هند، سوئیس، نروژ، ایتالیا، آلمان، فرانسه، آمریکا، هلند، ترکیه، فنلاند و چند کشور دیگر صادر می‌شود.

سال گذشته افغانستان ۴۰ تن زعفران خریداری از ایران را در بازار‌های کشورمان فروخت

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بر اساس آمار گمرک سال گذشته ۲۰۰ تن زعفران به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به سنوات گذشته روند صادرات کاهشی بوده است.

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران قیمت هر مثقال زعفران را حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به این قیمت و همچنین بالا نرفتن سطح درآمد جامعه تقاضا کم شده و در بسیاری از مراکز و رستوران از این محصول استفاده نمی‌شود.

منوچهری بیان داشت: اگر فرضا روزی افغانستان رقم قابل توجهی تولید زعفران داشته باشد براحتی می‌تواند به بازارهای ما ورود و جایگاه ما را محدود کند و نیازی هم به واردات از ایران نداشته باشد کمااینکه سال گذشته ۴۰ تن زعفران از ایران خریداری کرده و در بازارهای خود ما بفروش رسانده است و یا اسپانیا با بسته‌بندی جدید زعفران ایران را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر اروپا و حتی کشورهای عربی و امریکا عرضه میکند، به طوری که اکنون بسیاری از مصرف‌کنندگان زعفران؛ ایران را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نمی‌شناسند.

سال گذشته افغانستان ۴۰ تن زعفران خریداری از ایران را در بازار‌های کشورمان فروخت

علی حسینی با بیان اینکه در گذشته تولید کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا بودیم، گفت: در حال حاضر این درصد کمتر شده و حتی کمتر نیز خواهد شد، زیرا تولید زعفران به دلیل عدم آموزش‌های درست در کاشت، داشت و برداشت کاهش یافته و قیمت آن نسبت به ۵ ماه گذشته حدود ۴ برابر بیشتر شده است.

عضو شورای ملی زعفران ایران گفت: بازارهای صادراتی که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده بودیم را به دلیل عدم مدیریت در تولید، برداشت و صادرات دودستی تقدیم افغانستان و برخی کشورهای دیگر کردیم.

پیش از این زعفران ایران به شکل فله ای به کشورهایی همچون اسپانیا و ایتالیا صادر و از آنجا با بسته بندی این کشورها، به دیگر کشورها صادر می شد؛ این اقدام به ضرر تولید کنندگان و تجار ایرانی بود. در سال های اخیر، با دراختیار گذاشتن پیاز زعفران ایران به کشور افغانستان، این کشور به یکی از رقیبان ایران در تولید و عرضه زعفران تبدیل شده است.

حسینی با بیان اینکه مدیریت تولید می لنگد، افزود: اگر کشاورز بتواند در هر هکتار ۶ تا ۷ کیلو زعفران برداشت کند تولید توجیه اقتصادی دارد و می‌توانیم با دنیا رقابت کنیم.

وی افزود: در هر مترمربع زمین باید یک گرم زعفران خشک تولید کنیم، اما در حال حاضر در هر هکتار ۲۰۰ میلی گرم تولید می‌شود. این یعنی منابع ارزشمند آب و خاک و انرژی برای تولید صرف می شود اما عملکرد در واحد سطح بسیار پایین است. باید عملکرد را افزایش دهیم. وزارت جهادکشاورزی باید در این بخش جدی‌تر باشد، زیرا با حرف و وعده نمی‌توان به این مهم دست یافت.

سال گذشته افغانستان ۴۰ تن زعفران خریداری از ایران را در بازار‌های کشورمان فروخت

بر اساس این گزارش، معاونت بین‌الملل اتاق ایران با انتشار گزارشی به بررسی تجارت خارجی زعفران اسپانیا پرداخته است.

بر اساس این گزارش، حجم تجارت خارجی زعفران اسپانیا در سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۳.۹ میلیون یورو بوده که از این مقدار، ۵۱.۲ میلیون یورو صادرات و ۴۱.۸ میلیون یورو واردات بوده است. بر این اساس صادرات واردات زعفران اسپانیا نسبت به سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۱.۷ درصد رشد و ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

در پایان نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت:  اگر موضوع  بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما حل شود به طوریکه اجازه دهند ارز را با قیمت توافقی به واردکننده کالاهای لوکس به قیمت توافقی عرضه دهیم، دیگر شاهد قاچاق زعفران به آن سوی مرزها نیستیم.

انتهای پیام/

نظر شما