شناسهٔ خبر: 66368745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرکل دبیرخانه هیات پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری:

اختتامیه اولین رقابت ملی نقد قانون برگزار شد

صاحب‌خبر -
اختتامیه اولین رقابت ملی نقد قانون برگزار شد
خبرگزاری آریا_اولین رقابت ملی نقد قانون که با محوریت نقد قانون مالیات های مستقیم توسط اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور و با حضور اساتید دانشگاه ، مدیران اجرایی و نخبگان دانشجویی  برگزار شده بود ، عصر 6 اردیبهشت در تهران به کار خود خاتمه داد.
به گزارش خبرگزاری آریا؛ دکتر ابریشمی راد مدیرکل دبیرخانه هیات پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری در آیین اختتامیه اولین رقابت ملی نقد قانون افزودند:برگزاری اولین رقابت ملی نقد قانون با محوریت قانون مالیات کار بسیار نو و ارزشمندی است که تداوم آن در برگزاری سلسله رقابت های نقد قانون می تواند فرصت مناسبی را برای نهاد تقنینی فراهم نماید.
ایشان در ادامه افزودند ؛ قانون گذاری در عرصه مالیات باید بسیار دقیق و کارشناسی و بر اساس مسائل و واقعیت های اجتماعی صورت گیرد و اگر قانون گذاری ما در حوزه مالیات بی مهابا باشد می تواند تاثیر برعکس داشته باشد.
اشکال دیگر عدم تناسب قوانین با اقتضائات اجرایی است که نمونه اش مالیات بر خانه های خالی است معمولا ما سریع می رویم به سمت قانون گذاری ، قانون وضع می کنیم بعد می نشینیم فکر میکنیم و می خواهیم اقتضائات اجرایی آن را  تدوین کنیم ، قانون وضع می شود سال ها بلا اجرا می ماند چرا؟ چون زمینه آن فراهم نیست.
نظام قانون گذاری ما از یک مسئله دیگر رنج می برد و آن وضع قوانین پراکنده در کشور است و این آفت باعث میشود ما در اجرای قوانین بامشکلاتی روبرو شویم.
دکتر ابریشمی راد در بخش دیگری از مباحث خود افزود:نبود ضمانت اجرای موثر در بسیاری از حوزه ها یکی از اشکالات اساسی در نظام قانون گذاری ما محسوب می شود یعنی قانون وضع میشود و زمان اجرای مناسب یا متناسب با آن دیده نمی شود ، لذا آن قانون اگر قانون است و آن ویژگی قانونی بودن را دارد و آن را متمایز می کند از سایر هنجارهای حقوقی که مهمترین مولفه که قانون ذکر کرده است بحث ضمانت اجرایی است.
ضعف در محتوای قوانین بخش دیگری از مباحث اشاره شده توسط مدیرکل دبیرخانه هیات پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری بود ، ایشان اشاره داشتند که سرعت بالای قانون گذاری و ضعف قوانین با این عنوان که اگر یک ویرگول در قانون جابجا شود کل مفهوم قانون تغییر می کند لذا این اشکالات وجود دارد و این نیاز به دقت نظر قانونگذار دارد.
در ادامه محمود نظرنیا رئیس اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور و شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی رقابت ملی نقد قانون در اختتامیه این برنامه افزود:فضای قانون گذاری و قانون نویسی در ایران همواره از یک فضای سنتی برخوردار بوده و اولویت گذاری در این حوزه معنا و مفهومی ندارد به این جهت همواره در مجالس مختلف مشاهده کرده اید که فاصله بین نیازجامعه با آنچه نمایندگان از آن به عنوان قانونگذاری یاد می کنند فاصله زیادی دارد. در واقع شناخت درست و منطقی از اولویت ها و نیازهای قانون گذاری در کشور وجود نداشته است ، از طرفی دیگر نظام ارزیابی و رصد قوانین که باید به بررسی آثار قوانین وضع شده در کشور بپردازد وجود ندارد ، در واقع ما نهادی برای بررسی آثار و تبعات اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی قوانین بر جامعه نداریم و نمی توانیم رصد و ارزیابی از آثار قوانین در کشور داشته باشیم ، ما با شناخت درست از مسئله ، اقدام به تاسیس رصدخانه حکمرانی ایران در ذیل اندیشکده نمودیم تا همه قوانین و مقررات و تصمیمات حاکمیت در تمامی سطوح را با ابزارها و شاخص های حکمرانی مورد سنجش و ارزیابی قرار بدهیم و بتوانیم با خلق آثار تحولی و سیاستی به رشد و شکوفایی نهاد تقنینی کمک نمائیم.
دبیرخانه دائمی رقابت ملی نقد قانون در نظر دارد بصورت نوبه ای اقدام به نقد قوانین پرچالش در کشور داشته باشد.
 در ادامه این برنامه از برگزیدگان اولین رقابت ملی نقد قانون با اهدای نشان ملی نقد قانون تقدیر شد، منتخبین این رقابت که پس از رای کمیته علمی و هیات داوران انتخاب گردیدند به شرح ذیل است:
رتبه اول : جناب آقای محمد خزائی ، جناب آقای سید حسن حیدری ، جناب آقای سید محمد کشفی
رتبه دوم : سرکار خانم زهرا روشنی ، سرکار خانم زهرا بهرامی ، سرکار خانم نگین احمد خانی
رتبه سوم: سرکار خانم سمانه بیات سرمدی ، سرکار خانم سارا خبازیان ، سرکار خانم پرستو شفیعی حسین آبادی
و همچنین برای اولین بار در ایران نشان مسئولیت اجتماعی اندیشه ورزی به جناب آقای مهدی قدمیاری اهداء گردید.
همچنین به هریک از سه تیم منتخب بورسیه آموزشی به ارزش 90 میلیون تومان توسط موسسه مشاهیر اهدا گردید.

نظر شما