شناسهٔ خبر: 66362334 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«جهاد دانشگاهی» راهبر ۲۰ درصد رشد اقتصادی استان کرمانشاه

محبوبه علی آقایی

کرمانشاه قرار است امسال یک گام بلند بردارد. گامی که نقش مهمی در آینده اقتصادی استان ایفا می کند. این گام مهم و سرنوشت ساز با همکاری و همراهی کلیه حوزه های علمی و اجرایی استان در رسیدن به رشد اقتصادی هفت درصدی درسال جاری محقق خواهد شد.

صاحب‌خبر -

کرمانشاه قرار است امسال یک گام بلند بردارد. گامی که نقش مهمی در آینده اقتصادی استان ایفا می کند. این گام مهم و سرنوشت ساز با همکاری و همراهی کلیه حوزه های علمی و اجرایی استان در رسیدن به رشد اقتصادی هفت درصدی درسال جاری محقق خواهد شد.

اگرچه با توجه به روند رشد اقتصادی در ادوار پیشین، تحقق این میزان رشد تا حدی دور از انتظاربه نظر می رسد، اما در صورت تلاش جهادی و هم افزایی کلیه دستگاه ها، تحولات بسیاری در استان رقم خواهد خورد.

اهم برنامه هایی که زمینه اجرایی شدن رشد مورد نظر را فراهم می آورد شامل توسعه فعالیت های نوآورانه و تجاری سازی محصولات فناورانه، شناسایی و حل مسائل استانی- منطقه ای با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و فناور، حمایت از توسعه و تجاری سازی فناوری‌های راهبردی جهت رفع چالش های استان، تقویت فعالیت های تحقیق و توسعه بنگاه های بزرگ اقتصادی و ارتقا بازار شرکت های دانش بنیان و فناور با تاکید بر استفاده از ظرفیت طرح های توسعه ای استان، احیای واحدهای صنعتی راکد استان، توسعه سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و رشد تولید، بهبود معیشت و افزایش رفاه درجامعه، توسعه خدمات، افزایش واحدهای فناور و دانش بنیان، توسعه صنعت گردشگری استان می باشد.

حالا کرمانشاه در حال فراهم کردن مقدمات برداشتن این گام بزرگ است. گامی که قرار است بخش مهمی از آن توسط «سازمان جهاد دانشگاهی» استان برداشته شود.

سازمان جهاد دانشگاهی؛ نهادی است با ماموریت های حساس و مهم، ماموریت هایی که هرکدام قرار است خلاهای موجود در جامعه را رفع کرده و کشور و استان را یک گام به جلو پیش برد. یکی از ماموریت مهم این سازمان حمایت از شرکت ها و واحدهای فناور و دانش بنیان است. طوری که در استان طی سالهای اخیر بیش از ۷۷۰ واحد فناور و دانش بنیان تحت حمایت های این مجموعه قرار گرفته اند و ۳۳۰ واحد همچنان تحت حمایت قرار دارند، واحدهایی که بیش از ۲۷۰۰ نفر در آنها مشغول به کارند.

این سازمان زیرساخت های مهمی را در توسعه فعالیت های فناورانه و نوآورانه دارد که از جمله آن می توان به ۱۴ زیرساخت فناورانه شامل شتابدهنده صنایع شیمیایی، مرکز نوآوری کشاورزی هوشمند، مرکز نوآوری طراحی و معماری داخلی، مرکز نوآوری ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، مرکز نوآوری حوزه زیستی، مرکز نوآوری گیاهان دارویی و ... اشاره کرد.

این سازمان همچنین با تاکید بر ظرفیت های ملی و استانی توانسته بزرگترین «برج فناوری» کشور را در استان به بهره برداری برساند، برجی که زمینه حضور و فعالیت بیش از ۱۱۰ واحد فناور و دانش بنیان را فراهم نموده است.

«مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه» یکی دیگر از زیرساخت های مهم این مجموعه است که فضای کارگاهی برای فعالیت ۲۱ شرکت و واحد فناور و دانش بنیان را فراهم کرده است.

با وجود این زیرساخت های مهم و حمایت های صورت گرفته، حالا بیش از ۷۲۱ محصول تجاری سازی شده  فناورانه در شرکت ها و واحدهای فناور و دانش بنیان تحت حمایت سازمان جهاد دانشگاهی تولید می شود، محصولاتی که جدای از رفع نیازهای داخل، به سایر کشورها هم صادرات شده و توانسته ارزآوری مطلوبی برای کشور داشته باشد، طوری که در سال ۱۴۰۱ این شرکت ها ۱۷.۲ میلیون دلار صادرات داشته اند و پیش بینی می شود این میزان با رشد ۲۰ درصدی در سال گذشته همراه بوده باشد.

