شناسهٔ خبر: 66357624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

این روزهای چهارباغ + فیلم

اصفهان-ایرنا- گذر تاریخی چهارباغ عباسی اصفهان که خوش در بر زاینده رود نیلگون نشسته، این روزها جلوه گاه چکیده ای از فرهنگ و تمدن این کهن دیار است، فرحزا، آمیخته به عطر گل های شب بو و سرشار از زندگی.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شگفتا که همه روزها و شب ها در دیار گنبدهای فیروزه ای پر نشاط و دل انگیز می گذرد، خاصه آنکه در گاه شمار اردیبشهت به «هفته فرهنگی اصفهان» برسیم، دیگر همه چیز آنقدر زنده و دلگشا می شود که آدمی را به وجد می آورد.

دیگر چه بهتر از این که در میان اضطراب فراغی دوباره، کهنه رود اصفهان جاریست، «صدای پَر مرغان اساطیر می آید در باد»، خنکای بهار بر شانه درختان چهارباغ آشیان کرده و چراغ زندگی بیش از هر زمان دیگر پر فروغ است.

چهارباغِ دل سِتان + فیلم

کمی دورتر از همهمه و شلوغی خیابان ها، گذر چهارباغ این روزها استمرار آرامش است؛ از طنین آواز و سازهای سنتی تا تق تق چکش قلمزنی و تاپ تاپ قالب سفره قلمکار، گویی همه چیز نغمه شور و سرمستی و جلوه گاه فرهنگ دیرینه مردمان این دیار است.

برپایی تئاتر خیابانی، شادمانه های فرهنگی و آیین های تاریخی در کنار غرفه های نقاشی و گذر مشاهیر و غذاهای سنتی فضای مفرح و دل انگیزی را برای رهگذران و شهروندان فراهم کرده است.

شاید سروده «مهران اسدپور» توصیف واقعی تری از حال و هوای این روزهای اصفهان باشد:

در این میانه اردیبهشت ماه خدا

تویی که خلد برینی و بوستان منی

به زنده رود تو صدها درود میگویم

بمان تو زنده و جاری که پرنیان منی

ز جام «نقش جهانت» مرا کنی مدهوش

اگرچه « نصف جهانی» ولی «جهان منی»

شکوه و شور تو در واژه ها نمی گنجد

زبان ز وصف تو قاصر؛ تو خود زبان منی

سوم تا دهم اردیبهشت، اصفهان مزین به هفته فرهنگی است و به همین بهانه اجرای برنامه ای موسوم به «چهارباغ؛ جان اصفهان» حال و هوای متفاوتی به این گذر داده است.

این ایام که مقارن با تولد شیخ بهایی است، هفته فرهنگی اصفهان نامگذاری شده و امسال با اجرای ۴۲۰ برنامه متنوع در مناطق و کلانشهر اصفهان در حال برگزاری است.

شعار این هفته امسال (اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی) است. طرح نامگذاری هفته اصفهان آبان ۱۳۸۴ در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر به تصویب رسید.

«چهارباغ» یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلی اصفهان است و به سه بخشِ چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا و چهارباغ پایین تقسیم می‌شود. گذر «چهارباغ عباسی» بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد.

نظر شما