شناسهٔ خبر: 66364187 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح الگوی کشت و جهش تولید در چهار میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور اجرایی شد

شهرکرد- ایرنا- مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در امر تغذیه گیاهان و عضو هیات‌علمی موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارها سال گذشته در چهار میلیون هکتار از دیم‌زارهای ایران اجرایی شد و تولید غلات، حبوبات و علوفه ۴۰ درصد رشد پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، احمد اخیانی روز شنبه در همایش جهش تولید در دیم‌زارها و گرامی‌داشت روز جهانی گندم و نان به‌میزبانی روستای امام‌قیس شهرستان بروجن تاکید کرد: اجرای این طرح در بیشتر دیم‌زارهای ایران باعث توسعه و افزایش گیاهان دارویی در سطح کشور شد.

وی افزود: برای اجرای طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارهای کشور ۲۵۰ هزار بهره‌بردار مشارکت دارند.

اخیانی تصریح کرد: ادامه اجرای این طرح در دیم‌زارهای کشور می‌تواند ایران را در تولید محصولات مختلف به‌ویژه غلات خودکفا و به امنیت غذایی کمک کند.

۴۰ هزار کشاورز چهارمحال و بختیاری در طرح جهش تولید در دیم‌زارها مشارکت دارند

طرح الگوی کشت و جهش تولید در چهار میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور اجرایی شد

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ۴۰ هزار کشاورز در طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارهای استان مشارکت می‌کنند.

حسین برزگر تاکید کرد: تولید گندم به‌عنوان گسترده‌ترین سازوکار اقتصادی تولیدی بخش کشاورزی در استان با حضور ۴۰ هزار کشاورز، ۱۰ هزار ادوات و ماشین‌آلات، ۱۲ هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از ۱۵ هزار تن بذر یکی از گسترده‌ترین فعالیت‌های حوزه کشاورزی استان است.

وی افزود: در دنیا افزون‌بر ۶۰ درصد غذای تولیدی با استفاده از آب باران و سبز و این شاخص در ایران کمتر از ۲۰ درصد است.

برزگر تصریح کرد: به تناسب همین موضوع در برنامه الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارها، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) کار خود را از سال گذشته آغاز کرد.

وی یادآور شد: در این راستا از مجموع ۳۰ هزار هکتار زمین اختصاصی برای اجرای طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری به ۶۰ هزار هکتار در سال جدید رسیدیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این راستا ۶۵ دستگاه کشت مستقیم به ناوگان کشاورزی استان افزوده شد.

برزگر گفت: تنوع بذری غلات دیم، تخفیف در بیمه‌های کشاورزی، استفاده بهینه و بهره‌وری منابع آب برای تولید محصول راهبردی(استراتژیک) گندم از مزیت‌های اجرای طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارها به‌شمار می‌رود.

کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی ستاد اجرایی فرمان امام برای طرح الگوی کشت و جهش تولید

طرح الگوی کشت و جهش تولید در چهار میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور اجرایی شد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مجموع پشتیبانی‌های این ستاد در طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارهای استان افزون‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.

محمود ابراهیمی تاکید کرد: در سال‌زراعی‌جاری با ۲ برابر شدن سطح زمین‌های طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری از ۳۰ به ۶۰ هزار هکتار، جمع ریالی مجموع پشتیبانی‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان به ۲۱۰ میلیارد ریال می‌رسد.

پرداخت ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارها

طرح الگوی کشت و جهش تولید در چهار میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور اجرایی شد

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سال گذشته به‌منظور حمایت از طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد و اقساط ۶۰ ماهه از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای خرید ۶۷ دستگاه ماشین‌آلات پرداخت شد.

روح‌الله سعیدی تاکید کرد: امسال این برنامه در چهارمحال و بختیاری تداوم دارد و تاکنون ۵۸ فقره پرونده به بانک ارسال و ۲۵ مورد تحویل کشاورزان شده است.

وی افزود: در همایش جهش تولید در دیم‌زارها و گرامی‌داشت روز جهانی گندم و نان به‌میزبانی روستای امام‌قیس شهرستان بروجن از پنج کشاورز دارای تولید بیشتر گندم نسبت به بقیه کشاورزان در سال گذشته و کشاورزان رعایت‌کننده اصول کشاورزی حفاظتی در استان قدردانی می‌شود.

سعیدی تصریح کرد: در این همایش همچنین از فعالان مراکز خرید گندم با خرید بالاتر در سال گذشته تجلیل می‌شود.

طرح الگوی کشت و جهش تولید در چهار میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور اجرایی شد

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نظر شما