همچنین با حمایت های جهاددانشگاهی بیش از ۷۰ درصد شرکت ها و واحدهای فناور و دانش بنیان تحت حمایت، به مرحله تولید صنعتی و نیمه صنعتی رسیده اند و از محصولات متنوع تولیدی این شرکت ها ۲۰ محصول فناورانه بصورت انحصاری در کشور تولید می شوند یعنی شرکت های کرمانشاهی تنها تولید کننده این محصولات در کشور هستند.

این توانمندیهای و زیرساخت های مطلوب موجب شده که ماموریت جدیدی به این نهاد واگذار شود، ماموریتی که نقش مهمی در آینده اقتصادی استان دارد.

طبق برنامه ریزی و هدفگذاری صورت گرفته ۲۰ درصد از سهم رشد هفت درصدی اقتصاد استان درسال جاری به سازمان جهاد دانشگاهی واگذار شده تا این بار هم این سازمان با قابلیت های خاص خود بتواند زمینه این رشد مهم و سرنوشت ساز را برای کرمانشاه فراهم کند. البته تحقق سهم ۲۰ درصدی جهاددانشگاهی در رشد  اقتصادی استان حمایت ویژه مسئولین و دستگاه های اجرایی را می طلبد.

دکتر مسلم حدیدی رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در تشریح ماموریت جدید این سازمان اظهار کرد: طبق هدف گذاری صورت گرفته، کرمانشاه امسال باید به رشد اقتصادی هفت درصدی برسد و قطعا لازمه تحقق این رشد چشمگیر هماهنگی و همکاری همه دستگاه های استان است.

وی افزود: در میان نقش آفرینی که تمام دستگاه های استان در تحقق این رشد خواهند داشت، بخش ویژه ای با هدف توسعه اشتغال دانش بنیان به سازمان جهاد دانشگاهی واگذار شده و این سازمان ماموریت دارد۲۰ درصد از رشد اقتصادی را دراین قالب محقق کند.

حدیدی گفت: برای تحقق این سهم ارزشمند، ماموریت هایی به سازمان واگذار شده که از جمله مهم ترین آنها می توان به حمایت از توسعه کمی و کیفی محصولات فناورانه، ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری، تکمیل زنجیره ارزش در زیست بوم نوآوری استان و توسعه ساختارهای فناورانه اشاره کرد.

حدیدی با تاکید بر پیگیری جدی ماموریت های واگذار شده به سازمان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: قطعا از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نمی کنیم اما تحقق این ماموریت ها و به سرانجام رساندن آنها نیازمند حمایت های ویژه از سوی مسئولین استان و همکاری همه دستگاه هاست.

وی افزود: یکی از الزامات توسعه شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناورهمکاری ویژه دانشگاه ها و مراکز علمی است چراکه دانشگاه ها بسترشکل گیری ایده ها وطرح های با قابلیت تجاری سازی هستند. همچنین ایشان تاکید کرد برای تحقق این مهم می بایست برنامه مشترکی بین دانشگاه ها و پارک علم و فناوری استان طراحی و اجرا گردد. دراین راستا پیشنهاد کردند از مدل اجرایی که قبلا در موسسات وابسته جهاد دانشگاهی اجرا گردیده و نتایج قابل قبولی به همراه داشته، استفاده گردد.  

وی خاطرنشان کرد: از دیگرمواردی که درفرایند رشد اقتصادی موثرند توسعه زیرساخت ها و محیط های کارگاهی و صنعتی برای تولید محصولات واحدهای فناورودانش بنیان است.  

حدیدی با تاکید بر نیاز استان به راه اندازی شهرک فناوری گفت: با راه اندازی این شهرک، بستر لازم برای فعالیت بیشتر و جهش تولید با مشارکت مردم بخصوص واحدهای فناور و دانش بنیان استان فراهم می شود.

وی بر لزوم توسعه بازار شرکت های دانش بنیان هم تاکید کرد و افزود: ارتقا بازار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور نیازمند حمایت های ویژه دستگاه های دولتی است، اگر شرایطی فراهم شود که تجهیزارت و اقلام مورد نیاز دستگاه ها از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور خریداری شود قطعا گام مهمی در توسعه بازار این شرکت ها برداشته می شود.

انتهای پیام

نظر شما