شناسهٔ خبر: 66365118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

واکاوی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه

دانشگاه‌های آمریکا به تسخیر نیروهای ضدجنگ و حامی غزه درآمده است. در این میان چهره‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی سعی کردند جوانان معترض به نسل‌کشی سازمان‌یافته در غزه را به‌عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا و اغتشاش‌گر معرفی کنند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از فروکش کردن تب افزایش تنش میان تهران و تل‌آویو، خیابان‌ها و دانشگاه‌های کشورهای غربی بار دیگر زیر پای نوجوانان و جوانان قرار گرفته است که خواستار توقف همکاری دولت‌ها، مجموعه‌های خصوصی و حتی مراکز دانشگاهی با چرخه خشونت در نوار غزه هستند. 

 

با آنکه گروه‌های دانشجویی حاضر در میدان شبکه‌ای یکپارچه نیستند، اما از یکدیگر الهام گرفته‌ و برای حمایت از آرمان فلسطین ساکت نشسته‌اند. میزان گسترش و نفوذ این جنبش میان دانشجویان آمریکایی به قدری زیاد است که به تازگی نام دختر ایلهان عمر، نماینده کنگره نیز در میان دستگیرشدگان دیده می‌شود. 

 

هفته گذشته دانشگاه کلمبیا نماد اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی بود

بیست‌وسوم آوریل تصاویر دستگیری جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه نیویورک به دلیل همبستگی با مردم فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. چنین اقداماتی سبب شد رؤسای دانشگاه‌های آمریکا برای مهار بحران دست به دامان نیروهای گارد ملی شوند و دانشگاه‌ها را به میدان جنگ تبدیل کنند. 

 

هفته گذشته دانشگاه کلمبیا نماد اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی بود. پلیس آمریکا به جای حفظ امنیت و جلوگیری از بروز بی‌نظمی در محیط دانشگاه اقدام به مداخله مستقیم و دستگیری قریب به 100 نفر از معترضان کرد. 

 

پس از درگیری‌های سنگین میان دانشجویان و نیروهای ضدشورش، جمعیت حامی فلسطین اقدام به ایجاد حلقه انسانی در محیط پیرامونی دانشگاه کرد تا به این وسیله جلوی ورود مجدد نیروهای پلیس را به محیط دانشگاه بگیرند. در دانشگاه تگزاس نیز شرایط مشابهی حاکم بود و نیروهای پلیس به شدیدترین شکل ممکن دانشجویان آمریکایی را ضرب و شتم می‌کردند. 

 

در دانشگاه اموری ایالت جورجیا رئیس دپارتمان فلسفه در روز روشن به‌وسیله نیروهای پلیس به جرم حمایت از فلسطین دستگیر شد. دانشجویان سومین دانشگاه بزرگ آمریکا، یعنی اوهایو نیز جمعیت دیگری بودند که به اعتراضات ضدصهیونیستی پیوستند. در جریان تجمع مسالمت آمیز آن‌ها شعارهایی در حمایت از فلسطین و پایان جنگ غزه سر داده شد. 

 

مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحت تأثیر اعتراضات حمایت از فلسطین لغو و به زمان دیگری موکول شد. دانشگاه‌های جورج واشنگتن، هاروارد، نیویورک، ییل، بلومبینگتون، کانکتیکات و امرسون دیگر مراکز علمی‌ای بودند که به کمپین ضدصهیونیستی پیوستند. این موج تنها در آمریکا متوقف نشد و به‌تازگی دانشجویان دانشگاه ملبورن نیز برای حمایت از مردم غزه به میدان آمدند.

 

هم‌زمان با خیرش نیروهای ترقی خواه در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، چهره‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی سعی کردند جوانان معترض به نسل کشی سازمان یافته در غزه را به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا و اغتشاش گر معرفی کنند. برخی افراد مانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز نفع شخصی خود را پیگیری کردند و قصد دارند انتقام شورش در کنگره آمریکا را در محیط دانشگاه از دموکرات‌ها بگیرند. 

