شناسهٔ خبر: 66363506 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل پژوهشی وزارت علوم: ۱۰ هزار و ۶۰۹ آزمایشگاه دانشگاهی در «شاعا» فعال است

مشهد-ایرنا- مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۹ آزمایشگاه با ۷۶ هزار و ۳۳۸ تجهیزات در شبکه آزمایشگاهی علمی ایران (شاعا) فعال شده و در حال ارائه خدمات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یدالله اردوخانی روز شنبه در نهمین دوره بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم «اسماعیل جرجانی» افزود: تاکنون بیش از ۶ هزار کاربر از افزون بر چهار هزار عنوان خدمت ثبت شده در شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران بهره می‌برند.

وی بیان کرد: پیاده‌سازی شبکه علمی پژوهشی کشور، تجهیز آزمایشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مرکزی، ایجاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران و ایجاد شبکه کتابخانه‌های کشور از جمله وظایف دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم است.

نهمین دوره بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه با حضور فعالان آزمایشگاهی کشور، مدیران و کارشناسان آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی امروز به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

این همایش با هدف هم‌افزایی و برقراری ارتباط سازنده‌ علمی، تخصصی و تحقیقاتی بین متخصصان و فعالان آزمایشگاهی کشور برپا شده است.

شبکه آزمایشگاهی به مجموعه ای از آزمایشگاه های علمی متعامل اطلاق می شود که در قلمروهای مختلف جغرافیایی به صورت مستقل یا وابسته به دانشگاه ها، واحدهای پژوهشی، دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی و عمومی به صورت فیزیکی یا الکترونیکی، روابط و تعاملات دو سویه خود را با حقوق و تکلیف معین برقرار می کنند.

حکیم سید اسماعیل جرجانی در سال ۴۳۴ قمری در گرگان چشم به جهان گشود. وی آزمایشگر، پژوهنده و نابغه‌ای بود که پزشکی تنها یکی از دانش‌های او بود و این در حالی است که در دوران خود نیز سرآمد فلسفه، ادبیات و عرفان بود.

حکیم جرجانی در سال ۵۰۴ قمری به خوارزم سفر کرد و پس از ورودش با مشاهده‌ شرایط مردم خوارزم، متوجه شد که علم پزشکی در آن سرزمین چندان رواج ندارد و اکثر مردم به دلیل استفاده‌ اشتباه از غذاها و نیز آلودگی محیط شهر، به انواع بیماری‌ها مبتلا هستند. بنابراین تصمیم می‌گیرد تا دانشنامه‌ «ذخیره‌ خوارزمشاهی» را به زبان پارسی بنویسد.

وی پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب سنتی بود و جزو اولین اطبای ایرانی است که کتاب ارزشمند خود، ” ذخیره خوارزمشاهی ” را به زبان فارسی تالیف کرد. این کتاب دایره‌المعارف پزشکی بزرگی به زبان فارسی به شمار می‌رود که در آن مباحث گوناگون پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و داروهای مختلفی برای تسکین درد و معالجه‌ی بیماری‌های گوناگون معرفی شده است.

از آنجا که حکیم جرجانی قسمت‌های عمده‌ای از کتاب ذخیره‌ خوارزمشاهی خود را به آزمایش نمونه‌های انسانی مانند خون، مدفوع و سایر مایعات بدن اختصاص داده است و بیشتر از دید مشاهدات آزمایشگاهی به تشخیص امراض و بیماری‌ها پرداخته است، از این‌ رو از وی به عنوان پدر علوم آزمایشگاهی ایران یاد کرده و سالروز تولد او (۳۰ فروردین ماه) را روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی نام نهاده‌اند.

نظر شما