 

علاوه بر حامیان رژیم صهیونیستی در هیئت حاکمه آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بکارگیری لحنی غیراخلاقی دانشجویان معترض به جنایت‌های ارتش صهیونیستی در غزه را خطاب قرار دادند که دانشگاه‌های پیش روی آمریکا را تصرف کردند. 

 

نتانیاهو با مقایسه تظاهرات‌ جاری در دانشگاه‌های آمریکا با درگیری‌های دانشجویی در آلمان 1930 میلادی سعی کرد ترقی خواهان آمریکا را با نازی‌ها مقایسه کند. «بی بی» در حالی دانشجویان آمریکایی را با نازی‌ها مقایسه می‌کند که این افراد در جریان تجمعات مسالمت آمیز خود صرفاً خواستار توقف همکاری با شرکت‌ها یا نمادهایی شدند که در زمینه تولید اسلحه و حمایت از آپارتاید صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فعال هستند.

 

نتانیاهو با مقایسه تظاهرات‌ جاری در دانشگاه‌های آمریکا با درگیری‌های دانشجویی در آلمان 1930 میلادی سعی کرد ترقی خواهان آمریکا را با نازی‌ها مقایسه کند.

پس از سکوت و انفعال دولتمردان غربی در زمینه کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه، حال به نظر می‌آید سرکوب دانشجویان معترض به نسل کشی در فلسطین اشغالی لکه سیاه دیگری بر کارنامه حقوق بشری در کشورهای غربی باشد. واشنگتن و بروکسل همواره سعی کرده‌اند با استفاده از ابزار حقوق بشر به دولت‌های مستقل فشار آورند و رفتار آن‌ها را بر مبنای منافع خود تنظیم کنند. 

 

دولت آمریکا با سوءاستفاده از ناآرامی‌های داخل ایران اقدام به تصویب قانونی جنجالی کرد که به‌زعم خود به نهادهای حاکمیتی نظام و شریان‌های اقتصادی کشور آسیب وارد کند. سؤال کلیدی این است، چرا مقام‌های کاخ سفید به جای اقدامات نمایشی همچون ارسال هوایی کمک‌های بشردوستانه یا انتقاد لفظی از اقدامات غیرقانونی ارتش صهیونیستی، رژیم تحریمی مؤثری علیه وزارت جنگ و سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی وضع نمی‌کند؟ 

 

آیا کشتار بیش از 34 هزار غیرنظامی برای فعال شدن تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا کافی نیست؟ 

 

استانداردهای دوگانه غرب سبب می‌شود سایر دولت- ملت‌ها با دیده تردید و بدبینی به شعارهای حقوقی بشری آن‌ها بنگرند و اهمیتی برای بیانیه‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی دولتمردان غربی قائل نباشند.

 

بهره سخن

نهاد دانشگاه و دانشجویان همواره جزو پیشروترین قشرها در مسیر مبارزات ضد استعماری و حمایت از مردم بی‌گناه در سراسر جهان هستند. دانشجویان آمریکایی نیز همانند افراد آزادی خواه عالم مخالف نسل کشی مردم عادی و اشغال خاک کشوری دیگر به‌وسیله نیروهای اشغالگر هستند. 

 

متأسفانه در سال‌های اخیر غرب تلاش کرده‌است با القای فرهنگسازی نامطلوب، فضای دانشگاه‌های ایرانی را از همتایانشان در نقاط مختلف جهان فاصله بیندازد و به پایگاهی برای اعتراضات سطحی و هیجانی تبدیل کند. 

 

در حالی که دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مملو از جمعیت مخالف نسل کشی در غزه است، متأسفانه فضای عمومی دانشگاه‌های ایران نسبت به نسل کشی جاری در غزه تقریباً بی‌تفاوت و هیچ اقدام ملموسی برای حمایت از آرمان فلسطین انجام نشده است. 

 

شاید لازم باشد چهره‌های برجسته جنبش دانشجویی در تشکل‌های مختلف با آسیب شناسی انفعال دانشگاه‌های ایران در برابر تحولات بین‌المللی، اقدام به ارائه پیشنهادی ایجابی برای ایجاد بستر مشترک با هدف حضور تمام دانشجویان از گروه‌ها و سلایق مختلف در تجمعات ضدصهیونیستی داشته باشند. 

 

نظر شما